Gå til innhold

Sentrallås på 240 90mod

Ranger emnet


tokik

Anbefalte innlegg

Volvo 240, 1990mod, 2.3L

 

Sentrallåsen min fungerer plutselig ikke. Hverken fra nøkkel, eller knott innvendig. Sikringen (i sikringsboksen virker da div lys lyser)

 

Dette skjedde etter bilen har vært inne på veksted pga. noe elektrisk. Bl.a. skiftet dynamo.

 

Kan noe ha blitt kortsluttet? Hørt rykter om at alt av styring til sentrallåsen sitter i førerdøra.. stemmer dette?

 

Har ikke den store nøkkelen til bilen. Derfor får jeg f... ikke låst opp bagasjerommet.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk om det er dårlig kontakt i kontaktstykket rett over sikringsboksen, er 3 ledninger, rød grønn å gul tror jeg det var, gjennomsiktig kontakt ihvertfall, 3 polet.

stemmer at all styring ligger i førerdøra..

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter og 2 stk rele, bak brytere til v-app.

hovedstyring går fra førerdøra. med 3 ledninger om ikke jeg husker feil, du kan jo måle om du har styrestrøm fra førerdøra og fram til rele, med og vri over nøkkelen. i låsen...

244 75-mod. b200ft,3",stoor kjøler,t4. solgt!

242 79-mod(prosjekt)

945 isbil,bur,esab sperre.

o4 toyota shiheis 4x4 d4d.

http://www.bilforumet.no/200-serien/200837-244-turbo-75-mod.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å gi opp det her, men men ;)

 

Uansett trenger jeg "den store nøkkelen", som vel er den eneste som passer til bagasjelåsen. Og må jo få låst opp her manuelt uansett. Den min mor har er avknekt.. Noen som vet om man kan bestille en slik (har ikke den nøkkelbrikken som det står om i håndboka)

 

Tipper det blir enkelere å selge en bil der man faktisk får åpnet bagasjerummet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet var begrenset til at låsen ikke lystret nøkkelen, ville jeg trodd at den plastringen som sitter klipset rundt låsesylinderen i døra hadde hoppet av. Men siden du har problemer med låsknappen også, kan det være ledningsbrudd ved dørhengselet. Var det min bil, ville jeg koblet av kontaktstykket innenfor førerdøra og prøvd å lage kontakt over polene. Hvis den da låser/åpner, vet du at problemet sitter inni døra.

 

Hvis dette ikke nytter, bør koffertlåsen uansett åpne hvis du gir en kort 12V-impuls til solenoiden. På min ligger skjøtestykket under matta på venstre side, like ved snellefestet til sikkerhetsbeltet. Men nøkkel bør du likevel få fatt i. Har du spurt hos forhandleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke inne her hver dag, men tusen takk for mange gode råd :)Kjekt at det finnes kompetente folk her på netttet!

 

Den gode nyheten er at sentrallåsen fungerer nå, men den dårlige er at jeg er ikke sikker på hvordan jeg klarte det.

 

Forsøkte de fleste råda i tur og orden her, men ikke no gjennombrudd før jeg fjerna matta og sjekka litt.

Hvis dette ikke nytter, bør koffertlåsen uansett åpne hvis du gir en kort 12V-impuls til solenoiden. På min ligger skjøtestykket under matta på venstre side, like ved snellefestet til sikkerhetsbeltet

Fjerna ut forgreininga til bakdør venstre og koffertlås. Tenkte å gi et 12-volt støt her for å åpne opp. Men da jeg forsøkte sentrallåsen med forgreininga kopla fra, funka alle andre dører. Da jeg kopla på forgreininga igjen, funka låsen over alt. Merkelige saker! hehe

 

Men uansett. Den fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår