Gå til innhold

Stempelringer til Mahle

Ranger emnet


Adrian N

Anbefalte innlegg

Problemet er vel at du har feil ringer til akkurat den type stempel.

 

Er mange fabrikat ringer som passer på hvert enkelt stempel bare man bestiller til rett type :)

 

Ja, jeg er jo klar over problemstillingen her :)

Men spørsmålet var jo hvor jeg får tak i stemeplringer til akkurat det stempelet jeg har :)

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg kan forklare litt nærmere...

Har dratt hjem 2stk B230A bunner som er kjørt ihjel.

Planen er å bygge opp en av de (Evt begge) så den/de kan brukes til et bilcross/rallycross prosjekt.

 

Begge motorene er bygd i sverige og skal være rundt 200 hk + på svinghjulet.

 

Problem med bunn nr 1 : Ikke kompresjon (Stempelringer gåen)

Problem med bunn nr 2 : Rådelager gåen

 

-Så fant jeg ut at bunn nr 1 skulle brukes i første omgang siden det var billigst og mest lettvindt å bytte bare stempelringer.

 

-Så var jeg på volvo og fikk tak i diverse deler, hovedsakelig nye stempelringer.

 

-Så passet det selfølgelig ikke siden det var mahle stemepel som sto i den.

 

-Så var det ny plan: Jeg åpnet bunn nr 2 og skulle hente stempelene ifra den, men der var det noen andre stempler og råder samt veiv.

 

Det var mahle stempler og m råder i den også, men rådene var mye tykkere, krysspinnen var større stemplene var flate på toppen osv, osv

 

Skal legge ut bilder av "Sett 1" og "Sett 2" med stempler og råder i morgen så jeg får forklart litt nærmere

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er forskjellige dim. på kryssboltene så er det mest sannsynlig 230/2x blokker/stempel/råder du har.

 

Du har prøvd ringene på begge settene stempel?

 

M råder finner man også bare i B2xE/ET

 

Volvo bruker Mahle stempel i alle sine motorer av eldre snitt og det har ingen betydning om stempelet heter Mahle,KS eller Kolbenshcmidt. Så lenge det er til samme motor så har det samme mål.

 

Hvis ikke Volvo har ringer til dine Mahle stempel så vet ikke jeg :) Du har bare fått feil!

 

ellers så skaffer de fleste motorverksteder og f.eks. BCB ringer for å nevne noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er forskjellige dim. på kryssboltene så er det mest sannsynlig 230/2x blokker/stempel/råder du har.

 

Du har prøvd ringene på begge settene stempel?

 

M råder finner man også bare i B2xE/ET

 

Volvo bruker Mahle stempel i alle sine motorer av eldre snitt og det har ingen betydning om stempelet heter Mahle,KS eller Kolbenshcmidt. Så lenge det er til samme motor så har det samme mål.

 

Hvis ikke Volvo har ringer til dine Mahle stempel så vet ikke jeg :) Du har bare fått feil!

 

ellers så skaffer de fleste motorverksteder og f.eks. BCB ringer for å nevne noen..

 

Okei :)

 

Har ikke prøv ringene på "sett 2" med stempler og råder nei.

Ringene der er inntakt så tanken har liksom ikke streifet meg.

Hehe

 

Ja det kan jo være mulighet for at jeg har fått feil da :(

 

Det er kun en av ringene som ikke passer slik den skal. Oljeringen og ring "2" passer helt fint, er bare ring "1" som er for stor for sporet

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett 1 er vel B230 og de har samme ringer på både A/E/F/K/ET/FT osv..

 

Sett 2 er B23E/ET og de har også samme ringer på alle utgavene.. A/E/ET

 

Sef. så er de forskjellige på B23 i forhold til B230 :)

 

Da kan det vell kanskje tenkes at jeg har fått ringer til B23, og ikke til B230

 

Men begge bunnene er stemplet "B230"

 

Er det forskjellig veiv på B230 kontra B23 ?

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt M rådene og stempelene.

 

Spes. hvis de andre rådene ikke er av nytypen (ca.13mm tykk)

 

Begge sett med råder er stemplet "M"

 

På "Sett 1" er det stemplet der det bruker og stå 1/2/3/4 der rådene deles og festes til veiven

 

Og på "Sett 2" er det stemplet litt lengere opp på råden

 

Sorry at det er dårlig forklart, men er litt vanskellig uten bilder. Hehe

 

Men på sett 2 er det tykkere råder ja, men de er også litt kortere ? :O

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge sett med råder er stemplet "M"

 

På "Sett 1" er det stemplet der det bruker og stå 1/2/3/4 der rådene deles og festes til veiven

 

Og på "Sett 2" er det stemplet litt lengere opp på råden

 

Sorry at det er dårlig forklart, men er litt vanskellig uten bilder. Hehe

 

Men på sett 2 er det tykkere råder ja, men de er også litt kortere ? :O

 

Ikke heng deg så voldsomt opp den m-merkinga :) det du ser etter er et opel lignende merke. uansett så er det de korteste rådene som er m-råder!

 

De er 145mm og stammer fra B2x

 

De tynne litt lengre (152mm) rådene er std. b230

 

B2x veiv passer ikke over i en b230 uten bearbeiding. Men det er ganske vanlig å sette b23 veiver over i b230 så det er vel det som er tilfelle her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg så voldsomt opp den m-merkinga :) det du ser etter er et opel lignende merke. uansett så er det de korteste rådene som er m-råder!

 

De er 145mm og stammer fra B2x

 

De tynne rådene er std. b230

 

B2x veiv passer ikke over i en b230 uten bearbeiding. Men det er ganske vanlig å sette b23 veiver over i b230 så det er vel det som er tilfelle her..

 

Okey :) Takker for all informasjon her, er ikke så veldig flink når det kommer til innmat i motorer og slikt.

 

Det er et "opelmerke" på de rådene til høyre (De tykkeste)

- 1981 Volvo 240

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler

- 1985 Mercedes Benz 300E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår