Gå til innhold

Jordfeil / Lekkasjestrøm??

Ranger emnet


frankytanky

Anbefalte innlegg

Eg har nettopp skiftet batteri i min Audi 80, da det gamle begynte å bli veldig dårlig og ladet ut veldig fort.

 

Målte med en strømtang, og da viste det seg at bilen trekker 0,2-0,8A når tenninga er avslått og alt er slukket, selv når eg har koblet vekk vifta. Har også prøvd å nappe ut alle sikringer en etter en for å se om strømmen avtok. Hjelpet ikkje.

 

Er det normalt at den skal trekke cirka litt strøm hele tiden, fks klokke og div instrumenter? Eller skal det være nærmere 0?

Blir batteriet utladet etter en stund med denne strømmen?

 

Noen forslag på feilsøking her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter'n hadde problemer med en mitsubishi en gang husker jeg. Den også ladet ut batteriet hele tiden, og ingen fant noe feil. Jeg husker ikke hvordan det ble oppdaget, men det var i alle fall lyset i bagasjerommet som ikke sluknet når en hadde igjen luka... Men ikke sjekk dette ved å legge deg nedi og lukke igjen nå da, kan være vanskelig å åpne fra innsiden...

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle 80'en min måtte jeg huske å ta av dekselet til cd-spilleren. Ellers var batteriet tomt etter et par dager. Den trakk strøm selv om den så ut til å være av. Det er også noe å kikke på om den er "tjuvkoblet". Har du stort annlegg i bilen? i så fall er forsterkeren koblet på remote etc etc. Finnes endel kilder til strømtap i biler.

2008 Isuzu D-Max - Lille lastebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell god teknikk når du skal feilsøke er å begynne på midten av systemet og se om feilen ligger på strømforsyningsside eller på andre halvside. Dette gjorde du forsåvitt når du nappa ut sikringene en etter en. Da har du utelukket feil etter sikringsboks. Men pass på at du er nøye, og ikke overser noe...

 

Haynes mekkebøker pleier å være bra på elektrisk. Se om du får fatt på en slik en, da det er 1000 ganger enklere å feilsøke dersom du har koblingsskjema.

 

Ellers har jo en bil som nevnt tidligere mange kilder til strømtap. Kan være en jordfeil, kan være ledningsnettet, kan være en komponent i bilene med feil forårsaker strømtapet...

 

Men 0.2-0.8 amp er da ikke store strømtapet. Det virker kanskje helt sprøtt, men sjekk måleutstyret ditt også, om det er kalibrert skikkelig.

 

Har vært borti at multimeter oppfører seg helt borti natta når det er kaldt ute, men blir nøyaktige igjen når det blir litt varmere.

 

Men har du kobla ut alle kurser, så er det bare en ting å gjøre i grunnen... Det er å få seg et koblingsskjema og starte feilsøkinga. Bruk halveringsmetoden hele tida. Dette er en logisk måte å feilsøke på, og sparer inn ekstremt mye tid. Men det forutsetter at du har skjema ja. Halvêr hele tiden så utelukker du feil i større områder mye raskere enn tilfeldig feilsøking.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår