Gå til innhold

Kan noen forklare meg forskjellen på forskjellige Ohm?

Ranger emnet


benbeni

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer bare på hva forskjellen er på 4, 2 og 1Ohm?

F.eks så spiller en forsterker 3000W RMS i 1Ohm, 2000W 2Ohm og 1000W 4Ohm.

 

Vil det si at den gir dårligere lyd i basserene ved 1Ohm og 2Ohm enn i 4Ohm?

 

Og hvis jeg har noen bassere som er 2x4Ohm, er det da mulig å kjøre de i f.eks 2Ohm ?

 

Disse: Rockford Fosgate® - T212D4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohm er motstanden til elementet.

0ohm er kortslutning.

Ein forsterker er stabil ned til ein viss last. (f.eks. 2ohm)

Spoler/høgtalere kan seriekobles eller parallellkobles.

Ved parallellkobling halveres lasten og ved seriekobling dobles lasten. (NB! dette gjelder berre for 2 spoler/høgtalere!)

So ved parallellkobling av 2 spoler på 4ohm, blir lasten 2ohm.

Er forsterkeren stabil i 2ohm, kan du koble slik.

NB! ved brukobling av ein forsterker, bruker du 2 forsterkerdeler til ein last.

Dei 2 forsterkerdelene må dele på motstanden til lasten.

So ved brukobling av ein last på 2ohm, må forsterkeren væra stabil i 1ohm.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren har oppgitt effekten ned til 2ohm.

Eg vil ikkje laste den lenger ned.

Og so vil eg ha kjøpt subber med 2x4ohms spoler (som du har på eit anna innlegg her)

Da kan du koble dei 2 subbene slik at du får ein last på 4ohm.

So brukobler du forsterkeren og du får ein effekt på 1400w

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren vil gi meir effekt jo mindre motstand som blir tilkobla.

Men kommer du for langt ned på motstanden, vil forsterkeren ryka. (eller koble seg ut viss den har sikkerheitskretser innebygd)

Sia den er oppgitt med effekt ned til 2ohm, vil eg ikkje laste den lågare enn det.

Laster du den litt langt ned, vil og forsterkeren miste litt kontroll over elementet, og dette gir litt dårligare lyd, og litt større sjanse for å øydelegga elementet.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer på å spørre, siden det er ett topic oppe allerede.

Har akkurat kjøpt meg bass og forsterker fra Pioneer, bassen har tilkoblinger på både 2 Ohm og 4 Ohm, forsterkeren gir 800W på 1 Ohm

og synker med større belastning. Så, hvis jeg paralellkopler 2 ohms-tlkoblingene, kan jeg bruke den som 1 ohms last på forsterkeren?

Eller lønner det seg å koble som 2 ohms belastning selv om jeg mister litt effekt fra forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andraan: Er det monoforsterker du har?

Sia den er oppgitt med effekt med 1ohm, skal det gå grei å koble den i 1ohm. (hadde eg hatt ein monoforsterker som var stabil i 1ohm, hadde eg sansynligvis tilkoblet den ein last på 1ohm)

Har du 1 subb?

Har den 2 spoler på 2ohm?

Da parallellkobler du spolene og får ein last på 1ohm.

 

Du får gi beskjed viss du har det litt annleis enn det eg trur, slik at du ikkje gjere noko feil.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som i allefall er helt sikkert er det hat uansett hvor lav belastning du legger på forsterkeren så klarer den ikke å gi mer effekt enn den klarer å få strøm til, så i en standard bil med standard batteri og middels strømkabler til forsterkeren så kan jeg ikke tenke meg at du klarer å klemme ut 3000W ut av forsterkeren.

 

For når vi begynner å snakke om effekter på over 1000W så må man ha gode strømkabler og et godt batteri hvis man skal klare og få ut så høy effekt.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tyne forstekere slik som det debateres her vil jeg fraråde på det sterkeste for nybegynnere. Det krever 100% rett kopling og kunnskap til å se etter tegnene for at det ikke går før hele skiten brenner som en vaffel på gassbluss.

Motstand Ohm er ikke helt det samme som impedanse (Z) som også ofte er oppgitt i ohm. Så ikke stol blindt på disse tallene da impedanse er en variabel størrelse etter frekvens og volum. Det kan med andre ord gå fint med snill musikk på lavt volum men hele greia kan svi seg på max volum og hissig bass. Et bra anlegg skal tåle full pupp uten å dø på seg. Det er også langt sikrere før ører og pengebok.

Prøv først noe som er safe og se om det spiller normalt. Dette er snakk om dynamiske enheter som kan opptre veldig forskjellig av selv små endringer i konfigurasjonen. En forsterker kan ha alvorlige problemer på MAX volum ved den laveste lasten selv om den er oppgitt til 1 -2 eller 4 ohm ved målevolum.

Det er kun de skikkelige ampene som de erfarne gutta her inne bruker som en kan virkelig stole på det som står på klistremerket. Mange forsterkerprodusenter manipulerer testene eller pynter på tallene for å selge ampene sine i en klasse de egentlig ikke hører hjemme og det kan ha store konsekvenser elektrisk sett. Uannsett så er vel både trådstarter og vi andre på jakt etter god lyd så det er bedre å la ampen jobbe i et leie den er komfortabel i hvor den garantert gir bedre lyd enn når du tidvis passerer grensene for designet.

Impedanse i teori og praksis var en tråd her inne, husker ikke om jeg sletta den eller ei. Man skal passe seg for å være for teoretisk her inne.

 

sum: vær forsiktig for det kan bli dyrt!

 

 

 

Strøm (I) = spenning(U) / motstand ®:::

 

effekt (P) = spenning (U) x strøm (I)

 

med diss to formlene kan en enkelt gjøre hoderegnin til å finne noen enkle tall for sin stereo, med dette er ENKLE tall.

 

folk i bilstereosjapper har innimellom peiling så ta deg en tur innom din lokale og spør. Erfaring er det viktigste!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår