frankytanky Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Eg har nettopp skiftet batteri i min Audi 80, da det gamle begynte å bli veldig dårlig og ladet ut veldig fort. Målte med en strømtang, og da viste det seg at bilen trekker 0,2-0,8A når tenninga er avslått og alt er slukket, selv når eg har koblet vekk vifta. Har også prøvd å nappe ut alle sikringer en etter en for å se om strømmen avtok. Hjelpet ikkje. Er det normalt at den skal trekke cirka litt strøm hele tiden, fks klokke og div instrumenter? Eller skal det være nærmere 0? Blir batteriet utladet etter en stund med denne strømmen? Noen forslag på feilsøking her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 tja.. 0.8A i timen utgjør 8A på 10 timer, spørs hvor lenge du lar bilen stå før du bruker den. Du har ingen forbrukere som er koblet utenom? Cdspillere, anlegg eller lignende? Lys som står på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Fatter'n hadde problemer med en mitsubishi en gang husker jeg. Den også ladet ut batteriet hele tiden, og ingen fant noe feil. Jeg husker ikke hvordan det ble oppdaget, men det var i alle fall lyset i bagasjerommet som ikke sluknet når en hadde igjen luka... Men ikke sjekk dette ved å legge deg nedi og lukke igjen nå da, kan være vanskelig å åpne fra innsiden... Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ludo Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Gamle 80'en min måtte jeg huske å ta av dekselet til cd-spilleren. Ellers var batteriet tomt etter et par dager. Den trakk strøm selv om den så ut til å være av. Det er også noe å kikke på om den er "tjuvkoblet". Har du stort annlegg i bilen? i så fall er forsterkeren koblet på remote etc etc. Finnes endel kilder til strømtap i biler. Siter 2008 Isuzu D-Max - Lille lastebilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frankytanky Skrevet Februar 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Cd-spiller er koblet ut. Det eneste eg kommer på som kan trekke strøm må være en sånn biltema tempmåler. Tenker å fjerne denne uansett. Vet noen hvor eg får tak i koblingskjema til bilen? Og hvordan kan eg lete etter jordfeil på en best mulig måte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Generell god teknikk når du skal feilsøke er å begynne på midten av systemet og se om feilen ligger på strømforsyningsside eller på andre halvside. Dette gjorde du forsåvitt når du nappa ut sikringene en etter en. Da har du utelukket feil etter sikringsboks. Men pass på at du er nøye, og ikke overser noe... Haynes mekkebøker pleier å være bra på elektrisk. Se om du får fatt på en slik en, da det er 1000 ganger enklere å feilsøke dersom du har koblingsskjema. Ellers har jo en bil som nevnt tidligere mange kilder til strømtap. Kan være en jordfeil, kan være ledningsnettet, kan være en komponent i bilene med feil forårsaker strømtapet... Men 0.2-0.8 amp er da ikke store strømtapet. Det virker kanskje helt sprøtt, men sjekk måleutstyret ditt også, om det er kalibrert skikkelig. Har vært borti at multimeter oppfører seg helt borti natta når det er kaldt ute, men blir nøyaktige igjen når det blir litt varmere. Men har du kobla ut alle kurser, så er det bare en ting å gjøre i grunnen... Det er å få seg et koblingsskjema og starte feilsøkinga. Bruk halveringsmetoden hele tida. Dette er en logisk måte å feilsøke på, og sparer inn ekstremt mye tid. Men det forutsetter at du har skjema ja. Halvêr hele tiden så utelukker du feil i større områder mye raskere enn tilfeldig feilsøking. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg