Gå til innhold

EU-kontroll, endeledd, baklykt

Ranger emnet

larsverm

Anbefalte innlegg

Har nylig hatt periodisk kontroll (EU-kontroll) på min 240 stasjonsvogn. Det ble en eneste 2er-feil, nemlig slitt endeledd på høyre side. Skal det byttes på den ene siden, er det vel best å ta den andre i samme slengen. Spørsmålet er: Ca hvor mye verkstedtid må en regne med for denne jobben og forstillingsjustering og kontroll etterpå? Bare for at jeg skal ha en anelse om hva slags størrelsesorden av pris som må regnes for normal...

Så ble det 1er-feil (ikke like mye hast) på knust høyre baklykt. Det tenkte jeg ikke særlig over da jeg fikk papiret, for jeg var oppmerksom på at det var en sprekk i lykteglasset fra før. Men det skulle vise seg at mesteparten av den øverste røde delen var borte, noe som må ha skjedd akkurat i det siste. Uansett antar jeg at dette er noe som jeg lett skal klare å finne hos en høgger og som jeg skal klare å skifte ut selv. Av praktiske grunner (vær osv) har jeg ikke studert så grundig på hvordan lykten er oppbygd. Hva må byttes - hele lykten, eller bare lykteglasset? Og er hele lykteglasset en del, eller er det fire adskilte biter?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endeleddene bytter du vel selv også tar du bare forstillingskontroll på et verksted... nødvendig verktøy er 13 19 og 21 fastnøkkel + en hammer med egnet størrelse, ca 1,5 kg fungerer veldig godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeledd kan du jo fint bytte selv, Så kan du jo bare grov måle med et målebånd eller noe etterpå.

Hvis du bare løsner kontramuttern litt, også skrur av endeledde så er det bare å skru det nye endeledde så langt inn som det gammle sto og dra til kontramuttern. Er ikke noe mer hokus pokus, så får du bare håpe på at forstillinga di er passe rett.

Men det kan fortsatt bli litt jobb å bytte forde, må som regel bruke skjærebrenner for å få løsna kontramuttern.

Hvis du skal på verksted å gjøre det så går burde det ikke gå mer enn 1 time, da er det fort 700,- for den verkstedtimen, og skal du ha forstillingskontroll så er det 1500-2000,- På jobben til fattern tar dem 1250,- og det skal vist være noe av det billigere, så du må ikke se bort i fra at det koster nok ihvertfall 1500,- Dette pleier å være inkl. justering, hvis det ikke er ting som sitter helt fast eller må byttes. Da kommer det timer oppå der igjen.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljelekkasje er toer, er det ikke bare å vakse før du drar på kontroll da? Er ikke sikkert at dem ser det da, med mindre det lekker mye.

Oki, hmm.. lekker endel ja.. litt vanskelig å vaske der da:P

Men får se om jeg ikke rekker å rive ned kassa og bytte simring i helga da... skal ha den på eu på mandagen så.. og den Må på eu kontroll da..

Noen som vet om det er noe stress, eller noe viktig man må huske på når man bytter simringen bake eller?

Hvordan er det med tanke på slitespor osv?

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeledd kan du jo fint bytte selv, Så kan du jo bare grov måle med et målebånd eller noe etterpå.

Vil ikke kalle det å grovmåle. Du skal ikke bomme med så veldig mange milimetrene før bilen enten spiser dekk eller blir vinglete å kjøre med.

Hvis det ikke lekker så voldsomt, så kan du skru av inspeksjonsdekselet og vaske det skikkelig, eventuelt tette igjen hullet i bunnen på det med noe, slik at oljeg ikke renner ut (anbefaler deg dog ikke å kjøre særlig lenge med det, da det neppe er spesielt bra å bade clutchen i olje).

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... går fint ann å vaske rent under og girkassefestet.. forsåvidt å tette igjen for så å bade clutchen i olje da dn skal byttes nårr jeg får den forsterka trykkplata og lamellen fra pedersens.. satser på å gjøre det litt enkelt på kontrollen da... mn skal bytte straks etterpå da.. gidder lissm ikke å rive ned kassen for å bytte simringen, for så å hive den opp, dra på kontroll, så rive den ned og hive på ny clutch..

Men er det noen luringer der ute som har bytta simring eller?

Hva må jeg gjøre, som er spesielt vikti å huske?

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider