Gå til innhold

Dårlig lading selv etter bytte av speningsregulator

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har en Oldsmobile Starfire '78, og den lader elendig. Spenningen går ned mot 12,5 volt på batteriet med fjernlys og vifta til varmeapparatet på fullt og motoren på 3000 omdreininger (det er ikke noe betydelig tap mellom dynamo og batteri, rundt 0,2 V). Skrur jeg av vifta, spretter den opp til 13,4. Men det er ikke akkurat noe grunnlag å satse på... Jeg har byttet spenningsregulatoren inni dynamoen, men det var tydeligvis ikke hele årsaken (selv om ladespenningen iallfall kom over 13 V uten belastning da, det gjor den ikke før). Er det noen vits i å bytte børstene også? De så ikke spesielt lange ut, men var heller ikke helt nedslitt. Kanskje et sted rundt 1 cm. Eller er det noe annet som er gåent, så jeg like godt kan bestille ny dynamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor regulator satte du på? Tilstand på dynamoen har også litt å si ja... Men Hvis du har 0.2 i spenningsfall fra dynamo til batteri, så må det være dynamoen..

Du kan jo prøve å bytte batteri, men tviler på at det er det..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire minutter! Det der må da være noe i retning av ny rekord med svar! :) Spenningsregulatoren var den som er original for den dynamoen (bestilt fra USA, på delenummer). Jeg har et batteri som er bare et halvt år gammelt. Det var nettopp byttet da jeg kjøpte bilen, for den gamle eieren trodde det var batteriets skyld at bilen stadig måtte lades opp igjen. Han visste ikke nok om biler til å måle spenningen engang. Selv jeg vet da det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Oldsmobile Starfire '78, og den lader elendig. Spenningen går ned mot 12,5 volt på batteriet med fjernlys og vifta til varmeapparatet på fullt og motoren på 3000 omdreininger (det er ikke noe betydelig tap mellom dynamo og batteri, rundt 0,2 V). Skrur jeg av vifta, spretter den opp til 13,4. Men det er ikke akkurat noe grunnlag å satse på... Jeg har byttet spenningsregulatoren inni dynamoen, men det var tydeligvis ikke hele årsaken (selv om ladespenningen iallfall kom over 13 V uten belastning da, det gjor den ikke før). Er det noen vits i å bytte børstene også? De så ikke spesielt lange ut, men var heller ikke helt nedslitt. Kanskje et sted rundt 1 cm. Eller er det noe annet som er gåent, så jeg like godt kan bestille ny dynamo?

 

kjøp deg en større dynamo så tenker jeg at problemet er løst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår