Gå til innhold

Bytte av Girkasse M47 - M46OD hjelp..

Ranger emnet


TurboKoi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

3 giret røk idag på M47 kassa..:(Nå har jeg kun 1,2 og 4 giret som funker :)

 

Bilen er en 93mod Volvo 940 Turbo. (220hk++)

 

Jeg har en M46OD kasse liggende..det står på bilen en Pedersen Racing clutch til 350hk.

 

Er det vanskelig å bytte girkasse og hvor lang tid må jeg beregne?

 

Kan noen si trinn for trinn hva jeg må gjøre? Har ikke byttet girkasse før..

 

Takker for svar :)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tar deg kanskje 6 timer med masse cola pauser! trodde det var M90 i 940 jeg!

 

uansett så er det slik!:

 

1. løsne clutch wiren eller hva det nå er der :P

2. fjern speedowiren/kontakten.

3. skru opp skruene på mellom akslingen.

4. skru opp skruene på traversen som holder mellom akslingen

5. ta ned mellom akslingen og legg den på en plass der den ikke blir trampet på eller skadet på noen annen måte

6. løsne traversen som holder girkassa.

7. støtt opp girkassa med en jekk.

8. skru opp alle skruene rundt gir kassa. pass på at du har hatt opp alle på "bak sida" (ikke spør!!) :P

9. trekk av girkassa!

10. smekk på den "nye" kassa og reverser punktene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tar deg kanskje 6 timer med masse cola pauser! trodde det var M90 i 940 jeg!

 

uansett så er det slik!:

 

1. løsne clutch wiren eller hva det nå er der :P

2. fjern speedowiren/kontakten.

3. skru opp skruene på mellom akslingen.

4. skru opp skruene på traversen som holder mellom akslingen

5. ta ned mellom akslingen og legg den på en plass der den ikke blir trampet på eller skadet på noen annen måte

6. løsne traversen som holder girkassa.

7. støtt opp girkassa med en jekk.

8. skru opp alle skruene rundt gir kassa. pass på at du har hatt opp alle på "bak sida" (ikke spør!!) :P

9. trekk av girkassa!

10. smekk på den "nye" kassa og reverser punktene ;)

 

T

Takker :) Hørtes jo ikke så gærli ut det :) Da følger jeg oppskriften din ;)

 

De M47 kassene tåler jo ingen ting..Tror M90 kassa kom i 94..tar jeg ikke helt feil..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men før du bytter må du også drepe 1 og 2 gir også.:Devil:

 

haha :D

 

Er det noen i Aust Agder/Telemark distriktet som har lyst å bytte kassa for meg? Jeg betaler 1500kr. Meningen er å spare litt tid og penger. Så er det noen som melder seg frivillig så si ifra snarest..OBS, må har verktøy selv..tilbudet står åpent ..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noen ledninger på toppen av kassen du må passe på å få av før du tar girkassen helt ned, slik at du ikke knekker "festepinnene" til de ledningene.. Er jo blant annet ryggelys. OD-kassen har jo en kontakt itillegg til ryggelys. Den som gjør at OD kun funker i 4.gir ellerno.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tar deg kanskje 6 timer med masse cola pauser! trodde det var M90 i 940 jeg!

 

uansett så er det slik!:

 

1. løsne clutch wiren eller hva det nå er der :P

2. fjern speedowiren/kontakten.

3. skru opp skruene på mellom akslingen.

4. skru opp skruene på traversen som holder mellom akslingen

5. ta ned mellom akslingen og legg den på en plass der den ikke blir trampet på eller skadet på noen annen måte

6. løsne traversen som holder girkassa.

7. støtt opp girkassa med en jekk.

8. skru opp alle skruene rundt gir kassa. pass på at du har hatt opp alle på "bak sida" (ikke spør!!) :P

9. trekk av girkassa!

10. smekk på den "nye" kassa og reverser punktene ;)

 

Du glemte noe her:

Nr 1: Bør være å skur vekk plastkåpe rundt girspaken og løsne låseringen rundt girspak inne i bilen. (gjør monteringen av kassa etterpå lettere)

 

Etter nr5: Bør du løsne feste til girspaken på kassa. sitter festet med en liten umbraco skrue. Pass på at en ikke mister

plast ringene på innsiden av feste. Skyv girspak opp i bilen etterpå. så er den ute av veien.

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha :D

 

Er det noen i Aust Agder/Telemark distriktet som har lyst å bytte kassa for meg? Jeg betaler 1500kr. Meningen er å spare litt tid og penger. Så er det noen som melder seg frivillig så si ifra snarest..OBS, må har verktøy selv..tilbudet står åpent ..

 

Gjør det selv så du lærer. Er ikke vanskelig. Få hjelp av en kamerat så er kassa lettere og håndtere.

Du kommer garantert til å ryke m46 kassa også etter en stund.

Da er det greit å kunne bytte den selv igjen.

 

Med litt trening bytter en kasse på under to timer.

 

(har byttet 5 kasser selv)

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pratet med volvo idag og dem sa at jeg måtte bytte mellom akslingen og noe med el.nette til overdriven..trodde det var bare å bytte rett ut jeg..? I så fall trenger jeg en "ny" mellomaksling eller få tak i en anna M47 kasse..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pratet med volvo idag og dem sa at jeg måtte bytte mellom akslingen og noe med el.nette til overdriven..trodde det var bare å bytte rett ut jeg..? I så fall trenger jeg en "ny" mellomaksling eller få tak i en anna M47 kasse..

 

Har en m46 kasse med mellom aksling og spak liggende. er din for 1500,- El nettet er ikke noe problem, det er bare snakk om å få tilkoblet strøm til OD rele.

360 M/TURBO TIL SALGS

 

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en m46 kasse med mellom aksling og spak liggende. er din for 1500,- El nettet er ikke noe problem, det er bare snakk om å få tilkoblet strøm til OD rele.

 

 

 

okei :) Eventuelt intr.i å kun selge mellomakselen? jeg trenger en mellomaksel helst før helgen..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med m47, men m45 er jo kortere enn m46, så må ha en kortere mellomaksel ja.

 

El-nettet til OD-en kan du gjøre litt "jalla" å bare koble via ei sikring med +, bryter og OD-klump. Slik har jeg det på 240'en. Funker gull det. OD i alle 4 gir. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte noe her:

Nr 1: Bør være å skur vekk plastkåpe rundt girspaken og løsne låseringen rundt girspak inne i bilen. (gjør monteringen av kassa etterpå lettere)

 

Etter nr5: Bør du løsne feste til girspaken på kassa. sitter festet med en liten umbraco skrue. Pass på at en ikke mister

plast ringene på innsiden av feste. Skyv girspak opp i bilen etterpå. så er den ute av veien.

 

ok, fint at du retta ;) visste ikke dette siden jeg bare har bytta kasse på bilcross biler som naturligvis er uten det ;)

 

til trådstarter så vil jeg anbefale og gå til innkjøp av M90 også forsterke 3. giret først som sist. du går lei av å bytte kasser etter vært + at M90 er en betydelig mye mer moderne konstruksjon. som gir høyere komfort attåt at det er mer holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jalla kobling ja:D Det kan jo muligens tenkes at det ligger klart(?) Siden det er en 940 med tidligere OD kasse..men det ser jeg jo..

 

M90 kasse har jeg ikke råd til for øyeblikket ;)Selv om det er å foretrekke..helt klart mer holdbart :)

 

MEN, jeg mangler som sagt en mellomaksling..må jeg ha en mellomaksling fra 940 med M46 eller kan jeg bruke noe annet også med samme lengden..? F.eks 740..flere av de på vrakern..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår