Gå til innhold

Teknisk - pioneer\stereo (suselyd)

Ranger emnet

stene

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og to til har stereo og pioneer(spiller). Alle har suselyd i 6x9 som følger turtall (koblet fra spiller->forsterker->6x9).

Det er også felles for alle at det IKKE suser en liter periode etter montering, men etter at det har begynt, så forsvinner det ikke med mindre man kobler fra 6x9. Ikke ta dette som en automatisk fasit. Er det fordi ingen av oss har gidda å jorde spillern til samme punkt som forsterkern? (ikke skriv "Ja" om du ikke er ekspert =)) Er det da signalutgangene bak spiller som er gått heden? (Om dette er korrekt, er da signalutgangene ødelagt?) Håper noen virkelig vet hva dette kommer av! Vi har Audi A4 97, Audi A6 98 og Peugeot 406 97.

Audi A4 Avant S-Line Quattro 1.8T + BMW M3 Chassis

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp jording til alt på nytt med litt bedre kabel, samme jordings punkt på forsterker å spiller, gå over alle koblinger å sjekk at alt er som det skal.

Godt tips dette. Hvis det ikke gir noen særlig effekt så er det jodingen på signalkablene som fanger opp støy. Slet med dette i min 940. Jeg har også pioner spiller. Løsning er da og kjøpe trippel skjermede kabler med retningsbestemt signal føring.

Koster litt, men funker fett.

360 M/TURBO TIL SALGS

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd det, funka ikke. Men i dag prøvde jeg å jompe remote kabel da en på bilradiospess sa at det kunne være forsterkern som trakk for mye strøm fra remote. Det hjalp ikke. Mens jeg drev å testa, så kom jeg på at jeg hadde ikke kobla inn signalkablene i spillern.. så da må det være jordingsfeil. Evt at jeg ikke har jorda spillern til samme punkt som forsterkern. (men jeg tror det at chassi er chassi, og jord er jord.. så det skal ikke spille noen rolle?)

|Peugeot 306 2.0 (Solgt) |WV Golf Avant 1.8 (Solgt) |Audi A4 B5 1.8T (Solgt) |BMW E36 1.8 (Solgt) |Audi 80 cc (Solgt)|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd det, funka ikke. Men i dag prøvde jeg å jompe remote kabel da en på bilradiospess sa at det kunne være forsterkern som trakk for mye strøm fra remote. Det hjalp ikke. Mens jeg drev å testa, så kom jeg på at jeg hadde ikke kobla inn signalkablene i spillern.. så da må det være jordingsfeil. Evt at jeg ikke har jorda spillern til samme punkt som forsterkern. (men jeg tror det at chassi er chassi, og jord er jord.. så det skal ikke spille noen rolle?)

Det spiller en rolle. Litt vanskelig å forklare men du får ta mitt ord på det (er utdannet servicelektronikker)

Prøv følgende feilsøkings metode og jeg er sikker på at du får løst problemet.

Start med alt tilkoblet og slått på.

1:Koble i fra signalkabler på forsterkeren.

Støyer det forsatt, er det noe feil med forsterker eller jording som tidligere nevt. Lag en midlertidlig jording mellom spiller og forsterker. Hjelper ikke det. Send forsterker på service.

Forsvinner støyen så prøv følgende:

2: Koble til signalkabel på forsterker igjen og koble den ut på spillern. Støyer det nå så er det signalkabelen som fanger opp støyen fra "lufta" nesten som en radioantenne.

Løsning er da som nevt tidligere med en retningsbestemt trippel skjermed kabel. Obs på at den kun virker når begge ender er tilkoblet og montert riktig vei. Prøv å få lånt en før du kjøper.

(koster ca en høvding)

3: Hvis det ikke hjelper så er det mest sannsynlig noe feil med spillerern. Lån en spiller av en kompis og prøv den.

4: Hvis alt dette er prøvd og du forsatt har støy, så er det krypstrøm mellom jording i signalkabel og jording i karosseri.

Da må du bruke en skilletrafo mellom forsterker og spiller.

Fåes kjøpt av de som driver med proff bilstereo.

Alternativt legge opp en egen + og jordingskabel rett fra batteri til både spiller og forsterker.

360 M/TURBO TIL SALGS

Ny bil i hus: 04mod Honda Civic Type R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. På fredag skal jeg prøve å legge en midlertidlig jordinskabel fra spiller til samme punkt som forsterker. Jeg skal dra jording direkte fra batteri(utenfor bilen) og legge 6x9 og forsterker utenfor bagasjerom. Da skal det ikke støye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider