Gå til innhold

Et spørsmåll fra en som er helt ny og grønn ;)

Ranger emnet

karoksvaag

Anbefalte innlegg

Hei på dere

Nå har jeg fått lappen i voksen alder, 25 år. Fått overta bilen til far, en toyota corolla 94 modell som har sånn ca 3 forskjellige farger (svart panser, rød og lyse rød). Har lyst at bilen skal ha en farge, nemelig rød. Fordi bilen er 14 år gammel og gått 325 000 km er ikke intressert i å bruke masse penger på det. Så jeg vurderer da gjøre det selv, med bengalack og rulle. Har lest litt her inne om hvilke rulle jeg bør ha osv, men har et par spørsmål.

1. Hvilke forarbeid bør jeg gjøre før jeg setter i gang å rulle ? Pusse ned hele bilen ? Eller kan jeg rulle rett på den falma rød fargen, og det svarte panseret ?

2. Bør jeg pusse mellom hvert strøk ? I såfall hvor fint pussepapir?

2. Hvor mye bengalack bør jeg beregne ?

3. Kom over følgende side moparts: paint job on a budget!?

69chargeryeehaa hadde utført 50$ paint jobb. Kan noen forklare meg hva slags lakk han har brukt ? Det står tremclad, acrylic/enamel hvis det hjelper noen. Forstår jeg det riktig at denne karen ikke trengte å grunne (prime) fordi malingen han brukte kunne brukes rett på bar metal. Pusset og fikset han bare bilen før første lag da ? Det står bare: prep your car as if was any other paint job, fix all the rust, ect.

Håper noen kan hjelpe, sorry hvis jeg kommer med dumme spørsmål. Som sagt helt ny på dette, og litt hekta hehe

Klas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å bare kjøpe en ny bil istede for å jasse opp den gamle?

men uansett, ja du kan rullemale den. kan bli dårlig resultat.

sånn ville jeg har gjort d:

1. Vask

2. Puss ned der det trengs å lakkereres

3. Masker omhyggelig

4. Blås & vask

5. Rull i vei, trenger ikke å pusse innimellom strøka.

Men det blir matt rød. har rullemala dørene mine på en chevy jeg hadde, så ut som en trevegg. masse struktur så kjøp en fin/dyr pensel å dra over etter du har rulla for å få en "fin" finish iaffal! Spørs også på hvor lang tid malinga trenger å tørke, flugger har fine metall malinger på lur, koster ikke sjorta heller. Ikke ta for lang tid mellom strøka, vent til det har tørka litt iaffal.

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bli helt jævli om du bruker skumgummi rulle (A)

Så også en som sa at om du rulla på, å dusja bilen lett med whitesprit på dusj flaske ble det ikke sjoldete :P Har ikke prøvd selv men ...

Mvh

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider