Gå til innhold

mer hester...


munks

Anbefalte innlegg

Hei..

jeg kjører en mondeo 95 modell, 2 liter stasjonsvogn.. jeg er keen på å prøve å gjøre litt ekstra med den, få litt mer hester osv... noen som har noen forslag med hva jeg kan gjøre? og hvor mye dette evt havner på? og evt noe styling?

Never drive faster than a guardian angel could fly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.. har samme slede med skarve 136hk!

Kunne tenkt meg litt flere hester, så nå skal jeg kjøpe meg simons effektanlegg med dobbelt utblås, powerfilter kit og kansje bytte til kvasskamm! simons anlegget ligger vel rundt om 4000kr å filter kit 800kr...

Ride it or hide it... 15sec car..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ikke vits å gjøre det på den motoren der, blir nesten ikke merkbar forskjell. Annet enn at lyden blir litt kvassere.

Blir vell som å sette powerfilter på moped, har ingenting for seg:)

Audi Coupe Quattro & Audi Coupe Quattro -http://www.bilforumet.no/prosjektforum/232198-stiffmast-audi-coupe-quattro-89-na-bilder.html

Audi 100Sedan 2.8E 91mod(TILSALGS) - Audi A4Avant 1.8 01mod(SOLGT) - Bmw 520 89mod(KVITT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 96-modell sedan med simons effektanlegg, konfilter og innsugsrør fra focus. Det låter mer enn det går egnetlig. Er nok en liten forskjell, men må nok legge go'vilja til... :) Men det ser temmelig bra ut da. :D hehe

 

Ang 200 hk fra zetec så er det "enkelt", men kostbart.

Effektanlegg, filter, kvassere kammer og porting av topp har ikke allverdens effekt fordi innsprøytingssystemet er lagd med tanke på kjørbarhet og utslipp.

Lest i engelske fordblader og sider på nettet at man ikke kommer over ca 165 hester med org innsprøyting. Dette bør da skiftes ut med ITB-kit. (Individual Throttle-Body) Og de kitene er dyre! Ligger på rundt £1600 + frakt og toll. (de jeg har sett ihvertfall)

Med disse og de andre nevnte mods skal du få rundt 200 hk ut av en 2liter zetec.

 

Sjekk ut disse: :D

Ford Zetec E engine

Raceline - Duratec parts and tuning

Zetecinside.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei sann. har selv en 2.5 V6 som jeg har lyst til å få litt mere efekt ut av. har vært innom tanken på kompressor eller lignende. ingen her som vet om det kan fungere eller hort om noen som har prøvd? til munkes... vist du går inn på linken jeg legger ved her så fins det styling til stv 93-95 til å med bakfanger. blir pent :) www.maxam-tuning.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2liter blir hissig m throttle-bodies og bedre ecu.. koster litt men blir over 200 hester.. for 2,5litern har neutilusperformance.com turbokit som gir langt over 200 hester på hjula.. bare å gi gass der.. 2litern er d en mengde trim til. nye kammer om filter+eksos kan fort gi 160hester.. men beste er å satse på webers..

1993 Ford Escort Cosworth

 

 

www.escortrscosworth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det er nesten ikke vits å gjøre det på den motoren der, blir nesten ikke merkbar forskjell. Annet enn at lyden blir litt kvassere.

Blir vell som å sette powerfilter på moped, har ingenting for seg:)

 

Litt feil sammenligning... Kan du mye om motor forresten? Og fremfor alt; DENNE motoren?

Hva slags oppsett har du forresten prøvd powerfilter på når det gjelder moped? Prøvd det på en 70ccm, småtrimmet scooter? Ikke? Vel, kan si det sånn at jeg kjenner en _viss_ forskjell. Kan sammenlignes som å puste gjennom et sugerør, kontra alt med større dim. Jo mer effekt det er i motor, des mer kan den dra nytte av friere luftveier.

Synsing er slitsomt, slutt med det =P

 

 

Uansett; har K&N 57i åpent kon-filter på min, og det ga faktisk en viss merkbar økning i effekt, og ikke bare økt lyd.

-Er en fornuftens' kar, så den psykologiske effekten av grommere lyd har ingen virkning på meg heller ;)

 

En kompis av meg har en 97' MK2 med lav KM, og han merket tegn til bedre bunndrag (ved f.eks igangsetting).

Er ikke alle biler/motorer som man merker forskjell på ;)

 

Nå skal det vites at det ikke er store effektøkningen ved å sette "åpent" luftfilter på standard bensin-motorer, men NOE er det.

Er forøvrig på dieselbiler med turbo som det er mer merkbart på.

 

-Eneste minus med å sette på et "åpent", konisk luftfilter, er det faktum at det må rengjøres fra tid til annen. Ikke store jobben (bruke rensevæske for å rengjøre, og olje det etterpå), rensekit til filteret fåes kjøpt av de du kjøper det av.

Mange mener at luftmengdemåleren vil bli ødelagt ganske fort om et slikt filter blir montert, men dette er bare tull (gjelder ved bruk av kjente kvalitetsfiltre fra f.eks GREEN Filter, K&N og Pipercross). Som bakgrunn på det utsagnet så kan jeg peke til f.eks disse klippene på youtube;

 

 

 

Når det gjelder kjøp av filter, så kan jeg peke deg til f.eks Kollevold RallyImport ( http://kollevold.no/ ), som forhandler både K&N og Pipercross, som igjen har filterkit som passer til bilen din. Enkelt å montere, grei pris (1200-1500) ^^

 

 

Hva motorens hjerne angår, så er det mulig å oppgradere den med ny og forbedret software fra Bluefin:

http://www.mybluefin.co.uk/apps.php

Denne enheten har en kabel som du kobler i diagnoseporten under rattstammen, kopierer/flytter over programmet du har til enheten/håndterminalen, for så å overføre det nye og forbedrede programmet til bilens hjerne. Du har da det gamle programmet lagret i håndterminalen som du kan overføre tilbake i tilfelle bilen skal på verksted o.l. -Den kan OGSÅ brukes til å lese av og SLETTE feilkoder i bilens styringssystem. Eventuelle feilkoder kan du få oversatt på hjemmesiden dems. Genialt, har en selv til min MK2 :) Kostet om lag 5000-6000, fraktet til Norge med DHL på døren :D

 

Hva eksosnalegg angår, så bygger Feritta et nytt, rustfritt, 2,25" (dimmensjonen på rør og utløp, noe større og det blir for mye lyd + at det ser tullete ut) eksosanlegg på bilen for om lag 5500kr. Dette eksosanlegget går fra etter katalysatoren og bakover, et såkalt "Catback"-system. Har selv og anbefales, dog ikke _mye_ økning i effekt her (minimalt), esthetisk for det meste ;)

 

Nå skal det sies at bilen min har rullet et stykke, så oppgraderingene kan ha en mer positiv økning av effekt på biler/motor og drivverk som ikke har kjørt så lang som min.

 

 

Lykke til med kjøpet! ;)

- 1993mod Ford Fiesta RS1800

- 2004mod Ford Mondeo Ambiente 2,0 Duratorq estate (Bluefin, K&N 57i)

- 1999mod Ford Mondeo Ghia 2,0 Zetec sedan (Bluefin, Ferrita 2,25" rustfri catback, K&N 57i, Morette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår