Gå til innhold

Noen spørsmål ang oljepumpe(r)..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Holder på å sette sammen en b230e jeg skal ha forgasser på..

Har demontert motoren helt, å byttet rådelager da disse var dårlige..

Har også vært litt dårlig oljetrykk på denne motoren, så jeg tenkte jeg skulle shimse oljepumpa slik at jeg får høyere trykk.. Kan jo også være lurt siden det muligens blir et AT-prosjekt i fremtiden..

Uansett, hvordan shimser man oljepumpa, og hvor tykk shims trenger jeg?

Har ei rar oljepumpe fra en b21e, som jeg aldri har sett maken til (se bilde). Lurte på om noen vet om denne pumpa gir høyere trykk enn den mer "vanlige" pumpa..?

DSCN1919.jpg

DSCN1920.jpg

DSCN1921.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg ei ny oljepumpe! du setter ikke sammen en motor som har hadd dårlig oljetrykk me samma oljepumpa. Koster ikke så mye for ei ny oljepumpe.

Er ikke om å ha høyest oljetrykk men at pumpa leverer nokk olje som gjeller.

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å bruke den pumpa som stod på motoren. Har ei "ny" brukt pumpe fra en b23 som jeg skal sette på, men vil ha høyere trykk, pga fremtidige turboplaner derfor shimsing.

Du vet ikke noe om den pumpa på bildet forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pumpa på bilde er ei stygg gammal oljepumpe fra en b21. trolig før 1980.

skal du shimse opp oljetrykke på b23 pumpa er d en slags mutter/bolt du skrur av. da kommer d ut en fjær, der legger du på en shims/skive som passer å skrur sammen igjen. da har du høyere oljetrykk

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg å gammal så jeg at den var selv.. :p

Lurte på om den er "bedre" enn de vanlige pumpene, med tanke på trykk/kapasitet osv..

Ang den mutteren/bolten, skal jeg legge shims nedi der? ALtså mellom fjær å mutter/Bolt? Hvor tykk bør den være?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skiva må sef. være like stor som fjæra,da det er fjæra du skal øke forspennet på. ;)

Det er bilde av fjæra ferdig shimsa på den linken jeg la ut.

Ser det rimelig godt der vil jeg mene..

Mens du holder på med pumpa,så ville jeg plukket den helt fra hverandre og sjekket innsiden av lokket. Er som regel spor etter drevene der,men det bør ikke være veldig dype furer.

lokket kan med fordel planes litt.

Sjekk også tilstanden på drevene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Har funnet meg ei skive på 1.24mm som jeg la under fjæra. Burde vel funke det vel? Hadde også av lokket på pumpa og så på drevene. Var litt slitemerker på den flatsiden, altså innsiden av lokket, men ingen var spesiellt dype.

Drevene så derimot fine ut. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider