Gå til innhold

Bremse problemer!

Ranger emnet


740tic'ern

Anbefalte innlegg

Hei. Skulle til å bytte klosser forrand etter at ulyder kom (metal mot metal):P Men når jeg skulle presse sylinderen tilbake for å få plass til nye klosser, satt den bom fast. Prøvde i nesten en time uten at den rykket seg. Både banket og klemte med vannpumpetang, ingenting fungerte. Så nå regner jeg med at jeg må bytte kallipper også:P

Noen som da har noen tips om hvor jeg kan få et par billige kallippere og skiver? (med ABS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spare en del på å handle på biltema.

Har en kompis som bytta kalipper/klosser/skiver framme på en 940 og han betalte vel nesten 2000.- på biltema.

På mekonomen skulle de ha vel ha i overkant av 5000.-

Men om kvaliteten er like bra er vel heller tvilsomt men du får deg ihvertfall rimelige bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fikk følgende melding fra biltema om bremser:

 

"Det finnes to typer bremsesystem på volvo 940,ett som heter Bendix,og ett som heter Lucas-Girling. Bilen din er tydeligvis importbil og da får ikke vi opp alle data på bilen på databasen vi bruker.

Vi har begge typer callipere på lager.

art.nr.

66-5014 Kr. 499.-

66-5015 Kr. 499.-

66-5032 Kr. 499.-

66-5033 Kr. 499.-

 

Det finnes også to typer skiver. En med diameter 280mm, og en med diameter 287mm. Disse finnes også på lager.

Bremseskive 280mm art.nr. 64-2670 Kr. 299.- stk

287mm art.nr. 64-0913 Kr. 299.- stk.

 

Mvh Biltema Hamar v/delelageret."

 

Lurer på om noen har noen tips om calliper valg og om hvilke diameter skivene mine skal være på??

bilen min: 92 mod turbo+ m/ABS

 

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har singel stempel i calipern er det antakelig lucas-girling. Jævla dritbremser egentlig, gummimansjetten går i filler, vann og drit kommer til stempelet og det ruster og henger seg fast. for ikke å snakke om glidestempla da...

 

Er gummien intakt? Har du prøvd å bruke ei skikkelig tvinge til å presse inn stempelet med? Hvis gummien er intakt kan det hende stempelet er helt og fint. vel og merke hvis det ikke har vært vann i bremsevæska, da kan det og ruste fort..

 

diameter på skivene er jo bare å måle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skulle til å bytte klosser forrand etter at ulyder kom (metal mot metal):P Men når jeg skulle presse sylinderen tilbake for å få plass til nye klosser, satt den bom fast.

 

Har du prøvd å skru opp lufteskruen på kaliperen? Alle monner drar vet du...

 

Jeg bruker å sette de gamle klossene på når jeg skal presse stempelet tilbake, samt legge noe oppå, så jeg får bygget ut slik at jeg akkurat får en stor fastnøkkel mellom. Så stikker jeg ett skrujern gjennom "ringen" på fastnøkkelen, og vrir rundt til stemplene gir etter.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummiringen rundt stemplet var skadet og sprukket opp noen steder, så jeg regner med at det har kommet dritt inn bak stemplet siden det sitter bom fast. Har prøvet å skru opp lufteventilen ja, men hjalp lite. Dryppet litt væske ut bare. Like greit å kjøpe nytt tror jeg. satt en stang på stempelet og la hele vekten min på stempelet mens jeg presset stangen ned i gulvet, men til ingen nytte...

Er calliper med ett stempel, så ja no dritt:P

Ingen andre lettere måter å finne diameteren på skivene enn å måle? litt dårlig med muligheter for å skru akkurat nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...gå inn på mekonomen.no, skriv inn reg.nummeret. så trykker du på "reservedeler" og brems. trykk på bremseskive, da skal du få opp skisse av skiva med mål og alt.

 

når gummien er sprukket som på din, er det bare å bytte. ikke gidd å prøve med rep.sett en gang, du får uansett ikke kjøpt løse stempler, har i hvertfall aldri sett det. hvis du kan få dreid nye stempler i syrefast så kanskje..mye arbeid som vel ikke er verdt det.

 

kaliperne på biltema er sikkert greie nok, men husk at det ikke er nye kalipere, det er gamle som er fabrikkoverhalt. men alle deler på de er nye så det skal holde bra det.

 

har forøvrig hatt det samme problemet med min, da overhalte jeg med rep.sett, men hadde ikke gjort det igjen. men innen prosjektet er ferdig er vel bremsene forhåpentligvis oppdatert til R-bremser :D

 

lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skru opp lufteskruen på kaliperen? Alle monner drar vet du...

 

Jeg bruker å sette de gamle klossene på når jeg skal presse stempelet tilbake, samt legge noe oppå, så jeg får bygget ut slik at jeg akkurat får en stor fastnøkkel mellom. Så stikker jeg ett skrujern gjennom "ringen" på fastnøkkelen, og vrir rundt til stemplene gir etter.

 

samme som eg gjør, fungera som faen,... :) og du kan skru ta toppa på bremseveske holderen. fungera det og.. :)

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle tips.

Nå er alt skiftet (skiver, klosser og calliper) forand:) Men jeg syns bremsene er ganske dårlige. Luftet selfølgelig alle bremser godt etter skiftet, men pedalen vandrer en god del fortsatt. Tyder d på det fortsatt er luft i system? eller kan det skyldes andre ting? luftet til jeg så at ingen luftbobler kom ut (+ litt til)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er luft, er gjerne pedalen litt "svampete" når du trykker på den. stiver den? en enkel test er å bråbremmse på grus og ut å se på spora hvilket hjul som tar dårlig. sikker på at du ikke har en lekkasje et sted?

 

Luft kan snike seg inn overalt, lønner seg å lufte hele systemet i riktig rekkefølge. Da får du også bytta bremsevæska som kanskje ikke har vært bytta før? Den blir også dårlig etter noen år, vann og skitt gjør at den mister effekt over tid. Den koker også lettere ved hard eller mye bremsing. F.eks ned Trollstigen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket du å vaske skivene før montering? (helst med tynner)

De er smurt inn med noe slags fett slik at de ikke skal ruste før de tas i bruk. Hvis de ikke blir vasket vil de nok bremse litt dårligere en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår