Gå til innhold

HK i min Volvo 940 TURBO?

Ranger emnet


TurboKoi

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens,

 

Jeg vet ikke sizen på dysene, skulle visstnok være noe som holdt litt(mener det var "R")..han fyren som har bygd motoren er i Tyskland på øvelse (Telemarks bataljonen), så har ikke fått alle detaljene på bordet enda.. Men jeg skal kjøpe meg en justerbar BTR iallefall..ALU cooler skal jeg også kjøpe, men ikke råd for øyeblikket..

 

Noen som har en BTR til salgs?

 

Eller kan jeg bruke denne? (Se på link)

 

Maxam-tuning.com <-Ganske billig..

 

Hvor skal den tilkobles? Skal den justeres tilbake etter hardkjøring?

 

Hvor mye ladetrykk kan jeg oppnå men en slik?

 

Ettersom orig.intercooler burde ikke gå over 1,2 bar vil jeg belage meg på 1,1 :)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Progressiv btr er som regel også justerbar så skjønner ikke helt hvor du vil hen? tenker du på en justerbar linjær btr? hvorfor vil ikke en progressiv btr som er justert til et grunntrykk på 3,8 bar ikke funke?

 

Det er ofte et problem at man bruker progresiv på disse med dette opsettet. 3" MAF og 968 dyser med bensintrykk på 3,8 funker fint helt opp til 300Hk.(justerbar linejær BTR)

Med progresiv går de ureint med høyt ladetrykk hvertfall hvis du bruker 1:1,4 f.eks. Mulig det går bedre med 1:1,15-1,2

alt er selvføgelig avhengig av mapen på chip.

det er sikkert mulig å få det til å funke. men det er jo ingen fordel når dysene leverer nok bensin ved grunntrykk

 

Mens på orginal MAF og dyser med høyt ladetrykk kompensere man gjerne med progresiv BTR fordi dysene ikke klarer nok bensin ved grunntrykk.

hvordan blir da spredningsbilde på dysene hvis du egentlig kjører alt for høyt trykk?

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eco(max) chippen er jo beregnet for originale dyser/ LMM, så den vil aldri fungere bra med større dyser. Vil trolig gå for fett.

 

Du burde få deg en chip som er mappet for oppsettet ditt, noe jeg kan skaffe. Og så teste om størrelsen på LMM er OK i henhold til denne fremgangsmåten:

http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=149836&highlight=stift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, fikk ikke med meg at det stod eco...

regnet med det var spesial chippen til viking for 3" MAF og større dyser..

 

ser det nå... FLAUT

 

EDIT: Viking anbefaler vel heller ikke chipping av tenning da de mener det funker best med orginal.

(var i allefall det jeg fikk beskjed om da jeg spurte etter tenningschip)

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Oki, så Echo Viking chip er beregnet for org.dyser og LMM?

Hmm..Jeg har T5 dyser ifølge en kamerat..(Lyse grønne)

 

Vel, jeg har ikke gjort en eneste ting selv med motoren ettersom jeg kun har hadd den i 2 uker..hehe..så all ting er nokså nytt..

 

jeg har bestilt en progressiv bensintrykk.reg med justering(erstatter den org.fuel rail) får å se om den ikke kutter../(justere opp til 4 bar) hvis den fortsatt kutter vil det jo være nedvendig eventuelt med en annen chip..

 

Når det gjelder LMM..skal jeg ta et skikkelig mål av den for å virkelig se om den er 3"..:)Så noe mindre ut enn downpipen i 3" faktisk..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eco(max) chippen er jo beregnet for originale dyser/ LMM, så den vil aldri fungere bra med større dyser. Vil trolig gå for fett.

 

Du burde få deg en chip som er mappet for oppsettet ditt, noe jeg kan skaffe. Og så teste om størrelsen på LMM er OK i henhold til denne fremgangsmåten:

Turbo Performance Club - Volvoforum • Visa tråd - Spridare och Lmm?

 

 

Hva forskjellen på EcoMax og Ecotrim? Jeg er neimen ikke sikker på hva jeg har..antagligvis Ecotrim..ettersom jeg har større dyser,større Turbo osv Kan jo undersøke det..står det noe spesielt på chippen?..

 

Jeg målte LMM..den var langt unna 3"..var nærmere 2,5"..så vet dere det..;)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sitat" fra hjemme siden deres.

 

LH-jetronic (B230 FT, B230 FK)

Ecomax: designet for maksimalt ladetrykk og effektuttak på Volvos rødmotor. 200 - 250 hk. Pris: kr .....,-

Ecotrim: høyere effekt enn originalt og lavest mulig bensinforbruk. 180-200 hk. Pris: kr .....,-

Specialchip: designet for større LMM, dyser, turbo etc. 250-300 hk. Pris: på forespørsel

 

lyse grønne? sjekk nr på dysene og på LMM høres nesten ut som orginalt spør du meg... de er også lyse grønne.

fyller du 98/99 oktan?

Tyggern:04 V70N titanium sport edition

96 945 turbo(bruks kjærre)

01 VW polo 6n2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sitat" fra hjemme siden deres.

 

LH-jetronic (B230 FT, B230 FK)

Ecomax: designet for maksimalt ladetrykk og effektuttak på Volvos rødmotor. 200 - 250 hk. Pris: kr .....,-

Ecotrim: høyere effekt enn originalt og lavest mulig bensinforbruk. 180-200 hk. Pris: kr .....,-

Specialchip: designet for større LMM, dyser, turbo etc. 250-300 hk. Pris: på forespørsel

 

lyse grønne? sjekk nr på dysene og på LMM høres nesten ut som orginalt spør du meg... de er også lyse grønne.

fyller du 98/99 oktan?

 

jeg fyller 98 blyfri..er vel riktig det? Dysene er lysegrænne/turkise..litt falma..

Okei, ettersom bilen "skal være" bygd for ca.350hk kan det vel ikke være Ecotrim iallefall..Men, jeg skal undersøke det..venter på papirer i posten fra selger..var nemlig ikke selger som hadde bygd motoren, men en volvoentusiast fra Hamar...kjipt når man ikke får med dokumentasjon :(

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98 er å foretrekke ja. Du kan jo stikke ut i bilen å se hvilket nr som står på dysene. De hørtes ut som de orginale, fra beskrivelsen hvertfall. Tror ikkje det står ecomax på chippen, men du kan se hva som står på den og sende en mail til Kjetil (vikingchip) å spørre om han vet hvilken chip det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

98 er å foretrekke ja. Du kan jo stikke ut i bilen å se hvilket nr som står på dysene. De hørtes ut som de orginale, fra beskrivelsen hvertfall. Tror ikkje det står ecomax på chippen, men du kan se hva som står på den og sende en mail til Kjetil (vikingchip) å spørre om han vet hvilken chip det er.

 

jepp..skal ta en dag og undersøke bilen min fra topp til tå..;) legger ut info om dyser,chip osv så snart jeg har sjekket det..lyst å hente ut en effekt på ca.300 hk med tiden..:)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en grei og rimelig dump? Noen som vil selge? Har ikke lyst på sånn harry dumpventil lyd..men en resirk..kjører med T3 Cosworth Turbo uten noen ting avlastning..tøff lyd..men sliter ikke det ekstra på turboen??

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår