Gå til innhold

Dynamo lader ikke??

Ranger emnet

alexpea

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny her, og trenger desperat hjelp til å finne ut hva som feiler kjerra mi :P

Ford Sierra 2.0 1986-87

Dynamoen har sluttet å lade, og derfor får ikke batteriet noe strøm. Reima har hyla litt i det siste, så jeg skal skifte den. Har stramma den, og sett at dynamoen sviver rundt. Målte idag at batteriet har 12V spenning når motoren er av. Og akkurat samme når motoren er på. (Nyoppladet batteri) Da lader tydeligvis ikke dynamoen. Hva er galt?

I tillegg til dette, har bilen i de siste par månedene hatt ujevnt drag. Når jeg gir litt på, så nykker bilen noe voldsomt. Er et mareritt å kjøre forbi andre biler, da bilen har 0 å gi. Ofte har jeg vansker med å starte bilen når den er halv-varm. (Er visst et vanlig problem blant Sierra-eiere) En kar på et verksted kikka såvidt under panseret, og tok da av ledningen som kommer fra coilen og går til fordeleren. Han holdte så den borti karosseriet når jeg prøvde å starte bilen. Skjedde ingenting. Da sa han at fordeleren ikke fikk strøm fra coilen. Men dette er altså bare et problem som forekommer når bilen er halv-varm, som sagt.

Ehm..hva annet kan jeg opplyse om - jo har nettopp skifta alle tennpluggene. De gamle hadde masse irr all over !!! Jeg har hørt om tennplugger som blir oljete, men ikke irrete?!? Virker også som at registerkjeda rasler enkelte ganger når jeg er under panseret og hører etter mens jeg gasser på. Mulig det bare er lokket som ligger over å beskytter.

Håper at noen her har peiling, for jeg begynner å bli hjelpesløs - og liker ikke å måtte bøye meg i støvet og bruke flere tusinger på å få ting fiksa på verksted.. :(

Kjempe flott side forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål spenningen over batteriet ved 2000rpm.

Er det ikkje nok spenning der, er det nok dynamo/regulator som ikkje virker som den skal. (kan og være ledningene mellom dynamo og batteri, sjekkes!)

Det er sikkert ikkje dyrt å få tak i dynamo til ein Sierra, viss det er problemet

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker på om dynamoen lader, så må du jo måle direkte på dynamoen! Multimeter som du stiller på DC Volt(verdi 20V, vanlig på de fleste metere), måle mellom + som er en pinnebolt med kabel skrudd på og til -, bare rett i godset på dynamoen, selve dynamohuset.

Så måler du på tomgang uten belastning, med belastnig og samme på 2000o/min. (Belastning = elektronikse kompontenter som bruker spenning, varmeseter, varmetråder, varmeapparat, lys osv..) Du skal ha fra 13,8V og oppover. Helst over 14V. Og dynamoen skal øke ladingen jo mer belastning du har på, og når du øker turtallet. (Men merk at enkelte dynamoer på eldre biler ikke klarer å lade nok om alt av komponenter er på skrudd på samtidig, så om du har skrudd på alt som er, og ladingen synker, skru av noe.)

Er det Ok, måler du på bateriet på samme måte, og der skal du få igjen de samme verdiene som du måler på dynamoen. Får du ikke de samme verdiene der, at du måler mindre spenning der, har du spenningsfall i kretsen mellom dynamoen og batteriet.

Får å finne ut om du har spenningsfall på + og/eller - side, måler du mellom + på batteriet og + på dynamoen for å måle + siden, og - på batteriet og - på dynamoen(selve godset, dynamohuset) for å måle - siden. Det du da får i verdi da, det har du i spenningsfall. Og for å dobbelsjekke at spenningsfallet du måler er korrekt, tar du verdien du først målte på dynamoen, og trekker ifra verdien du målte på batteriet, = spenningsfallet. (Eksempel 13,8V på dynamo, 13,2V på batteri = 0,6V i spenningsfall.)

Har du spenningsfall, følger du kablene fra batteriet til dynamoen, lett etter brudd, korstlutning til gods, eller dårlige forbindelser til kontakter. Finner du ikke noe, har det noen ganger hendt at vi har lagt opp doble kabler, altså lagt til en + ledning fra dynamoen til + batteriet, og en ekstra godskabel til motoren fra - på batteriet, og det har hjulpet. Men det skal man i teorien ikke trenge..

Får du ikke ut noe der heller, kan du ta av minuspolen, og måle mellom minus polen på selve batteriet, og minus polen som du akkurat tok av, som er i ledningsnettet. Da måler du om det er noe som står å trekker strøm, tapper batteriet rett og slett. Om det er en strømtyv ute å går, en radio eller lignende.

Det er bestandig smart å rengjøre samtlige kontakter/kabelsko, inkludert batteripoler. Bruk grovt sandpapir (P40 eller lignende) og vask med bremserens eller andre midler etterpå, ettersom enkelte sandpapir inneholder salt, som senere forårsaker irr.

Og selvfølgelig, viftereima må være stram og ikke gå å løpe, noe som i tillfelle ville gjort at du lurer deg selv ved målingene.

Nå skulle du ha noe å finne på, og husk å still multimeteret på DC Volt..:) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte laderegulatoren,siden børstene dine er med 99% sikkerhet utslitt. På Sierra er det bare å bytte den,og ikke hele dynamoen.. Den sitter i bakkant på dynamoen,en liten dings som er skrudd fast med to 5mm-skruer med rett spor i. Bare å ta ut de,og lirke ut regulatoren,og kjøpe en skikkelig fra Hella på 14.7V. Glem Biltema og annen dritt. Jeg kjøpte to på 'Tema i Oslo en gang,og byttet en på parkeringsplassen utenfor. Den holdt ikke til Strømmen en gang,dvs ca 1 mil. Da hadde loddinga til børstene røket(!). Den andre holdt hjem og akkurat ned til BilExtra i Lillestrøm så jeg kunne få tak i en ordentlig en...

Sierra har ikke registerkjede... bare de nyere,som har DOHC-motor har det. Reim på gamle,gode 8V'en...

Forgasser eller IS? Hvis det er gasser,har den det typiske problemet at flottørnåla blir slitt,og da er den lei å starte,går ræva,etc. Bytter man nål og laderegulator har man grei bil igjen.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...