Gå til innhold

Kuk i systemet; hvit røyk fra rattstammen og null drag...

Ranger emnet


PasseG60

Anbefalte innlegg

Jepp. Tilstandsrapport på Passelaten min er med dette lest opp.

 

Ting går til helvete i stor hastighet, og jeg aner ikke hva pokker jeg skal gjøre.

 

Har lenge hatt problem med stort vann- og oljeforbruk, samt (tilsynelatende) høy motortemperatur.

 

For å begynne med temperaturen:

Når jeg kjører normalt (60-100km/h) er temperaturen normal (rett over 90), men når jeg ligger i kø (0-40) stiger den ganske fort mot 110 grader, og indikatoren begynner å blinke. For meg høyres det ut om vifta ikke går rundt. Men når jeg stopper bilen, slår av tenninga (du vet: som i å parkere), så spinner den som bare faen.

 

Men, når jeg kjører og trekker bilen litt på turtall (ut av kryss), blinker temperaturindikatoren som besatt, selv om temperaturen er 90. Det er ingenting å si på kjølevæskenivået, det ligger pent på max (sjekker en gang i uken, ca.). Før bilen når arbeidstemperatur er kjølevannsslangen øverst på radiatoren varm, men temperaturen synker inn mot radiatoren (normalt, hvis termostaten ikke har åpnet, sant?). Når bilen er varm er det et jævli overtrykk i systemet, og det er overhodet ikke mulig å klemme nevnte slange bittelitt sammen engang. Viss jeg åpner lokket på ekspansjonstanken "koker det over", og vannet strømmer ut.

 

Iom. at temperaturen er normal ved høy hastighet, og kokvarm ved lav går jeg ut ifra at temperaturføleren virker. Kan det være drit i radiatoren så lufta ikke går igjennom før den får litt kraft. Men det forklarer ikke hvorfor vifta ikke går.. :wonder:

 

Noen gode råd? Det er vel gjerne to ulike problemer her: styresystemet til vifta som er litt på bærtur, samt noe som jeg ihvertfall ikke skjønner noe av..

 

Og det jeg skrev om hvit røyk fra rattstammen..

Det var ikke damp fra registeret..

Jeg og kjærst'n kjørte fra Voss i går da jeg kom med det fantastiske utsagnet "*sniff sniff* Interessann lukt.."..

 

Det tok ca. 10 sekund før hun ganske kontant kom med svaret "*****! Det røyker fra rattet!"

 

Tja. Ganske korrekt. Opp fra rattstammen, mellom dashet og nødblink-knappen stiger det en hvit røykt opp.. Jeg har hatt VW før, så jeg slår av hovedstrømsbryteren (det slutter å ryke noen sekunder etter), kjører frem til første mulige stoppeplass, slår av tenning, og på med nødblink.

 

Åpner panseret og ser, men alt ser ok ut. Ingen kabler som er varme, tar ut sikringen til stereoen for sikkerhetsskyld, og henter en kanne med spylevæske i tilfelle noe mer tull, og konkluderer med at jeg sikkert kan kjøre videre, men sjekker nett litt først.

Slår på tenninga -ingen røyk.

Starter bilen -ingen røyk.

Slår på viften igjen -fortsatt ingenting.

Slår på varmen -nix

Varmetråder -nada

-og sånn fortsetter det. Jeg gjenskapte miljøet nøyaktig som det var da det begynte å ryke, men ingen ting.

 

Så. Noen som har den fjerneste ide om hva det kan være?

Jeg tok ut hovedstrømsbryteren og et par andre brytere (ABS-lyset, dash-lys-regulatoren, tåkelyset, varmetrådene), og alt ser helt ok ut. Ingen ledninger som ser ut til å være overbelastet; alle sikringene er ok.

 

Har kjørt litt i dag, og prøvd alle mulige kombinasjoner, men alt har fungert fint. :well:

Er ikke helt fornøyd med det; for da blir det så pokkers vanskelig å finne årsaken!

 

Og når det kommer til den biten som går på kuk i maskineriet tror jeg det er den beste beskrivelsen.

Jeg skulle kjøre en kort tur på lørdag, og på vei oppover en bratt bakke (etter å ha rundet en skarp sving, så jeg måtte ned i første) nekter bilen å dra. Det var absolutt ikke drag i den! Jeg stopper, rygger meg ut, og venter to minutter mens bilen står og går. Sjekker olje og kjølevann, og det ser bra ut. Eneste jeg reagerte på var litt rar lyd fra eksosen. Lurte på om katten han kollapset, så det struper eksosen.

 

Jeg prøver å kjøre igjen, og da fungerte alt fint.

 

Det virket som om bilen ikke tente i det hele tatt. Den "eksplosiviteten" som normalt er der når en trykker på en gasspedal var fraværende. Bilen knapt luntet fremover.

 

Når jeg skulle på jobb i dag var det akkurat det samme. Startet bilen, kjørte 150 på flat vei før jeg skulle opp en bakke, og da nektet bilen å dra. Prøvde å slure så den lettere skulle får opp turtallet, men det hjalp ikke; hadde en hastighet på ca. gangfart med gassen i bunn i førstegir. Etter 10-150 meter begynte bilen såvidt å dra igjen, og farten økte sakte men sikkert, og alt var som normalt igjen. Kjørte flere bakker etter det, men ingen problem da.

 

Lurte på om det kunne være frossen kondens første gang det skjedde, for da gikk det fra minus til plussgrader ute, men i dag var det varmt når jeg kjørte på jobb.. Tror ikke det var kaldt i natt heller..

 

Har satt bilen i fri, og gitt full gass, men den nekter å "tenne" da også. Sjekket pluggledninger/hetter; de er helt nye, fordeleren er bra ut, og ingen løse ledninger til motoret (såvidt jeg kunne se).

 

Hadde også en liten episode det bilen småfusket samtidig som lysindikatoren for temperatur blinket.. :wtf:

 

Kjenner jeg begynner å bli litt lei alt tullet med bilen nå. Men hva kan en forvente av en 18 år gammel Passat?

 

 

Fikk forresten et tips om å blande noen desiliter rødsprit i bensinen for å bli kvitt kondensen. Mon tro om det hjelper. Jeg prøvde uansett det nå i helgen.

-------------

Du har nå nådd bunnen. Gratulerer.

 

Dette var en innlegg som forteller litt om min helg. Om du syns det var interesann lesing så er det fint om du legger igjen et innlegg; helst et med svar på et eller flere av spørsmålene mine (som i grunn bunner ut i utsagnet: "Hjelp meg! Hva er galt?!".

 

 

Mvh.

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ny bil ;)

 

Du kan og kjøpe kondensfjerner på nermeste bensinstasjon og helle i tanken!

 

Lånte gamlepassaten til fra min da min gamle bil ble stjålet, og den hadde samme problemet med at den ble varm når jeg kjørte i kø.. Veldig irriterende! Men fant ikke ut va det var..

VW Passat 1.9tdi stv 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm....det virker som om problemene dine er tenningsbaserte.

Hvordan er tennplugger? ikke at du har DIREKTE skyld i dette, men disse tennpluggene som hører til denne bilen er spesielle.

De koster over 230,- (!!) per stykk. Bosch.

Sjekk fordeleren. igjen. På denne sitter det en kontakt.

På min løsnet denne kontakten fra selve fordeleren (denne delen av kontakten som sitter fast i fordeleren). Da ble det dødt.

Hvis coil blir dårlig, så mister du nesten all kraft.

 

Når det gjelder røyken rundt rattstammen, så bør du løsne dekslet som sitter der. Sitter en ganske tykk kabelharve der, så det er verd å vite hva som har skjedd.

 

Du får gi tilbakemelding og fortelle hva som skjer!

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elite:

Selvsagt følger jeg saken opp her. Må bare få ånden over meg så jeg får sett på det. Er pyton å ikke ha garasje..

 

Skal skru ut pluggene. Tenkte på det i helgen, men de hang så jævlig. Og når du sier at pluggene er dyre frykter jeg at jeg kjører på feil plugger... For hvem gidder kjøpe et sett Bosh-plugger til 1000,-, når Biltema har noen "nesten like" til 80,-... :/ (Og jeg forstår det godt! Liker ikke tanken på å bruke en høvding på nye plugger hvis det ikke er de som er problemet..)

 

Men.. Fordeleren.. Hvile kontakt? Hvor? Utforming? Bilde?

 

Fordelerlokket sittter i en metallhylse som er jordet med en flettet lask. Denne du tenker på? For den var ok; men den er vel bare for å beskytte mot støy.

 

Eller kontakten (pluggen) mellom kabelen til coilen og stiften i lokket?

 

Får plukke ned dekslene på torsdag elns. Har ikke tid før..

 

Men nå skal jeg pryle kjæresten. Hun sitter å lager dårlige "Alle barna-vitser" om meg.. *grr*

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da krysser vi fingrene for at kuken er ute av systemet.

 

Takk til Mekonomen i Fyllingsdalen! Både for deres rikholdige lager, og serviceinnstillte ansatte. Jeg kom på døren deres ett minutt over stengetid, de åpnet, og jeg fikk kjøpt fordelerlokk og rotor.

 

Bytter rotor og lokket når jeg kom hjem, og tok meg en kjøretur.. Bilen gikk plutselig som en kule! (Ihvertfall i forhold til før i dag, da jeg lagde kø etter hver eneste rundkjøring, kryss og gangfelt..) Satser på at det løste problemet med tenningen. (Rotoren som stikker opp av fordeleren var forresten "gjengrodd" av drit. Fikk tørket godt den også.)

 

Tok også av dekslene rundt rattstammen, og sjekket ledningene. Tilsynelatende ingen av dem som er skadd/overopphetet. Alle pluggene satt skikkelig på plass, og det var ganske pent og støvfritt der. Ikke hvet jeg, men det får passere. Følger litt ekstra med når jeg kjører, så er vi hva som skjer.

 

 

Jeg tok forresten med med multimeteret ut når jeg før skulle under panseret på bilen.

 

Spenningen over batteriet når bilen gikk på tomgang, kjørelys og varmeapparat stod på var ca. 13,2volt. På tomgang, uten lys og varmeapparat ca. 13,6volt. En smule lavt...

 

Ladeindikatoren på batteriet sier at batteriet trenger lading. Vedlikehodsfritt batteri; ikke mulighet for påfylling av væske.

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

status:

har fått motorstopp, og står nå i Kong Oscars gate 70 og venter på redningsbil...

 

Kjørte nedover mot byn, og plutselig dør bilen. ikke noe tegn på forhånd. den bare døde. har kjørt 17 mil siden jeg fyllte 70L bensin, så det er det ikke. det er strøm på batteriet, men den tenner absolutt ikke selv om starteren går..

 

men jeg har bestemt meg for å levere denn inn på verksted, og få orden på tingene. jeg bruker bilen på jobb daglig, så jeg må bare få den i orden asap!

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff da.... det kan virkelig gå galt gitt...

 

Du har da litt å styre med når reg-reima går på disse.

Men ikke så alvor dyrt. Legger ved en link til deg hvis du tåler å være uten bil i et par uker: Volkswagen Corrado Engine

 

Kursen er såpass lav at det lønner seg å handle utelands. Disse delene er originale. Noe leveringstid, rundt 1 uke, sentralt til Norge.

 

Hvis det VAR reima som røk av seg selv, så er problemet enkelt.

Hvis den eneste bolten til reimhjulet på veiva gikk av, så har du ganske mye mere jobb foran deg.

Det er veldig liten sannsynlighet for at du må opp med toppen.

Ventilklaringa er ganske stor på disse, grunnet lav kompresjon, men da må toppakninga være av stål.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal spørre forrige eier om det siste der..

 

Bilen har bare stått i fred og ro siden jeg fikk den hjem. Er drittlei, og har ikke verksted eller mulighet for å frakte bilen noen plass nett nå.

 

Kjører rundt på moppe, og har "glemt" bilen.. :(

 

Fikk gode nyheter i dag (økonomisk sett), så jeg satser på å få meg en byttemotor med lader i god stand, og betaler et verksted for å hente og bytte. Jeg orker ikke.. (Tydeligvis ikke noen på forumet her heller som er interessert i å tjene noen kroner..)

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår