Gå til innhold

B230A,finne ut hva ting er (HASTER)

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja da er vel det oppklart.. Han som hadde den sier det er en 81mod b230... er jo selvmotsigende hvis 230 ikke kom før i 1985..

 

Men jeg har ikke noen spessiell innsikt i forskjellen på b230 og b23 untatt av b230 skal være en lavfriksjonmotor eller noe slikt.

Var vel en her som skreiv at b23a er bedre enn b230a, hvorfor det?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nå misforsto du...

balansen med at en motor skulle hatt høyere bensin forburk enn en annen med samme volum ville jo tilsi at den også skulle hatt høyere effekt...

 

Eller se på det motsatt..

at en 2.3l motor med litt mindre hester enn en annen 2,3 l burde bruke mindre drivstoff, ikke mer..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BreiSladderen

nei nå misforsto du...

balansen med at en motor skulle hatt høyere bensin forburk enn en annen med samme volum ville jo tilsi at den også skulle hatt høyere effekt...

 

Eller se på det motsatt..

at en 2.3l motor med litt mindre hester enn en annen 2,3 l burde bruke mindre drivstoff, ikke mer..

 

Spørs jo hvor mange % av den totale energien motoren lager som finner veien til svinghjulet. En stor del av energien i bensinen går jo tapt i form av varme/friksjon inne i motoren.

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tnrfd

 

Spørs jo hvor mange % av den totale energien motoren lager som finner veien til svinghjulet. En stor del av energien i bensinen går jo tapt i form av varme/friksjon inne i motoren.

sant! Mye av energien går tapt langs drivlinja...

 

Men sånn generelt så burde en motor av samme type (b23 og b230) Ha sånn relaivt likt forhold mellom effekt og bensin forbruk..

 

Ville vært merkelig hvis b230a har 116 hk og bruker 0,9 på mila og b23 skulle hatt 90hk kog brukt 1,8l på mila..

 

Detter er bare et eksempel da såklart.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230A - 240(08.84-07.88), 740(same years)

Carburetted version of B23(0)

constant pressure carb

78kW/104HP on 740 also 82kW/110HP

2,316 litre

96X80 / 4.-cyl.

 

B23A - 240, 740

similar to B230A

const press. carb

78kW/104HP

2.32 litre

96X80 /4.cyl.

 

Og den påståtte bensinreduksjonen var oppgitt til 3-4%.

Personlig ville jeg helst hatt den gamle!

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

B230A - 240(08.84-07.88), 740(same years)

Carburetted version of B23(0)

constant pressure carb

78kW/104HP on 740 also 82kW/110HP

2,316 litre

96X80 / 4.-cyl.

 

B23A - 240, 740

similar to B230A

const press. carb

78kW/104HP

2.32 litre

96X80 /4.cyl.

 

Og den påståtte bensinreduksjonen var oppgitt til 3-4%.

Personlig ville jeg helst hatt den gamle!

 

Satt i motoren og fikk prøvekjørt litt i går.. Noe feil tenning, og en litt for stram clutch vaier..

 

Men over til motoren, en b23a har 104hk mens en b230a har 104/110hk..

 

Hvorfor ville du hatt den gamle? i følge den sida så tåler b230 blokka mer enn b23.. det er fordi b23 blokka har vannkanaler rundt hele sylinderen, derfor tynnere sylindervegger...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår