Gå til innhold

db faller veldig ved 60 -70hz

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Målte anlegget mitt i går. Fant da ut at det spiller noe ugjevnt i frekvensene 40 - 70hz. Gjevnt opp mot 35hz. 40 og 50hz er veldig høy er da oppe i rundt 120db. og detter til 107 på 60 hz. Har bassrefleks kasse med 4" rør. Suben er en MA Audi 1200XL AMP'en er Ma audio HK401.

Det produsenten sier er Optimum vented box: 2cu/ft

Rund port diameter 4" x8"

og optimum sealed box 1cu/ft

 

Spørsmålet er engetlig hvilken retning jeg bør begynne? Øke/senke volum på kassen? Øke antall rør, korte ned rør, mer dempematerial mindre dempematerial osv?.

Er eneste måten for å få dette til å bygge mange kasser og se hvordan det blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du er ute etter, men etter det jeg kan lese meg til i posten din så er dette en ganske normal kurve for en portet kasse generelt sett..

 

Skal du ha en gjevn frekvensgange så må du bygge en lukket kasse.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på åssen bil det er så ligger den økningen i frekvensen på ca 50hz ved lukket kasse også, men vil nok ikke være like markant som ved portet kasse.

 

Men siden jeg nå også ser at du mest sannsynlig har en bmw, du har ikke tilfeldigvis tatt bassrefleksrører opp i hattehylla mens subben spiller ut i bagasjerommet? Da vil du også få denne effekten, med ugjevn frekvensgange osv.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje ikke helt tydelig på hva jeg ville oppnå, men ville ihvertfall øke db'en på 60 og 70 hz. siden den mangler litt. Om kurven ikke blir helt gjevn er jo greit nok så lenge de fleste frekvensene er tilstede værende. Eventuelt er det mulig å holde rundt samme db før og etter økningen på 40 -50 hz? Jeg har aldri tunet anlegget med måler før så dette er litt utenfor mitt felt om hva som er mulig.

Lyden for et vanlig øre er jo vel og bra. Eneste er at når jeg mangler de frekvensene kan slagene høres litt forsinket ut da den ikke kommer før i 40 - 50hz området

 

Er en Bmw e34 ja. Elementet peker inn i kupèen gjennom midtarmlenet. og bass røret bak i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt midbassene til å begynne å spille på 80hz (HPF). Under det lagde de litt ureine lyder. Da må jeg eventuelt bytte de. Er noe macrom greier, men kan prøve å bytte til noen morel jeg har liggende.

Så det er ingen fasit svar på hvordan beholde db over 50hz toppen på sub'en ved å gjøre noen inngrep med kassen da?

 

Som et lite side spørsmål:

Virker forresten som om hele høyre siden av bilen min har lav effekt for tiden. Fader over til høyre, lite trøkk. motsatt mer trøkk...Noen som har hatt lignende problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tune lavere ved å lage porten kortere eller å gjøre kassa mindre. Men dette resulterer også i mindre dypbass.

Har du lyddempet dørene? Det hjelper voldsomt på midbassgjengivelsen! Og kjører du egen forsterker på frontsettet?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje ikke helt tydelig på hva jeg ville oppnå, men ville ihvertfall øke db'en på 60 og 70 hz. siden den mangler litt. Om kurven ikke blir helt gjevn er jo greit nok så lenge de fleste frekvensene er tilstede værende. Eventuelt er det mulig å holde rundt samme db før og etter økningen på 40 -50 hz? Jeg har aldri tunet anlegget med måler før så dette er litt utenfor mitt felt om hva som er mulig.

Lyden for et vanlig øre er jo vel og bra. Eneste er at når jeg mangler de frekvensene kan slagene høres litt forsinket ut da den ikke kommer før i 40 - 50hz området

 

Er en Bmw e34 ja. Elementet peker inn i kupèen gjennom midtarmlenet. og bass røret bak i bagasjerommet.

 

og siden du ikke har begge deler fremover(eller bakover) så vil dette spille noe feil.. får du port og sub inn i kupèen, og ingen lekkasjer fra noen av de bakover i bagasjen, så vil lyden bli straks meget bedre.

kan si det slik, på en forenklet noob måte, at det kommer en type lyd fra sub og en type lyd fra port, og når de ikke står/spiller i samme rom, blir det feil..

har bygd i flere bmw`er, til kjentfolk og mine egne bmw`er, og har alltid prioritert å få alt inne i kupè`n.

 

når det gjelder å justere lyd i bil etter feks rta så er det ikke alltid like mye ønsket å få en strak kurve.. men gir en pekepinne på hva som skjer med lyd og bil når man forandrer..for til slutt så er det uansett øret som `bestemmer` om man liker lyden.

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår