Gå til innhold

Drivstoff?

Ranger emnet


Turbomax

Anbefalte innlegg

Bruker å variere på 95 og 98 oktan, Er d noe fasit svar på hva en 940 turbo skal kjøres på?

 

Originalt skal den ha 95. Men jeg måtte over på 98 etter montering av chip (Vikingchip) og økt laddetrykk (0.8) for å unngå tenningsbank.

 

Men jo høyere oktan jo mer motstår bensinen ukontrollert forbrenning og desto mer kan motoren komprimere den uten ufrivillig antenning. Men 95 er vel kanskje litt billigere (ihvertfall i nord norge) og er vel egentlig ingen grunn til å gå over på 98 hvis du ikke har tenningsbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har chip (ikke sikker på hvilken, tror det er bsr eller no) og kjører på rundt 0.9 bar... Sleit skikkelig med tenningsbank... Bytta til en V-kam som er noe freskere en orginal kammen som gjør at den dynamiske komprisjonen blir mindre. Ble litt mindre tenningsbank, men fortsatt bektraktelig... Begynte å fylle 99 shell v-power, forsvant med engang...

 

Når du begynner å kjøre på såpass høyt trykk så er det bare å hive seg over på 98/99...

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører blyfri 95 jeg. på 1.2 - 1.3 i ladetrykk uten problem. Det er med vikingchip. Hadde problemmer i starten. men fant ut at det var pyseventilen sinn skyld

Volvo 940 Turbo Intercooler (1996) t34, 968dyser, 3"lmm, spesial chipær, stor cooler,

Opel Vectra A 2.0i (1993) SOLGT

 

Bilen min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=155639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
kjører blyfri 95 jeg. på 1.2 - 1.3 i ladetrykk uten problem. Det er med vikingchip. Hadde problemmer i starten. men fant ut at det var pyseventilen sinn skyld

 

Pyseventilen sinn skyld, hvordan fiksa du på dette da?

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

 

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det, men tar ofte littegranne tid før den reagerer, somregel går en jo av gassen så fort en enser banken, men om du vil/tør kan du jo bare klemme flatt, så vil den med sundt fornuftig trykk roe ned tenninga selv..

 

og dette med 98/95, er jo ikke snakk om mange kronen i forskjell på full tank, har minimalt å si for taska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår