Gå til innhold

En eller to basser?

Ranger emnet

Andraan

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å bygge om anlegget mitt en stund nå, men er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøpe inn. Har sett på 12" basser med 1000W max, og forsterker på 2x220W eller 1x2000W.

Hva vil gi best basseffekt? En bass med den beste forsterkeren, eller to basser med den dårligere forsterkeren?

Jeg er ute etter mest mulig bass på musikken, så jeg burde vel gå for bassrefleks-kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt er ikke alt. Du kan kjøre to 10" brokobla på en firekanals forsterker og få god lyd av det, eventuelt kjøre de på en monoblokk hver. To 12" blir litt overkill, spør du meg. Én 12" i porta kasse på monoblokk kan også bli bra. SUBWOOFERE - Subwoofer i kabinett - Rockford Fosgate Stage 2 - Singel 12" bass - Bilradiospesialisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært innom butikken i dag ^^

Det ble Pioneer 12" 1200Watt sub med 800W max Pioneer Monoblokk.

Må nok begynne på kassa i morgen :)

Men TrulsR, du sier portet kasse. Det er det samme som den lukkede kassen, men med ett "hull" på?

Ja, hørte ikke noe spørsmål om hvordan dette er men...

Alternativet til phantera ville vært mye bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men de flytter den saktere, mindre kraftig.

Jeg så for meg problemet mitt, som en stor tykk slange og 2 små tynne slanger, det renner like mye vann ut av den store tykke som det gjør ut av de to små tynne. Vannet blir da watten, og spiller det da noen rolle om det er 1 eller 2 basser tenkte jeg?

Men har du prøvd 2 elementer VS 1 element med samme forsterker?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men de flytter den saktere, mindre kraftig.

Jeg så for meg problemet mitt, som en stor tykk slange og 2 små tynne slanger, det renner like mye vann ut av den store tykke som det gjør ut av de to små tynne. Vannet blir da watten, og spiller det da noen rolle om det er 1 eller 2 basser tenkte jeg?

Men har du prøvd 2 elementer VS 1 element med samme forsterker?

Hadde to aaudiostudio subber på en soundmagus x-1500. byttet de ut med en vamp dc 12. Vampen var en mye råere subb enn de andre. Den spilte en del høyere, men ble litt mindre bass en med de to fra autostudio...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ble det så mye mindre bass at du hadde heller gått for dem 2, eller var det så liten forskjell at det var like greit med en sub?

Det ble ikke så veldig mye mindre bass, så er usikker egentlig. Vampen spillte langt høyere, men var som sagt litt mer fyldig bass med de to litt svakere subber... Kan vel si det slik at de to 12" jeg hadde var bedre på lavt volum enn en enslig vamp dc-12. Men jeg spiller alltid høyt så det var ikke noe problem..hehe

Men hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt best en mulig sub og forsterker til den prisen du vil gi, så kan du eventuellt kjøpe en til sub senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider