Gå til innhold

lys feil på s13

Ranger emnet

polo82

Anbefalte innlegg

har en s13 med lys feil på høyre side foran. nærlys har kuttet ut men har målt og det er spenning ut til pæra men den lyser ikke. har like verdier på begge sider og fjernlys fungerer som det skal. og jeg har testet att pæra er hel.fungerer på venstre side..noen tips??

volvo 850 2,3 t5

opel kadett c stv 1979 mod

volvo 240 v8 1985 mod

volvo 244 2,3 2x40mm dellorto og turbo 1978 mod

volvo 245 2,3 1985 mod+peugeot 106 s1 rallye 1995 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fint om dere leser hva jeg skriver før dere svarer.. det er ikke pæra som er defekt.. det er strøm i kontakten helt til jeg setter inn pæra,da blir strømmen borte. og jeg har fjernlys så jordingen er som den skal.. strømmen tar en lettere vei en gjennom pæra. er det noen som har noen bedre forslag??

volvo 850 2,3 t5

volvo 240 v8 1985 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du h4 pære?

Har du sjekket ei ny pære på høgre side?

Sia du ikkje har lys på nærlyset, og viss pæra er iorden, har du ikkje spenning til pæra! (har du sjekket om det er kontaktproblemer i pluggen som skal festes i lyspæra?)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H4 pære.har kryss byttet pærer flere ganger er ikke pæra.. når jeg måler nærlys kretsen uten pæra i så har jeg 11.7 volt ut på kontakten men når jeg setter inn en pære så har jeg 0 volt.. jeg har aldrig vært borti dette før. jeg tenkte først att det kunne være dårlig jording men jeg har prøvd med en egen jordings ledning rett på pæra men det er ikke strøm ut til pæra når du prøver å belaste kretsen..og det kan ikke være jordingen som er dårlig for da hadde ikke fjernlyset fungert..???blir nok til att jeg fjerner det orginale og legger opp nytt med rele og styre strøm fra venstre siden..

volvo 850 2,3 t5

volvo 240 v8 1985 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg rett så er følgende riktig:

1. Du har fjernlys som fungerer normalt på begge sider

2. Nærlys funker normalt på en side

3. Nærlys funker ikke normalt på andre siden

4. Spenningen til kun det ene nærlyset går i 0 når pæren er i, mens det andre lyser som normalt.

5. Du har konstatert at feilen ikke er i pæra uten noe tvil.

Og om du har spenning helt frem til pæra når den ikke er tilkobla, men spenning går i 0 når du kobler til pæra tyder på en kortslutning. Denne trenger ikke plent være i pæra - spesielt siden du allerede har avkreftet det.

I dette tilfellet er det ikke nok å måle bare kontakten til pæra.

Du må måle helt frem til releet for å finne ut hvor kortslutningen er.

Siden jeg ikke kjenner bilen så nevner jeg bare... Har bilen et system for å indikere om en lyspære er gåen - slik som du fra gammelt av finner i BMWer typisk. eller noe lignendes.

Saken er i bunn og grunn her at når du forsøker å flytte strøm mellom jord og +nærlys så forekommer det en kortslutning.

Et slikt indikator system bruker ofte store motstander på rundt 0.1 ohm - altså nesten kortslutning. Denne brukes til å kjøre et speilbilde av strømmen som går gjennom pæra til noe elektronikk som dermed varsler om pæra trekker strøm eller ikke. Det kan også hende at systemet består i magnetkontakter - såkalte coil i stedet for motstand - og coilen gir induksjonsenergi til å betjene en reed bryter. Dermed funker det som et lite rele, som gir beskjed om det går strøm gjennom pæra...

Siden dette systemet kan være paralellkobla med selve pæren så kan det også være her feilen / kortslutningen er...

Det kan i grunnen være veldig mye. Eneste måte er å feilsøke skikkelig fra rele og frem til pære, og få med seg alle ledninger og plasser den er koblet innom på veien bort dit.

Men at spenning går i 0 når du kobler til en enhet kan vel etter mitt hode i grunnen bare være en kortslutning - så er utfordringen å finne hvor den er.

Tar du styrestrøm til et nytt rele direkte fra den friske lykta, så vil det virke bra, men om du har et indikatorsystem så vil nødvendigvis ikke dette virke som det skal. Den vil gi beskjed om at det ikke er virk i pæra som du har tjuvkobla...

Uansett er det lurt å skaffe seg koblingsskjema for bilen, for så å sjekke hvor feilen kan være. Da har du iallefall oversikten over alle koblinger, som ikke plent trenger å ligge fremme i dagen ved en normal visuell inspeksjon...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig en som vet hva han prater om.. har gjort allt du nevner og finner ikke noen brudd verken mellom pære og rele,eller mellom rele og bryter.. har laget en ny krets nå så nå er det lys..

volvo 850 2,3 t5

volvo 240 v8 1985 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider