Gå til innhold

16V KR motor problemer

Ranger emnet


Kimolaptop

Anbefalte innlegg

Jeg gjør en lang historie kort:

 

Motoren fungerte perfekt og gikk helt perfekt i utgangspunktet.

 

Jeg bestemte meg for å skifte tennpluggene,motor olje og oljefilter før jeg fikk bilen på veien. (kjøpte den for et år siden, og den har stått siden, pga. at jeg ikke har lappen enda). Bilen har vært startet jevnlig i vinter.

 

Når jeg startet bilen, gikk den helt rart. Jeg konstaterte fort at den ikke gikk på sylinder nr. 4. Jeg tok av plugg hetten på sylinder nr.4 og satte den gamle pluggen i den, og startet og fant ut at der var gnist.

 

Jeg prøvde så å sette den gamle pluggen i motoren, men det ble ikke noe forskjell. Jeg kontrollerte fordeleren og alt. Jeg fant så ut at det eneste som kunne være problemet var jordoveslag i plugg ledning/hette, og har fra før sett at det har vært litt overslag fra plugghette på sylinder nr.1 og over til innsugs manifoilen, og bestemte meg da for å skifte alt av tennkabler og plugghetter. Kostet meg 1841,- ! (originale BERU)

 

Jeg hadde store forventninger etter at jeg hadde skiftet alt, men neida, der ble ikke NOEN forskjell.

 

Jeg får snart sertifikat og begynner og bli ganske frustrert...

 

 

Jeg har også hørt at disse KR systemene skal være brae systemer, så jeg skjønner ikke dette.

 

Hva kan feile innsprøytnings systemet?.

 

Jeg har særdeles liten tro på at jeg på en eller annen måte skulle ha mistet kompresjonen på sylinderen, var veldig nøye med at ingenting skulle dette nedi sylinderen når jeg skiftet plugg.

 

 

hjelp............ hva kan det være? kondens? får den ikke bensin?

 

Regner med at problemet ligger i drivstoff tilførselen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at den skal tenne, må den ha luft, bensin, kompresjon og gnist.

 

Luft kan vel nesten elimineres, om du ikke har trykt en dorull inni innsuget. Kompresjon har du, gnist har du. MEN! Selv om det er gnist behøver den ikke å være god nok. Du hadde prøvd å bytte plugg og pluggledninger? Da kan såfall det elimineres.

 

Bensin.. dra ut K-jetdysen. Den sitter kun på o-ringen men kan sitte godt fast fordi om. Dra den rett ut med ei tang eller no sånt, forsiktig så den ikke knekker. Så stikker du den nedi et syltetøy glass og prøver å kinne motoren. (Ta ut coil-fordeler kabelen)

 

Skal komme en pen og jevn stråle.

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tusen takk for den speedwell!

 

Så jeg drar den bare rett opp alstå, er ikke skjangs for at jeg ødelegger o-ringen?.

 

Så det holder altså å sjekke dette når den ikke går? Bare å turne den på starteren.

 

Er det lett å knekke denne dysa? . Jeg vil minimere risikoen for "kukstøkka" (som det heter på min dialekt) pga. at jeg ikke har råd til mere nå..

 

Hvis det ikke kommer bensin, hva er det da? kan jeg kanskje se det fysisk på dysa?

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra den rett opp ja, i den rettningen dysa peker. Ikke rett til værs men det forstod du vel :)

 

O-ringen bytter du, koster rett over hundrelappen for fire nye på Møller. Disse blir morkne med tiden og er ofte kilde til at motoren trekker falskluft.

 

Om den ikke ser ut til å funke, kan du prøve å bytte om på to av dysene. Så kan du eliminere de også, da må du videre til bensinfordeleren som sitter oppå filteret.

 

Du har skrudd ut pluggene og sjekket om de er våte/lukter bensin? Kan hende det er nok for å stille en diagnose, men er dysa tett må den ut uansett. :)

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok speedwell, men det betyr bestilling av o-ringer og ventetid og faen i helvette :( :)

 

Faren min ringte nettop, han hadde prata med en som er mekaniker hos Svebjørn Auto her i narvik (VAG), han sa at vi kanskje skulle prøvd å kjøre bilen en liten distanse (ca 4 km den distansen han fåreslo) og så kanskje den kom seg etterhvert i og med at den kun har vært småkjørt inn og ut av garasje..

 

Kan det være skadelig å kjøre om den bare går på 3 sylindre?

 

 

JJJJ, hadde du eksakt samme problem??? Hadde jo vært veldig greit om det bare hadde vært kondens..

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at jeg kjører motoren nogenlunde varm, kan det da skade hvis jeg prøver å gi litt på for å evt. friske opp systemet, selv om den går på 3 sylindre?

 

Det var en kar som mente at jeg måtte ha litt blå isopropanol på tanken, istedenfor kondensfjerner pga. at han mente at hvis jeg brukte kondensfjerner så ville bilen bli avhengi av det?

 

Montro om det er nikotin i det?

 

:) :) heehe

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår