Gå til innhold

Startproblemer

Ranger emnet

Islanwind

Anbefalte innlegg

Har en Polo 1.3 90 modell.

I går sluttet den å lade... I tillegg må den trilles i gang. Starterene vil ikke dra rundt, selv om batteriet er fullada. Men viss batteriladeren står på 5 min så starter den med en gang.

Starteren slår inn, og går litt rundt, men gir seg fort.. Sannsynlig at det er noe som går til jord? For batteriet er fulladet, og måler 13v på multimeteret..

Ladelampen lyser ikke når jeg kjører, men kommer på når jeg kjører i dype vanndammer i veien..

Når bilen står på tomgang, går den veldig lavt, og hele bilen rister. Dør ut av og til..

Noen som har peiling på hva feilen kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal ha rundt 14,4 volt når motoren går,ihvertfall på litt turtall(men helst på tomgang)

Hvis du måler 13v når motoren går, lader bilen lite eller ingenting...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når spenninga detter til 4 V når du starter har du enten en starter som går veldig tungt, eller så har du et defekt batteri. Iom at bilen starter med lader er jo problemet løst. Batteriet ditt tåler ikke belastning. Å måle et ubelastet batteri med voltmeter forteller deg egentlig bare at voltmeteret virker...

Skift batteri

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om batteriet er defekt, så skal eg vel måle 14,4 v på batteriet viss dynamoen lader skikkelig?

Har prøvd to forskjellige batteri, og startkabler fra annen bil med bra batteri.. Må stå på lenge før starteren gidder...

Når spenninga detter til 4 V når du starter har du enten en starter som går veldig tungt, eller så har du et defekt batteri. Iom at bilen starter med lader er jo problemet løst. Batteriet ditt tåler ikke belastning. Å måle et ubelastet batteri med voltmeter forteller deg egentlig bare at voltmeteret virker...

Skift batteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

funnet feil ?

Jeg vil si det sånn:

Hvis du måler mellom batteripolene på tomgang, bør det være minst 13,5 volt....

siden du sier det er mindre, ville jeg målt mellom minuspolen og B+ på dynamoen... hvis den spenningen er betydelig høyere, bør du sjekke kabler som har med batteri og dynamo(og starter i samme slengen) hvis du får målt batteriet ditt mens du vrir på starten, og den er på 4 volt som du beskriver, prøver du å lade batteriet ditt i noen timer til, og prøver på nytt...

På jobben har vi en test, der vi belaster batteriet med 3 ganger det som er påskrevet Ampere-timer... denne belastningen skal kunne holdes i 10 sekunder uten at spenningen kommer under 9 volt... gjøre den det, må vi lade mer, eller skifte batteri...

når du vrir på starteren, kan vi anta at batteriet belastes med ca. 120 ampere, da bør ikke spenningen komme noe spesiellt under 10-11 volt...

du sier du har byttet batteri, men var det også et som var i orden, eller var det "ett du hadde stående" ? den andre tingen som kan være feil, er at starteren din har takket for seg, og trekker for mye strøm.. da vil jo ikke batteriet klare med den uansett hvor godt det er... prøvd batteriet i en annen bil ? da får du jo både prøvd ditt batteri, og du får utelukket/konkludert starteren....

håper du finner feilen !! anbefaler en rask sjekk hos verksted jeg da, som tross alt skal tjene penger på disse tingene.... hihihi...;o)

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider