Gå til innhold

Drivstoff?

Ranger emnet

Turbomax

Anbefalte innlegg

Bruker å variere på 95 og 98 oktan, Er d noe fasit svar på hva en 940 turbo skal kjøres på?

Originalt skal den ha 95. Men jeg måtte over på 98 etter montering av chip (Vikingchip) og økt laddetrykk (0.8) for å unngå tenningsbank.

Men jo høyere oktan jo mer motstår bensinen ukontrollert forbrenning og desto mer kan motoren komprimere den uten ufrivillig antenning. Men 95 er vel kanskje litt billigere (ihvertfall i nord norge) og er vel egentlig ingen grunn til å gå over på 98 hvis du ikke har tenningsbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har chip (ikke sikker på hvilken, tror det er bsr eller no) og kjører på rundt 0.9 bar... Sleit skikkelig med tenningsbank... Bytta til en V-kam som er noe freskere en orginal kammen som gjør at den dynamiske komprisjonen blir mindre. Ble litt mindre tenningsbank, men fortsatt bektraktelig... Begynte å fylle 99 shell v-power, forsvant med engang...

Når du begynner å kjøre på såpass høyt trykk så er det bare å hive seg over på 98/99...

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører blyfri 95 jeg. på 1.2 - 1.3 i ladetrykk uten problem. Det er med vikingchip. Hadde problemmer i starten. men fant ut at det var pyseventilen sinn skyld

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
kjører blyfri 95 jeg. på 1.2 - 1.3 i ladetrykk uten problem. Det er med vikingchip. Hadde problemmer i starten. men fant ut at det var pyseventilen sinn skyld

Pyseventilen sinn skyld, hvordan fiksa du på dette da?

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det, men tar ofte littegranne tid før den reagerer, somregel går en jo av gassen så fort en enser banken, men om du vil/tør kan du jo bare klemme flatt, så vil den med sundt fornuftig trykk roe ned tenninga selv..

og dette med 98/95, er jo ikke snakk om mange kronen i forskjell på full tank, har minimalt å si for taska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider