Gå til innhold

Detailed: VW Touran

Ranger emnet


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Dette er KUN en utvendig vask og polering av bilen, da jeg ikke hadde tid til å fortsette på interiøret.

 

Produkter brukt:

- Foam Gun

- Foma Høytrykksvasker

- CG Citrus Wash and Gloss (blandet sammens mmed CG Citrus og DP Extream i foamgun)

- DP Extream Formula Shampoo

- CG Window Cleaner

- P21s Gel Wheel Cleaner (kun på felgene)

- Amazing Roll Off (noen steder på karosseriet for og fjerne de værste flekkene)

- CG Silk Shine Dressing (på dekksider)

- CG EZ Glaze

- CG 5050

- Polyfoam Wax Applicator

- Riccardo Clay

- CG Quick Detailer (Glidemiddel til Claybar)

- Premium Deluxe Towel/Streak free Glass Towel/Dehydrator Drying Towel.

- The Chmitt

 

Fremgangsmåte:

- Sprayet inn felgene med P21s Gel Wheel Cleaner.

-Skummet inn bilen med foamgun og spylet av med høytrykkvasker etter ca. 10 min. for å fjerne den værste møkka.

- Skummet inn bilen igjen og vasket den for hånd (The Chmitt) og spylte av med høytrykksvasker.

- Bilen ble så clayet (Riccardo Clay) rundt hele.

- Skumla bilen igjen med Foamgun og lot skummet være på i ca. 10 min. og spylte av med Høytrykksvasker.

- Spylte også av felgene som var satt inn med P21s Gel Wheel Cleaner.

- Dekksidene ble satt inn med CG Silk Shine Dressing. (Brukte vanlig svamp fra Biltema)

- Tørket bilen med Dehydrator Drying Towel.

- Smurte på CG EZ Glaze over hele bilen med Polyfoam Wax Applicator. og tørket av med Premium Deluxe Towel.

- Panseret fikk seg også en omgang med CG 5050 Paste Wax. (ikke resten av bilen) og bøe tørket av med Premium Deluxe Towel.

- Vinduer ble vasket innvendig og utvendig med CG Window Cleaner og Streak Free Glass Towel. Tørket av med Premium Deluxe Towel.

 

Jeg har desverre ikke FØR-bilder.. men her er vertfall noen bilder fra bilen var ferdig:

 

PS! Bildene er tatt med mobiltelefon.. så kvaliteten er ikke på topp. Men håper vertfall dere får ett inntykk over hvor blank den faktisk ble.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

6.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

 

9.jpg

 

10.jpg

 

11.jpg

 

12.jpg

 

13.jpg

 

14.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Touran er en tøff varebil, jammen godt å klare og holde felgene så rene. Elsker rene felger:)

 

Takk skal du ha :)

Er faktisk ikke så vanskelig å holde felgene så rene.

 

Alt som kreves er ett godt felgrensemiddel og en felgkost samt en vannslange/høytrykkspyler.

 

Det som er "vanskelig" i så tillfelle, er og holde lakken helt glatt og blank. Dette er ikke lett nå i vinterstider.

 

Eller det er ikke direkte vanskelig. Man må bare vite hva slags produkter man bør bruke og i hvilken rekkefølge.

Dårlig grunnjobb = dårlig sluttresultat.

 

Nå er jo dette en ny bil, så jeg har ikke problemer med "swirls" (ennå) så polering er ikke nødvendig for meg ennå.

 

Når man skal polere med maskin og fjerne såkalte swirls, så krever det litt mer kunnskap. For her kan man fort gjøre noen blemmer som gjør at lakken din i værste fall blir ødelagt.

 

Men noen turer rundt om på bilpleieforum så har du fort den kunnskapen du trenger for å utføre en polering/rubbing med maskin.

 

Jeg har selv ikke gjort dette før... men jeg tror nok jeg skulle fått til dette nå. Takket være som sagt utenlandske forum og Ketil (Pirex) på Scandicshine.no og forumet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen maskin for tiden, men det ligger ann til en G220 fra utlandet snart. Kjipt å polere for hånd, siden man ikke får bort alle ripene som i utgangspunktet skulle være ganske enkle å ta bort.

 

Ja regelmessig vask av felgene gjør det ganske enkelt. Men her i huset er det lettere sagt enn gjort. Og når de først begynner å gro, da blir jobben mye vanskligere. Gikk over noen felger med clay for å få de tilbake i "orginal" stand... Ble hvertfall myte bedre, så med litt Swisswax felgvoks, P21s felgrens og EZ detailbrush blir det goddie:)

 

204HK i en toruan må da gå fælt? Høres hvertfall morsomt ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

204HK i en toruan må da gå fælt? Høres hvertfall morsomt ut:)

"Fælt" er vel å ta litt i... men den går rimelig bra ja :)

 

Kommer sef. litt ann på hva man sammenligner med... men jeg kan si såpass:

Har du en 2002 mod Audi S4 med 270HK'er, så kjører du vertfall ikke fra meg :) (Har prøvd)

 

Momentet gir meg et lite forsprang kan du si.

Men på toppfart har jeg nok ikke sjans.

 

EDIT: Altså.. jeg sier ikke at jeg kjører fra en S4. Jeg sier bare at en S4 ikke kjører fra meg. :)

 

Altså en 2002 mod. De nye modellene er nok noe helt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg og en kompis dro en Aston Martin i lyskryssduell på Majorstua for en uke siden. Han spant litt i starten så vi dro han pent med en 523i fra 1998...

Nå kjenner ikke jeg til hvaslags motor det var i den Aston Martin bilen og forøvrig heller ikke i en 323i 1998 mod. Men men...

 

Jeg har også store problemer under "take off" da bilen min spinner som pokker ut 1. og 2. giret. (Hvis jeg har gassen i bånn sef.)

Man slipper liksom til over 400NM. med det samme, på en fremhjulsdreven bil, og dette får man ikke gode akselerasjonstall av. Bilen jeg har nå har jeg vel målt uoffisielt til LITT under 8 sek. fra 0-100 km/t. Ikke akkurat veldig imponerende tall altså.

 

Men når jeg først er i fart så er kreftene ganske heftige. (bil og motor tatt i betrakting) Bilen jeg har er jo egentlig i utgangspunktet en ren familiebil som er pimpet opp littegran. Så det er mange som blir overasket når dem finner ut hvor bra den faktisk går. VW Har jo også fått mye skryt av denne motoren på tester. (bortsett fra støynivå) Jeg tror nok VW har de TDI-motorene med mest futt i.

 

Er en test på dinside.no av en Golf GT med 170HK'eren TDI. (akkurat den samme motoren som sitter i min)

Motoren fikk skikkelig god kritikk og det sto også at:

"ved en uformell duell med Opel Astra OPC. ble golfen slett ikke utklasset"

 

OPC'en de snakket om hadde altså 240 HK'er.

 

Chipper man denne TDI-motoren så får man som sagt 204 HK'er (hvis man har DSG) og 220HK'er (manuell).

 

Men toppfarten er jo ikke så formidabel da... Nå er ikke jeg så himla opptatt av toppfart, da dette jo er en hastighet man aldri oppholder seg i. Men min bil har vel en topphastighet (i følge boka) på 216 km/t. (uten chip) Helt greit sikkert... men toppfarten er altså for meg uhyre uinteresant. :)

 

Men men.. jaja.. nok om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår