DiNGo Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Syns det kommer så mange nye regler hele tiden som gjelder amerikanske pickuper som er klassert til lett lastebil (C1). De som er førstegangsregistrert 2001 og eldre rammes ikke av fartsperra. Men f.eks en 2004 modell som har BENSINMOTOR, har heller ikke fartsperre. Lurer på hva slags plan staten hadde med det. Ser ofte at prisen på lett lastebil ofte er 50.000 kr lavere en de som er klassert som varebil med grønne skilt. men det koster bare 10.000 kr å klasse ned en pickup selv? Siter Galant 2002 comfort sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 hva statens plan er , tja si det! Jaggu ikke lett å svare på. Ofte er det jo litt andre typer biler som er registrert som varebil klasse 2 enn lett lastebil. F.eks Ford f250 som lett lastebil og f150 som grønnskilta varebil Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Februar 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 Syns det kommer så mange nye regler hele tiden som gjelder amerikanske pickuper som er klassert til lett lastebil (C1).De som er førstegangsregistrert 2001 og eldre rammes ikke av fartsperra. Men f.eks en 2004 modell som har BENSINMOTOR, har heller ikke fartsperre. Lurer på hva slags plan staten hadde med det. Ser ofte at prisen på lett lastebil ofte er 50.000 kr lavere en de som er klassert som varebil med grønne skilt. men det koster bare 10.000 kr å klasse ned en pickup selv? Hadde det vært en 2005 så hadde den vært fartssperrepliktig :) Følgende biler skal ha hastighetsbegrenser: Bilgruppe N2: Lastebil med totalvekt over 3500kg til 12000kg. Bilgruppe N3: Lastebil med totalvekt over 12000kg har hatt krav siden -95. Bilgruppe M2: Buss med totalvekt under 5000kg. Bilgruppe M3: Buss med totalvekt over 5000kg, M3 buss med totalvekt over 10000kg har hatt krav siden -95. Tabellen nedenfor viser hvilke datoer som gjelder for når hastighetsbegrenser må være montert i lastebil N2, buss M2 og M3: Nasjonalt bruk: Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg): Før 1. oktober 2001; ikke krav Fra 1. oktober 2001; Ikke krav Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008 Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg): Før 1. oktober 2001; ikke krav Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2008 Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008 Internasjonalt bruk: Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg): Før 1. oktober 2001; ikke krav Fra 1. oktober 2001; Ikke krav Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005 Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg): Før 1. oktober 2001; ikke krav Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2006 Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005 De respektive hovedimportører har utviklet programvare for å endre software på elektronikk som styrer motor og automatgearkasse slik at hastigheten begrenses til 90 km/t for N2 lastebiler og 100 km/t for M2, M3 buss. Denne omprogrammeringen ivaretar avgasskrav på motor og riktige skiftetidspunkter på automatgearkasser. Forhandlernett til hovedimportørene vil kunne utføre dette. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DiNGo Skrevet Februar 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2008 takk for innholdsrikt svar :) så det beste vil være å kjøpe en 2004 modell med bensinmotor.. har hørt at de vortec motorene bruker lite drivstoff.. men har hørt den litt for mange ganger.. :P Siter Galant 2002 comfort sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 Om en vortec motor bruker lite drivstoff kommer jo an på hva en sammenlikner med, alt er relativt. Den er mere effektiv enn forgjengeren og da kan man si at den bruker mindre bensin :) Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Februar 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2008 04 modellen har jo tredje generasjons smallblock, nemlig LS -serien. Har ingenting felles med de eldre Vortec motorene. (Krysspinnene er visst foresten like) Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blackdev Skrevet September 16, 2009 Rapporter Share Skrevet September 16, 2009 Hadde det vært en 2005 så hadde den vært fartssperrepliktig :) Følgende biler skal ha hastighetsbegrenser: Bilgruppe N2: Lastebil med totalvekt over 3500kg til 12000kg. Bilgruppe N3: Lastebil med totalvekt over 12000kg har hatt krav siden -95. Bilgruppe M2: Buss med totalvekt under 5000kg. Bilgruppe M3: Buss med totalvekt over 5000kg, M3 buss med totalvekt over 10000kg har hatt krav siden -95. Tabellen nedenfor viser hvilke datoer som gjelder for når hastighetsbegrenser må være montert i lastebil N2, buss M2 og M3: Nasjonalt bruk: Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg): Før 1. oktober 2001; ikke krav Fra 1. oktober 2001; Ikke krav Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008 Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg): Før 1. oktober 2001; ikke krav Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2008 Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2008 Internasjonalt bruk: Bensin reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg): Før 1. oktober 2001; ikke krav Fra 1. oktober 2001; Ikke krav Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005 Diesel reg. første gang (N2, M2, M3 under 10000kg): Før 1. oktober 2001; ikke krav Fra 1. oktober 2001; krav fra 1. januar 2006 Fra 1. januar 2005; krav fra 1. januar 2005 De respektive hovedimportører har utviklet programvare for å endre software på elektronikk som styrer motor og automatgearkasse slik at hastigheten begrenses til 90 km/t for N2 lastebiler og 100 km/t for M2, M3 buss. Denne omprogrammeringen ivaretar avgasskrav på motor og riktige skiftetidspunkter på automatgearkasser. Forhandlernett til hovedimportørene vil kunne utføre dette. Mener du her at den skal være første gangs reg i Norge eller generelt? Fks en 2000 modell bensin pick up av merke Dodge som er importert fra USA og reg i Norge i oktober 2005, skal den da pr dato ha montert fartsperre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.