Gå til innhold

Skifte av kupevifte i omega a

Ranger emnet


mb_w201

Anbefalte innlegg

Hvis dette er samme viften som på Vectra A, eller er tilsvarende konstruert, har den en termosikring som kan ryke. Det er selvfølgelig billigere å bytte ut denne enn å bytte hele viften. Den er lett å oppdage når du ser på viten, den ligger tett inntil formotstandene for lavere hastighet. Dersom viften kun fungerer på full gass kan det være formotstandene som er gåen.

Termosikring bør kunne kjøpes på elkjeder som f.eks Expert fordi de også brukes i f.eks varmovner.

 

Sjekk ut http://www.calibra.no/tech/skjema/Koblingsskjema%20100-199.gif termosikringen står ikke i skjema.

 

Bilde: Det grønne til venstre er formotstandene. Den lyse stripen er termosikringen. http://www.calibra.no/genscrap.aspx?id=9843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg ikke før svart på denne tråden før viften min går ut med pensjon. Så i helgen har jeg demontert viften og oppdaget at det var termosikringen som hadde skylden (som forventet).

Jeg tok feil om utseende forresten. Viften på Omega er større en på Vectra og ser slik ut:

2307933980_714c2cea4f.jpg?v=0

Denne er plassert like foran frontruten med noen buede deksel over. Formotstandene er trykt ned i midten hvor jeg har markert på bilde:

2307933864_6b5f3aeab5.jpg?v=0

Formotstandene kan man dra/bryte opp og inspisere. Viftedekselene må av først, men viften kan stå i.

Slik ser formotstandene ut. Her måler jeg at termosikringen er gåen:

2307933746_c2fe9d7e1d.jpg?v=0

 

Feilsøking.

1 Dersom viften kun fungerer på somme hastigheter er en eller flere formotstander gåen.

2 Viften er helt død. Koble fra strømtilførselen til viften. Slå på tenning og sett viften på fullt. Mål spenning mellom stor grønn leder og stor brun leder på strømtilførselen. Ingen spenning tyder på problem med bryter eller kabler. Mål spenning mellom stor grønn leder og batteriets -. Har du spenning nå, men ikke mot brun leder er det problem med jordlederen. Har du ikke spenning nå heller er det enter brudd på kabler til fra bryter eller bryteren.

3 Det var spenning mellom grønn og brun. Viften får strøm. Ta av deksel over vifte og mål spenning mellom de to lederne som går inn på viftemotor. Har du spenning her er motoren gåen. Har du ikke spenning her har du problem med formotstander/termosikring. Ta ut enheten og mål motstand over termosikringen som vist på bilde.

Endret av Motronic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår