Islanwind Skrevet Februar 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2008 Har en Polo 1.3 90 modell. I går sluttet den å lade... I tillegg må den trilles i gang. Starterene vil ikke dra rundt, selv om batteriet er fullada. Men viss batteriladeren står på 5 min så starter den med en gang. Starteren slår inn, og går litt rundt, men gir seg fort.. Sannsynlig at det er noe som går til jord? For batteriet er fulladet, og måler 13v på multimeteret.. Ladelampen lyser ikke når jeg kjører, men kommer på når jeg kjører i dype vanndammer i veien.. Når bilen står på tomgang, går den veldig lavt, og hele bilen rister. Dør ut av og til.. Noen som har peiling på hva feilen kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Februar 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2008 Kan væra at batteriet ditt er defekt. Du kan måle ladespenningen ved 2000rpm, for å være sikker på at ladinga fungerer Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet Februar 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 Har prøvd med et annet batteri og.. Måler 13v både på tomgang og full gass.. Målte også på batteriet da jeg drog rundt nøkkelen.. Datt nedi 4v... :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselpurke Skrevet Februar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 jordingsfeil ? dårlig kontakt en plass ? Sjekk at både + og minus sitter godt på batteriet. Sjekk at jordingen fra batteriet er ok Sjekk at jordingen på motor er ok Sjekk at den tykke kabelen som går inn på starteren sitter. Mulig feil i tenninglåsen din ? Synes ladespenningen din var noe lav, burde vært høyere ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 du skal ha rundt 14,4 volt når motoren går,ihvertfall på litt turtall(men helst på tomgang) Hvis du måler 13v når motoren går, lader bilen lite eller ingenting... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 Når spenninga detter til 4 V når du starter har du enten en starter som går veldig tungt, eller så har du et defekt batteri. Iom at bilen starter med lader er jo problemet løst. Batteriet ditt tåler ikke belastning. Å måle et ubelastet batteri med voltmeter forteller deg egentlig bare at voltmeteret virker... Skift batteri Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet Februar 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2008 Men selv om batteriet er defekt, så skal eg vel måle 14,4 v på batteriet viss dynamoen lader skikkelig? Har prøvd to forskjellige batteri, og startkabler fra annen bil med bra batteri.. Må stå på lenge før starteren gidder... Når spenninga detter til 4 V når du starter har du enten en starter som går veldig tungt, eller så har du et defekt batteri. Iom at bilen starter med lader er jo problemet løst. Batteriet ditt tåler ikke belastning. Å måle et ubelastet batteri med voltmeter forteller deg egentlig bare at voltmeteret virker...Skift batteri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2008 jepp, du skal uansett måle 14,4 hvis bilen lader, selv med defekt batteri. Du må nok bytte dynamo... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet Februar 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2008 Det jeg tenkte.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
illumina10 Skrevet April 26, 2008 Rapporter Share Skrevet April 26, 2008 Hørtes mistenkelig likt ut et problem jeg hadde med en mazda jeg hadde for en tid tilbake, viste seg å være slapp reim ned på dynamoen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
superjenssen Skrevet April 28, 2008 Rapporter Share Skrevet April 28, 2008 funnet feil ? Jeg vil si det sånn: Hvis du måler mellom batteripolene på tomgang, bør det være minst 13,5 volt.... siden du sier det er mindre, ville jeg målt mellom minuspolen og B+ på dynamoen... hvis den spenningen er betydelig høyere, bør du sjekke kabler som har med batteri og dynamo(og starter i samme slengen) hvis du får målt batteriet ditt mens du vrir på starten, og den er på 4 volt som du beskriver, prøver du å lade batteriet ditt i noen timer til, og prøver på nytt... På jobben har vi en test, der vi belaster batteriet med 3 ganger det som er påskrevet Ampere-timer... denne belastningen skal kunne holdes i 10 sekunder uten at spenningen kommer under 9 volt... gjøre den det, må vi lade mer, eller skifte batteri... når du vrir på starteren, kan vi anta at batteriet belastes med ca. 120 ampere, da bør ikke spenningen komme noe spesiellt under 10-11 volt... du sier du har byttet batteri, men var det også et som var i orden, eller var det "ett du hadde stående" ? den andre tingen som kan være feil, er at starteren din har takket for seg, og trekker for mye strøm.. da vil jo ikke batteriet klare med den uansett hvor godt det er... prøvd batteriet i en annen bil ? da får du jo både prøvd ditt batteri, og du får utelukket/konkludert starteren.... håper du finner feilen !! anbefaler en rask sjekk hos verksted jeg da, som tross alt skal tjene penger på disse tingene.... hihihi...;o) Siter - 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil - 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4 X 97" BMW 320IT X 92" Peugeot 605 sldt X 82" Ford Granada 2.8GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg