Gå til innhold

tråden om justerbare coilovers til volo:)

Ranger emnet


totte88

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Toyofan har coilovers fra trianglesunlimited. Skal kjøpe sånne etterhvert jeg og.

De ser jo ut til å være bolt on.

 

Men hva betyr det her:

 

The price of these coilovers does not include strut tubes. If you can not send us strut tubes to modify there will be a $200 refundable core charge.

 

530 USD + Shipping for all the hardware with machining being done local to buyer

 

630 USD + Shipping for a front and rear solution w/ cores

 

Hvis man sender dem noen fjærbein så modder de dem for deg? og da blir det billigere?

 

Hva er cores og strut tubes?

 

Strut tubes er vell fjærbena... Cores er fjærer sikkert.

 

Viss jeg skulle kjøpt hadde jeg gått for den dyreste, så får du alt ferdig. Bak er det vel lite vits med coilovers på 240...Er vel stort sett lave nok bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strut tubes er vell fjærbena... Cores er fjærer sikkert.

 

Viss jeg skulle kjøpt hadde jeg gått for den dyreste, så får du alt ferdig. Bak er det vel lite vits med coilovers på 240...Er vel stort sett lave nok bak.

 

trenger ikke coilovers bak, men kjekt med justerbart.. slik som er med på omtalte fra triangleplassen:P

 

noen som vet hva frakta er fra dm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

coiloverne fra sam er dem som pedersens racing selger og blir omtrent samme prisen.

 

ken karijord: ligna mistenkelig på "ben are" coilovere det der? :D isåfall er vel kansje stivheten på fjøra noe overdrevet. hopper litt i harde kurver.

 

Hei

er ikke noe ben are myggel dette. fikk de fra sverige har stått på en rallycross 240,ikke demontert og sjekka demper insatsen men ska være noe kraftige greier.. stempel(sylinder) stanga er vel ca 35-40mm i diameter

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At stempelstangen ser kraftig ut er igrunn ikke så rart.

Dersom du forsker litt så vil du finne ut at det skyldes at selve demperinnsatsen står på hodet, dvs at bunnen er det som beveger seg opp og ned inne i ytterrøret som du fester i fjærbeinet.

denne løsningen er mye brukt på 240.

 

To fabrikat med denne løsningen er Bilstein og De carbon (R-sport)

 

Derfor mange feilaktig tyder det dithen at f.eks Koni og andre dempere med sylinderen nede i fjærbeinet er pingledempere pga den tynnere stanga på demperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål med mange svar igrunn.....

Kommer veldig anpå hva du er ute etter.

Fjærverdier er kun en del av "regnestykket"

Det første som betyr noe er hvor lav du "må" ha bilen din.

Er du av samme oppfatning som meg så synes ikke du heller at XC240n din er spesielt kul der den står på styltene sine .. :-)

Det vanskeligste er dersom kjøreegenskaper betyr noe for deg ??

Hvis ikke så er det bare å sette kursen mot billigtema å handle inn 1 stk campingfjør foran og bak , kutte dem på midten, montere en halvpart på hver side og vips har man en Uberfet senket 240.

Hvis du da skal bruke bilen hver dag til å fra jobb så blir du antageligvis lei av å hoppe rundt på gjennomslagsgummiene etter en stund....

240 serien er dessverre laget slik at ekstremsenking er vanskeligere å få kjørbart enn mange andre biler, ikke at det er umulig men vanskeligere !

Ett oppsett som fungerer bra til hverdagsbruk er urørte Lesjøfors i kombinasjon med ok dempere som Koni Bilstein el lignende og grove stag powerflex foringer osv

Ikke glem støttestag i forstilling og mellom fjærtårn !!!!

 

Dersom mere senking enn dette er ønskelig og det er det jo :-)

ja da begynner det å bli mere arbeid.

240en sin forstilling er i utgangspunktet ikke konstruert for mere senking enn ca 40mm.To problemer dukker opp dersom man senker mer enn 40mm , for det første så forsvinner all fjæringsvei(slik som i eksempel øverst) og for det andre så blir det stadig større forskjell mellom rollcenter foran og bak i bilen om man senker videre.Bak kommer det oppover ved senking og foran går det nedover.

Rollcenter bak følger midten av panhardstaget og om dette kommer oppover i karossen som det gjør ved senking så følger rollcenter.

Foran er det en følge av vinklene til nedre bærearm.

Slik de står på den originale "XC240" :-) er rollcenter plassert der det burde være i ca samme høyde som bak.

dvs at bilen er rimelig nøytral og riktig ved svingkjøring.

Når man så senker så går bærearmene mer og mer oppover ute og rollcenter nedover og nedover.

Men dette går jo f... ikke an å gjøre noe med ???

Joda dersom man er interessert så er alt mulig !

Løsningen er å flytte spindelen på selve fjærbeinet oppover

slik at bærearmer og styring står som konstruert mens bilen blir lavere og fjøringsvei er tilnærmet original.

Her kommer coilovers til sin rett (riktig nok hjemmelagede men likevel)

Det man gjør er å skaffe seg et sett med ekstra fjørbein der en tar av selve røret fra spindelen (og kaster røret)

Modifiserer så spindeldelen slik at den kan skyves ned over det fjørbeinet en skal bruke, kapper av tuten til det gamle.

samt fjerner armen til styringen på den nye.

Borer opp hull i platen for bærekule og gammel spindel (nå kun styrearm) og skrur det hele sammen med noen tykkere 12.9 unbrakobolter.

Da står hjullager og bremser mm på den øvre biten mens kun styrearm er brukt på den nedre, så kjøper man inn gjenget rør for coilover og enten erstatter hele røret eller bruker den typen som en trer nedpå gammelt rør.

Når det gjelder fjærverdier bør en bruke det som passer bilens vekt opp mot det en ønsker å bruke den til.

Eks volvos originale senkesett/lesjøfors/dieselfjær ligger alle rundt 120-140 pund per tomme. Dette er helt ok og komfortabelt til hverdagskjøring, dersom en ønsker å kjøre på bane er dette "lite svampigt" for å si det på svensk og rundt 200 burde være bedre. Men her er det egentlig opp til hver enkelt hva en synes er akseptabelt. Kun banekjøring kan fort komme opp i 400 og enda mer, bak bør en ligge på 75% av foran.

Det som er ok med coilovers er at fjærer får en i all slags stivheter og ikke er de dyre heller.Fort gjort å bytte dersom en vil prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare coilovers foran til 240 de selger på triangles, bak er det bare høydejusterbare fjærer. det de mener med eller uten "cores" er om de skal sende med fjærbein ferdig modda eller om du sender inn dine gamle, her lønner det seg å bare kjøpe med cores, da det vil fort bli dyrt og sende inn sine gamle fjærbein for å så få dem tilsendt modda tilbake. det følger ikke med dempere på det settet som jeg handlet der, de anbefaller bilstein eller koni til settene. er bilder på tråden min for de som vil se, kan sjekke hjemme om jeg ikke kan finne prisen på alt sammen ferdig på døra..

-1983 Volvo 240, 2,3l 8V Turbo:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=61998

X-1996 Opel Corsa B 1,2l 8V

X-1986 Daihatsu Charade G11 1,0l 6V Turbo (Hugd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår