Gå til innhold

David's 72modell Volvo 140 ny uppdate 14.12.08

Ranger emnet

Olsen240

Anbefalte innlegg

Hei og hå

lager en liten tråd om bilen min. Det er en Volvo 142 Grand Luxe 1972 modell som har gått 215 000. Kjøpte bilen for 1 uke siden og skal snart sette igang med oppussinga.

Bilen er for tiden avskiltet fordi den skulle vært til eu godkjenning i forrige måndte.

Av rust har jeg funnet en god del, det jeg har sett fåreløpig er rust hull i begge kanaler, og begge hjulbuene bak, Under clutchpedalen. og begge framskjermene er rusta sund så di må byttes.

Skrik ut om noen har rustfrie dører til 142/242 ;D

Litt om hva som skal/må gjøres

-Bytte frontrute

-Bytte forskjermer

-Skifte Støtdempere og Fjører rundt hele bilen

-Bytte bremseklosser

-Sette i rullebelter

-Tette oljelekasje i motor, (Antagelig pakinngen til bunpanna?)

-Justere/Bytte styresnekke da det er en god del dødgang

-Sveise rust og hellakere bilen

Dette er hva jeg fåreløpig har tenkt

Angående det med frontrute, det går greit og sette i sjøl? eller hva mener dere.

Og en annen ting etter man har rust sveist/sandblåst/slipt, hva er da det beste grunnarbeidet for at ikke rusta skal komme tilbake?

Har noen bilder også, men disse er fra salgs annonsen, skal se om jeg kan finne kameraet så jeg kan knipse noen bilder.

51_-1010313182.jpg

51_-325396432.jpg51_489673160.jpg

51_-77866860.jpg

heisann da er bilen ferdigstillt og gikk igjennom eu kontrollen knirkefritt :)

Legger ut noen bilder av bilen og håper på comments, er selvfølgelig ikke helt ferdig enda, skal ha noen motor oppgraderinger og litt understell osv.

So here it goes :)

her er bilen under vannsliping, slipte den selv og sparte penger der, 7,5 time på to mann uten pauser, grunnarbeid er viktig hehe

Bilde_27_.jpg

Bilde_28_.jpg

Bilde_29_.jpg¨

Her er bilen trillet hjem fra lakkering også satt jeg den i garasjen i en ukes tid før jeg begynte å montere.

Bilde_4_.jpg

og her er et bilde av bilen under montering, har ikke knipset bilder med skilter enda men kommer i morra.

DSC00034.jpg

Kommentarer folkens.

Og kom gjerne med forslag til motor endriger, har en motor hjemme som skal overhales og småtrimmes

tenker da 2xSU og b20-e topp med annen kam og litt sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, hva med rustkiller da, har en svinedyr rustkiller ståendes som er kjøpt på malingsbutikk.. kosta 200kr for en kvart liter? men vist 2k epoxy grunning er best så går jeg for det. Noen som har priser på nye framskjermer til 142 forresten? fra butikk. Hørt at di koster mer enn di smaker men har egentlig ikke noe valg da di er rusta sund og sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

lurer på en ting angående dørene.. så og så alle dører ruster jo i falsen i bunnen. da lurer jeg på om det er mulig å gjøre noe med dette om rusta ikke er så dyp. eventuelt, åpne falsen, sandblåse, male med rustkiller og deretter ta på litt sikaflex og lukke falsen igjen? eller hva mener dere.. Ettersom jeg har litt problemer med å skaffe dører til denne bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan bli bra. ja bruk 2komponents grunning eller zink grunning...

ellers plana m bilen da? felga å senk?? ha den mest muli orginal? ikkje noke ombygging vell?? det er jo fæælt!

senking, kappe eit par ringa framme, sote rute, felga å orginalt intriør, helst skinn kansje e no stas:)

ka farge ska du ha han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn

Beklager sein uppdate men har ikke hatt tid har rustsveisa ganske mye siden torsdag men nå kommer bildene, dukker stadig opp rust men har planer om å holde på helt til mandag da skal jeg sette den litt i sammen og kjøre den hjem og opp igjen seinere.

Har handla litt:

100_1111.jpg

Demontert litt:

100_1112.jpg

Inni bilen

100_1113.jpg

Baki:

100_1114.jpg

Tatt av dørene

100_1119.jpg

Helt sarva og rusta ihjel her ja:

100_1120.jpg

påbegynt med hjulbrønnen

100_1115.jpg

Sveist inn ny hjulbrønn på venstre side, blei ganske bra men bare sveiste inn en plate, for jeg hadde ikke tilgang til å få kjøpt hjulbrønner i påska:

100_1121.jpg

Sveist inn nytt i fronten på høyre side

100_1118.jpg

Samme på venstre

100_1117.jpg

Holder på litt i motorrummet og

100_1116.jpg

Kommer mere i morra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hei beklager sein uppdate men skal ta litt bilder i morra. har fått tak i nye skjermer og rustsveisinga er ferdig.. må bare gå over sveisene og sjekke att di er tette.. klarte også å få slipespon på øynene på søndag samt litt slipespon så det blir ikke gjort så mye med det første

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei

Beklaer sein uppdate men hehe.. blir ikke akkurat kalt for lynet for å si det sånn har skjedd litt i det siste, har vært litt handikappa sveiseblink og diverse slipespon på øynene også klarte jeg og rote vekk kameraet men nå kommer det noen bilder.. blir en god del :)

Sveist inn litt i plata ved vindusviskerene:

100_1122.jpg

Enda litt i motorrummet.

100_1123.jpg

Sveist litt i gulvet

100_1124.jpg

100_1125.jpg

100_1140.jpg

Har også sveist inn litt rundt lyktebrønnene:

møtte på mye rust her så bare sveiste inn nytt et godt stykke her og

100_1127.jpg

100_1146.jpg

100_1144.jpg

Sveist inn i takrennene:

100_1134.jpg

100_1135.jpg

100_1138.jpg

Sveist inn noe nytt i skjermen bak etter forige eier hadde prøvd å sveise inn men ikke behandla det godt nok... arg hehe

100_1139.jpg

Gamle skjermer Vs. Nye

Gamle :blah:

100_1147.jpg

100_1148.jpg

100_1149.jpg

Nye:D

100_1150.jpg

100_1151.jpg

100_1152.jpg

Det var alt for denne gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja får håpe på det :) har litt planer nå.. men lurer fælt på fargevalg... Er jo førstebilen detta så må velge en farge jeg ikke kommer til å angre på :P Noen som har noe gode råd? Jeg har tenkt litt på Helt svart med hvite felger noe lignende compomotive bare jeg skulle likt å hatt litt kant.. Men har også tenkt på Blå metallic med blanke felger.

Blanke lister rundt vinduer og sånt skal jeg ha uansett.. synst det er det fineste..

SÅ skrik ut om noen har noen kule farger på lager :) Bilder er et pluss ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går framover detta... Blir nok bra;)

Pentafelger er jo ikke så dumt da:) Jeg syns værtfall det er ganske pent på 140! Er vell mange produsenter av den felgen, men den originale penta-felgen har litt bredere kant enn de andre (står penta i støpen på felgen)...

Er sikkert noen her på forumet som veit det bedre enn meg!

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider