Gå til innhold

Frontruterame 72 mod Volvo 142

Ranger emnet

SiMeN2k

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg kappa ut av en 240 og sveiste i. Hele øvre kanten. Litt styr med det, i og med at det er tre lag med stål som er punkta i hverandre. Måtte kappe et stykke inn på taket for å få sveist selve ramma, før jeg sveiste ytterplata, altså selve taket. Når du skjærer opp det der kan jeg GARANTERE deg at det ser mye verre ut under der... Det er såpass genialt utforma, at vann renner utover mot sidene, mellom to lag med stål, og har ingen plass å gjøre av seg. Så blir det liggende der og godgjøre seg og ruster innenfra. Hvis du ser en 140 med rust i eller over takrennene, oftest på hjørnene framme, er det på grunn av dette. En ting du må være obs på hvis du skjærer ut fra en 240, er at det finnes ingen festelepper for klipsene til kromlista. De vil vi ikke ha uansett, for de samler rust de! Dette fikser vi galant med plastklips og list med gummipakning fra eldre 240.

Sånn ser det ut ferdig sveisa: (med et lag zinkspray)

030-1-1.jpg

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey.. takker for svar! Er generelt rust og endel sparkel på bilen (hastekjøp). Så tror det blir til at jeg får tak i en 69 mod 142 med lavskjerm på ene siden + den tredelte grillen eller GL grillen eller va folk kaller den:p Og bruker 72 mod som jeg har som delebil;) greit med litt deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er så rusta så er det kanskje like greit. Er alltid mer enn det som viser! Har kanskje litt deler til overs også du da? Trenger en bra bakfanger til min -70, og kunne tenkt meg en bakaksel komplett med alle stag som jeg kan montere sperra mi i og shine opp før jeg monterer den...

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er så rusta så er det kanskje like greit. Er alltid mer enn det som viser! Har kanskje litt deler til overs også du da? Trenger en bra bakfanger til min -70, og kunne tenkt meg en bakaksel komplett med alle stag som jeg kan montere sperra mi i og shine opp før jeg monterer den...

Jau.. ble kjøppt litt for fort den første 142'n:p Blir kansje litt deler til overs snart ja^^ Kan sende deg en PM etter hvert når jeg evt har kjøppt den andre 142'n. Er det store forskjeller på 69 og 72 modellene forresten når det gjelder forstilling, drivverk osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er likt på de.. :-)

Største forskjellen er vel att gearkassa fra '69 har lang gearstang + hullet til stanga sitter lengre mot dashbordet enn på '72. Karosseriet er nesten identisk. Andre dørhåndtak er vel kanskje den største forskjellen der. Mulig '69 ikke har de "luftehullene" eller hva det nå enn er under bakruta slik som på '72. Jeg har værtfall ikke de på min '67, men de er der på min '71. Har du flaks, er det bakrute uten varmetråder i '69. Ikke sikker på når det kom, men....

Håper du ble noe klokere? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er likt på de.. :-)

Største forskjellen er vel att gearkassa fra '69 har lang gearstang + hullet til stanga sitter lengre mot dashbordet enn på '72. Karosseriet er nesten identisk. Andre dørhåndtak er vel kanskje den største forskjellen der. Mulig '69 ikke har de "luftehullene" eller hva det nå enn er under bakruta slik som på '72. Jeg har værtfall ikke de på min '67' date=' men de er der på min '71. Har du flaks, er det bakrute uten varmetråder i '69. Ikke sikker på når det kom, men....

Håper du ble noe klokere? ;-)[/quote']

Girkassa er bytta og sveisa tunell... Sto kort på den;)

Uten varmetråd hadde vært konge:) hvis vi har flaks Simen, så skal jeg se neste gang jeg reiser hjem om jeg får tak i en bakrute uten tråd;)

veit om en, hvis ikke jeg har nevnt det:)

Håper bilen er bra! Tror det blir et bedre utgangspunkt...

Er et par hundre timer mindre sparkling på bakskjermene værtfall:P haha

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider