Gå til innhold

Bankelyder Kardang vectra 2000 4x4

Ranger emnet


CombatSierra

Anbefalte innlegg

Er kommet noe forfædelig banking fra kardangen på vectra 4x4 min idag, Rister å banker noe så jævli :| Når jeg tar ut sikring til 4x4 og kjører er det ingen bankelyder\risting. Har sjekket alle foringer til mellomaksel\bakstilling og støtdemperne. osv så må være kardangen.. Noen som har opplevd dette? Evt mye jobb å bytte Kardangen?

1990 Opel Vectra 2000 2.0i 16v

1991 Toyota Camry V6

1983 Ford Sierra XR4i

1991 Mazda 626 GLX 2.0i 16v

1989 Mazda 626 GLX 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet noe forfædelig banking fra kardangen på vectra 4x4 min idag, Rister å banker noe så jævli :| Når jeg tar ut sikring til 4x4 og kjører er det ingen bankelyder\risting. Har sjekket alle foringer til mellomaksel\bakstilling og støtdemperne. osv så må være kardangen.. Noen som har opplevd dette? Evt mye jobb å bytte Kardangen?

 

Og med kardang mener du?

 

http://www.bilforumet.no/e-klassen/191400-utveksling-i-kardang-p-124-a.html

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

differensialen

 

Differensial og kardang er to HELT forskjellige ting, men jeg tror faktisk det er kardangen - altså mellomakselen - i ditt tilfelle. Hvordan sjekket du den for feil første gang? Det er gjerne mye større belastninger under kjøring enn du klarer å simulere dersom du legger deg under bilen og vrir litt hvis du skjønner.

 

Er det viskose eller Haldex på denne? At du kan ta ut en sikring tyder på Haldex, men jeg har ikke peiling på Vectra...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig det, men jeg synes det er litt rart at det banker så voldsomt fra selve differensialen. Der bruker det å ule eller dure/knurre hvis noe er galt, eller i beste fall et klakk i ny og ne. Det kan jo selvsagt tenkes at det har løsnet en aksel til en av drevene inni der eller noe sånt. Skal bli spennende å høre hva som er feil.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går utifra at det er differensialen får når æ koble 4x4 til låses det ene hjulet nesten helt og bilen humper og rister.. Men når æ koble 4x4 av går hjulene lett rundt når æ kjøre. Tok av mellomakselen og sjekket alle oppheng nøye osv. Har også sjekket alle foringer i bakstillingen. Skal se om æ får tid til å åpne diffen idag så får man se :D

1990 Opel Vectra 2000 2.0i 16v

1991 Toyota Camry V6

1983 Ford Sierra XR4i

1991 Mazda 626 GLX 2.0i 16v

1989 Mazda 626 GLX 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

diffen går jo rundt selv om du napper ut sikringen til 4x4 (er forresten viskose på denne Reodor) dog uten samme belastning.

Dersom den låser det ene hjulet når du kjører med 4x4 på høres det mest ut som om fordelingskassa har tatt kvelden,

noe den pleier å gjøre ganske fort dersom den ikke får sitt påkrevde stell.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår