Gå til innhold

Er du lei av at årsavgiften går til alt annet en vei??

Ranger emnet


celispeed

Anbefalte innlegg

Av ren og skjær nysjerrighet, så hadde det vært fint å vite hvor mye som er budsjettert til veibygging i Norge i 2008?

Og hvor mye som kommer inn som årsavgift. Mine beregninger (som forøvrig kan være helt på jordet) tilsier at en meter nybygd vei koster 25000 kroner[*]. En årsavgift dekker da knappe 10cm med ny vei.

 

 

[*] Som er tallet som brukes av fra Skattelister - NRK Nyheter delt på to.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren og skjær nysjerrighet, så hadde det vært fint å vite hvor mye som er budsjettert til veibygging i Norge i 2008?

Og hvor mye som kommer inn som årsavgift. Mine beregninger (som forøvrig kan være helt på jordet) tilsier at en meter nybygd vei koster 25000 kroner[*]. En årsavgift dekker da knappe 10cm med ny vei.

 

 

[*] Som er tallet som brukes av fra Skattelister - NRK Nyheter delt på

to.

 

Så, du sier at siden en eneste årsavgift ikke gir så mye vei, så skal vi drite i å bruke den til vei? I såfall, litt dum i dag eller?

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du sier at siden en eneste årsavgift ikke gir så mye vei, så skal vi drite i å bruke den til vei? I såfall, litt dum i dag eller?

 

Nei, det jeg sier er at det hadde vært fint å vite hvor mye penger som faktisk blir brukt på vei i Norge. Hvis summen er større enn det som samlet kommer inn vha årsavgiften, så brukes vel årsavgiften på vei, eller?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det jeg sier er at det hadde vært fint å vite hvor mye penger som faktisk blir brukt på vei i Norge. Hvis summen er større enn det som samlet kommer inn vha årsavgiften, så brukes vel årsavgiften på vei, eller?

 

Aaaha, ja, er vel en ca 50kr året som brukes på vei, etter standarden å dømme? Nettopp kjørt først til Uppsala fra Bodø, på svenske veier, og tilbake via Oslo på norske veier, -litt- forskjell :ex_machin

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaha, ja, er vel en ca 50kr året som brukes på vei, etter standarden å dømme? Nettopp kjørt først til Uppsala fra Bodø, på svenske veier, og tilbake via Oslo på norske veier, -litt- forskjell :ex_machin

 

 

Som sagt, hvis en meter gjennomsnittlig norsk vei koster 25000kr, og det er 2.3 millioner registrerte biler i Norge, og årsavgiften er 2660 kr, så bringer årsavgiften inn 6.1mrd kroner som kan finansiere hele 25km med nybygd vei.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en tid siden var det noen tall i media som sa ca 50-60 miliarder inn på avgifter og 5 (?) tilbake til vei...

 

50-60 milliarder må i såfall være med ny-bil avgifter, bensinskatter o.l. Men hvis 5-6 mrd går til vei så bruker det vel akkurat opp årsavgiften, noe som gjør underskriftskampanjen her litt meningsløs...

 

Og så må vi ikke glemme rydding av vei, trafikkpoliti, skilting osv osv...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hvis en meter gjennomsnittlig norsk vei koster 25000kr, og det er 2.3 millioner registrerte biler i Norge, og årsavgiften er 2660 kr, så bringer årsavgiften inn 6.1mrd kroner som kan finansiere hele 25km med nybygd vei.
Årsavgiften utgjør 7,5 milliarder i 2008.

Mulig det er nytt for deg, men det er faktisk noe som heter vedlikehold av eksisterende veier. Man får mange meter ny asfalt for 7,5 milliarder, man lapper mange hull o.s.v.

 

At snittprisen for å bygge veg ligger på 25000 kr/m kommer selvfølgelig av at det mange steder i Norge er bortimot håpløst å lage vei.

 

Men der hvor det virkelig trengs bedre og flere veier, nemlig på det sentrale østland legger ikke naturen så mange hindringer i veien. Men alle broene som er blitt bygd ut til nærmest ubefolkede øyer i en tidligere samferdselsministers hjemfylke har dratt opp denne prisen betraktelig

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgifta skal være nok til å dekke for vedlikeholdet av eksisterende veier. 5 mill? litt for lite tror jeg. Når man tenker på det veiløftet som venter, denne er da på over 500 mill.

De fleste nyveier blir jo uansett betalt med bom midler, så dette har vi råd til.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår