Gå til innhold

Omega B, motor banker og tikker veldig når den er kald

Ranger emnet


tussi18

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Jeg kjøpte for et par måneder siden, en X20XEV 1996 Opel Omega B Stv. Den sviver fint og går godt, men for et par uker siden, har den begynt å lage en tikkelyd i form av banking når den er kald. fra jeg vrir om tenningen går det ca 3 sekunder så stopper tikkelyden. dette er kun når det er kaldt. Hva er dette? det høres absolutt ikke bra ut. Jeg har byttet olje og filter, med innvendig motorvask kjemikalie og fått renset alle oljekanaler.

 

Har også brukt STP Injection Cleaner to ganger på den.

 

Og i tillegg etter den har sluttet å "tikkebanke", går den over til å høres ut som en dieselbil. det kommer godt med tikking i takt med motorens turtall når den er kald. dette høres omtrent ut som en dieselmotor innvendig. Men den lyden tar gradvis av ettersom motoren blir varm.

 

Hva kan dette være, folkens? trenger svar nokså kjapt på begge "casene", da jeg begynner å uroe meg litt for dette her.

 

BTW, forrige eier fikk en mekaniker (venn av han) til å bytte toppakning for han. bilen er gått 225000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den tikker når den er kald er ikke unormalt, og nesten ikke til å unngå. Det kan minimeres ved å bytte olje ofte og bruke god, tynn olje (jeg bruker GMs 5W30). Den andre lyden er jeg mer i tvil om. Jeg har enkelte ganger en fæl lyd når motoren er kald. Den oppstår ved last (gir seg hvis man slipper opp gassen litt) og høres omtrent ut som at stemplene går i toppen. Fæl lyd, men jeg har ikke merket noen varige mén i motoren enda.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
jeg har samme problem når det gjelder tikkinga. Var på opel og de menet det kom fra manifoilen. at den har fått en vridning og ikke holder tett. bråker noe veldig når den er kald. prøv og bytt manifold og pakinger. Det var råde jeg fikk.

 

kan stemme d ja, det er ikke unormalt at boltene på manifoilen knekker:(

2 av mine bolter var knekt da jeg sjekket dette på min.

e sant helv... å borre ut de gammle boltene spm sitter inne i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hej. Har haft samma problem, motor låter som ett gammal traktor vid kallt väder. Blir bättre när den blir varm. Misstänker att oljepumpen inte ger nog med tryck. Fick motorhaveri i förra veckan. Rådebank enl verkstad. Så det blir till att jag får köpa en ny motor. Kontrollera oljetryck om du har möjlighet. Eller byt oljepumpen innan det är för sent, som i mitt tillfälle .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår