Gå til innhold

Ettermontert turbo

Ranger emnet


sto0one

Anbefalte innlegg

Har aldri opplevd å måtte åpne panseret i teknisk.

Og kjører du gris og kræsjer er det gode sjangser på regress uansett (uforsvarlig kjøring anyone?), så det spiller egentlig liten rolle i praksis om en bil er godkjent eller ikke (med mindre de faktisk åpner panseret på teknisk da). Forskjellen er at hvis du kjører uten godkjenning, slipper du betale avgifter på effektøkning og godkjenningskarusellen, iallefall før du blir tatt

:drive2

 

Om det er moralsk å tenke på denne måten er en annen ting :D

 

Edit: skribeleif..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs når bilen din er førstegangsregistrert.

Er det over ti år siden så betyr det ikke noe mer enn for breie felger, feil lakkfarge(!) og andre endringer som er gjort uten å føre inn i vognkortet godkjent.

Er det under 10 år siden så finnes det egentlig egne satser for hvor mye du skal betale i avgifter til staten per hk, men jeg vet ikke om det er dette du får i bot/ff?

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs når bilen din er førstegangsregistrert.

Er det over ti år siden så betyr det ikke noe mer enn for breie felger, feil lakkfarge(!) og andre endringer som er gjort uten å føre inn i vognkortet godkjent.

Er det under 10 år siden så finnes det egentlig egne satser for hvor mye du skal betale i avgifter til staten per hk, men jeg vet ikke om det er dette du får i bot/ff?

 

 

Førstegangsregistrert for over 10 år siden.

BMW 318i e46 (nå)

BMW 325i turbo e36

BMW 520i e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noe med 15% eff.økning? Er jo bare å rulle inn på BT med 0.1bar i trykk, fastsveisa WG, altså ikke mulighet for å øke mer trykk, få alt godkjent i vognkort, dra hjem, bytte WG, Tut å kjør.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo noe med 15% eff.økning? Er jo bare å rulle inn på BT med 0.1bar i trykk, fastsveisa WG, altså ikke mulighet for å øke mer trykk, få alt godkjent i vognkort, dra hjem, bytte WG, Tut å kjør.. :p

 

Det har kommet nye regler nå..

 

De må ta i betraktning hvor mange HK turboen greier å levere på maks, uansett hvilket trykk man kjører på ved godkjenning.. :)

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet nye regler nå..

 

De må ta i betraktning hvor mange HK turboen greier å levere på maks, uansett hvilket trykk man kjører på ved godkjenning.. :)

Så en turbo-compounded bil (kompressor og turbo) må betale for effekten begge maxer? Hu hei... siden man her normalt kjører med lave trykk(ratioer) som ganges opp,så bruker ofte en 2.5-liter eller så en kompressor og en GT5533R eller så...altså en turbo som uten kompressorens hjelp leverer 16-1700 hk... Krever de for det,så er det vel på tide å dra de for retten for anmeldelse på usaklig grunnlag... De er jo riv ruskende gale her i landet..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår