Gå til innhold

Startproblemer

Ranger emnet

vegard1974

Anbefalte innlegg

Audi A4 1,8 96 modell - km 220 000

Har de siste dagene hatt problemer med å starte bilen min. Først trodde jeg batteriet var dødt, for det var ikke tegn til liv da jeg vridde om nøkkelen. Men etter å ha vridd nøkkelen om noen ganger drev motoren litt mer, men uten å starte. Gikk fra bilen i ca. 20 minutter, og da jeg kom tilbake startet den greit. Tok kontakt med et verksted og fikk time neste dag. Da startet bilen selvfølgelig med en gang og de fant ingen feil. Noen dager etter kom startproblemene tilbake. Det har alltid vært frost i forkant av startproblemene.

Hadde vært flott om dere hadde noen forslag til hva grunnen til startproblemene kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi A4 1,8 96 modell - km 220 000

Har de siste dagene hatt problemer med å starte bilen min. Først trodde jeg batteriet var dødt, for det var ikke tegn til liv da jeg vridde om nøkkelen. Men etter å ha vridd nøkkelen om noen ganger drev motoren litt mer, men uten å starte. Gikk fra bilen i ca. 20 minutter, og da jeg kom tilbake startet den greit. Tok kontakt med et verksted og fikk time neste dag. Da startet bilen selvfølgelig med en gang og de fant ingen feil. Noen dager etter kom startproblemene tilbake. Det har alltid vært frost i forkant av startproblemene.

Hadde vært flott om dere hadde noen forslag til hva grunnen til startproblemene kan være.

Har hatt akkurat det samme problemet selv jeg. På onsdagen fikk jeg taua bilen ned på verksted etter å ikke ha fått start på 2 uker. Når de skulle teste og feilsøke dagen etter starta jo selvfølgelig bilen uten problem...

Det de sa til meg er at jeg kan prøve å bytte bensinfilteret f.eks. Eller så kunne det være noe med startssperra. Kunne også være batteriet det var noe galt med forsåvidt.

Mest sannsynlig så ligger det fuktighet et eller annet sted som fryser og skaper trøbbel. Men er jo umulig å finne ut hvor det ligger :S

Så ja..jeg har desverre ingen lure tips å komme med =/

al3x har samme problem! Kontakt han. Evt, så pleier han å svare på trådene ganske fort! =)

Antyder du at jeg ikke har noe bedre å drive med liksom? haha..neida :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette svaret på DinSide Motor.

Bilmerke: Audi A6

Motor: 1,8T

Årsmodell: 1998

Kilometerstand: 219.000

Startproblemer

Hei, jeg har en Audi A6 1,8 Turbo 1998-modell som har gått 219.000 km. Jeg bor for tida like utenfor Oslo, men kommer egentlig fra Røros (kaldt sted). Jeg har hatt et problem i vinter med at når jeg kommer til Røros, vil ikke bilen starte igjen etter at jeg har stoppet den. Dette har skjedd begge to ganger jeg har vært på Røros i vinter. Det er ikke kaldere på Røros enn i Oslo når dette skjer. Resultatet er blitt inn-tauing til nærmeste merkeforhandler. De ser på bilen, men finner aldri noen feil, varmer opp bilen og etterpå går den som om ingenting har skjedd. I jula skjedde dette igjen, akkurat samme historia. Etter at bilen hadde vært på verksted, hvor de ikke hadde gjort noe annet enn å varme den opp, både startet den og gikk feilfritt i temperaurer ned mot -35 grader. Jeg brukte bilen problemfritt på Røros i to uker etterpå. Dette skjer aldri når jeg er på østlandet, kun når jeg kommer til Røros. Neste uke skal en tekniker fra Audi se over hele bilen, men jeg kunne tenke meg å høre hva du tror det kan være. På forhånd takk!

PS: Jeg har tidligere bodd på Røros fast og da hatt bilen der hele tida, og det har aldri vært noen problemer før. Det virker derfor som om den ikke tåler klimaskiftet mellom byen (Oslo) og høyfjellet (Røros).

Svar:

Når bilen ikke starter så er det lurt å sjekke om det kommer gnist eller om det er bensinmangel, på den måten er det lettere å lokalisere feilen! Sjekk om du hører bensinpumpa. Jeg ville skiftet bensinfilteret først ! Jeg tror at det som skjer er at det ligger litt vann i filteret som fryser ved ekstremt kaldt klima og da vil ikke bensinen nå frem til motoren! Filteret ligger jo under bilen og er veldig utsatt dersom det bare er littegrann vann på grunn av litt kondens i en halvfull bensintank! Kan også være at en av følerne til bensininnsprøytingen spiller deg et puss, enten det er føler for kjølevannet eller føleren for lufttemperatur. Du bør nok sjekke motorstyringa med et egnet diagnoseapparat for å utelukke følere enten det er tempfølere, oksygenføler, luftmassemåler eller andre ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antyder du at jeg ikke har noe bedre å drive med liksom? haha..neida :D

Ja, var akkurat det jeg antydet! ;)

Og gjett hva! Du svarte på tråden, akkurat som jeg sa ;)

Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var akkurat det jeg antydet! ;)

Og gjett hva! Du svarte på tråden, akkurat som jeg sa ;)

Hehe =) Må bruke vinterferien til noe, og da er BF like greit :)

---

Men ja vegard1974, det er nok som jeg sa, fuktighet som ligger på et lurt sted. Så bensinfilteret er nok ikke så dumt å bytte. Koster neppe alt for mye. Skal prøve det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider