Gå til innhold

MB 190E, 2.3E, 1989, aut, HØYT bensinforbruk

Ranger emnet

vwpassat_tdi

Anbefalte innlegg

Hei, det gjelder en Mercedes 190E, 2.3E, 1989, aut. Orig 2.0L, men byttet til 2.3L.

Problemet er at den bruker ALTFOR mye bensin. Man kan se at bensinmåleren/nåla bare synker bare man kjører litt...

Jeg har tenkt å gjøre følgende: bytte luft og oljefilter(med oljeskift) og Bosch tennplugger.

Har kjøpt alle delene fra AutoTrio idag, unntatt pluggene, de kjøper jeg imorgen.

Jeg har ca 2L Biltema 5W-40, helsyntetisk og 5L Marathon(fra AutoTrio) 10W-40 delsyntetisk olje. Har tenkt å bruke de 2L Biltema + 3L Marathon når jeg skifter olje nå.

Hva annet kan jeg gjøre for å forbedre dette her? Bilen er nesten parkert. ALTFOR dyrt å kjøre. Fyller på for 100kr, kjører kanskje 50km, så lyser den igjen!!!

Svært takknemlig for all hjelp.

VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester. Bil med mange feil. Ruller såvidt!

Har noen VAG deler til salgs, nytt og brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er mengdefolderen?

EDIT:

Har som sagt fylt inn ca 30 L og kjører meget pent nå, kjører heletiden på "E", og ikke "S" på automaten for å se hva det blir til.

Jeg sjekket litt rundt motoren, det er en sak som ser ut som stor plugg der hvor eksos fra alle 4 sylinderene går i ett, er det lamdasonden?

Ser bilder på nettet av lamdasonder, ser ut som de skal kobles til et sted med kabel. Den på bilen her HAR INGEN KABEL SOM GÅR FRA lambda'en!!!

Men dette er som sagt en bytte motor, orig 2.0, men nå 2.3L.

Hvis jeg skal bytte, hvor skal kabelen kobles til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåen lambdasonde eller tett katalysator er dårlige greier for forbruket ja.. Dårlige plugger/ledninger/fordeler/rotor gir også høyt forbruk. Du skal bruke 1 liter på mila, ikke 1.5-2.. Fortsetter dette bør du vurdere en tur på spesialverksted for motorstyringer eller Mercedes verksted.

.

230TE/-84 & 280SE/-80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh ja, ok..

Motoren bruker en del olje og da, så det kan hende lambdaen er gåen pga det eller katalysator også er tett...

Men det som er rart er at ledninger fra lambdaen er kutta av, ser at det er to hull i lamdaen som er ment for ledninger som skal avgi signaler til styring sikkert..

Men denne bilen er en 1989 MB 190E, orig 2.0, import, men bytta motor her i Norge til 2.3L.

Kan det være at denne ikke har kobling til lamdaen??

Ja, ik sant, 1l/mil skal være normalt, ikke så mye over det liksom.

Skal bytte plugger til helgen, så får jeg se.

Men kan dere hjelpe meg med lamdaen? Dersom jeg kjøper ny, hvor skal den kobles til da?

Gåen lambdasonde eller tett katalysator er dårlige greier for forbruket ja.. Dårlige plugger/ledninger/fordeler/rotor gir også høyt forbruk. Du skal bruke 1 liter på mila, ikke 1.5-2.. Fortsetter dette bør du vurdere en tur på spesialverksted for motorstyringer eller Mercedes verksted.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mekaniker sa til meg idag at siden kabelen fra lambda'en er kutta, så går motoren mest sannsynlig i nødmodus....

Men motoren går jo veldig bra da, ikke treg i det heletatt.

Hvordan oppfører en motor som går i nødmodus da?

Sjekka pris på lambda'en hos Romnes, ca 900kr !!!! for universale" som sitter på min med 2 ledninger ut av lambdaen..

Noen som vet billigere steder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider