Gå til innhold

får ikke gnist

Ranger emnet


_:OVeRHeAD:_

Anbefalte innlegg

vil tippe det er den vite å røde ledninga som er kødden, fordi coilen har + på den blå det har jeg målt, men vet ikke hva slags signal det skal være på den andre?

 

Det skal være en spenningspuls, antakelig fra stift 1 på hjernen...

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har du coil fra f/fk/ft?

 

Jeg har noe nytt og noe gammelt av el-nettet liggende akkurat ved coilen der, og der ligger det en rød&hvit ledning! Når jeg setter den på - på coilen stopper motoren med en gang :P aner ikke hvorfor, men har ikke gjort mye for å finne det ut av heller da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg bytta alle bokser til FK bokser, tennings modulen er byttet til FK, luft mengde måleren er bytta til FK, osv. men der er fremdeles ikke liv.

 

men en ting, den pluggen som man kobler LH nettet til bilens nett.

der er det færre ledninger en det som er på pluggen som er på bilen, hva er det egentlig den gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når man gjør dette får hele el-nettet strøm, er det normalt?

 

for jeg gjorde det og da begynte hele dashen å lyse å greier. men prøvde ikke å starte den da, så kan jo alltids prøve.

 

men en ting, den pluggen som man kobler LH nettet til bilens nett.

der er det færre ledninger en det som er på pluggen som er på bilen, hva er det egentlig den gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når man gjør dette får hele el-nettet strøm, er det normalt?

 

for jeg gjorde det og da begynte hele dashen å lyse å greier. men prøvde ikke å starte den da, så kan jo alltids prøve.

 

men en ting, den pluggen som man kobler LH nettet til bilens nett.

der er det færre ledninger en det som er på pluggen som er på bilen, hva er det egentlig den gjør?

 

bare å ha tenninga på hakk 2 når du setter på kabelen, så prøver du å starte

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til bilens kontakt er til temperaturmåler, oljetrykksbryter, ladelampe osv. :) Du har nok koblet feil på coilen din du. Det gjorde jeg først også, så flyttet jeg en ledning inn på coilen, og da fikk jeg gnist. Måtte i hvert fall skjøte noe greier.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så deree vil jeg skal koble opp en pluss til?

 

men på ndre bilen min er det jo sånn som jeg he kobla nå.

hmm...

 

Kjøp deg HAYNES-BOK!!

 

Da har du koblingskjema osv til alt.. Så er det mye lettere å finne ut av ting.

 

1. Stift 15 på coilen skal ha tenningspluss. Mål med multimeter om denne har 12v når tenning står på. Stift 1 skal ha pulsspenning fra stift 1 på tennmodul. Da tar du ut kontakta fra tennmodulen og måler mellom stift 1 og den ledningen som skal på coilen. Tror den er rød og kvit. Er alt i orden der så er det antakelig noe du har kobla feil.

 

2. Er du 100% sikker på at det er riktig svinghjul. Kan lett formikses med svinghjul fra B230K. Da er det større rom mellom hullene. LH2.4 svinghjulet så sitter hullene tettere.

 

3. Har du noen kontakter til overs. LH2.4 har vel både bankesensor og lamda. Er alt det kobla til.??

 

Har gjort dette noen ganger sjøl, så jeg vet at man fort går lei. Men er bare å stå på, desto fortere kan du ut å sladde.:)

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan tomgangs regulatoren virke inn på gnisten?

 

Skeptisk, har dog ingen erfaringer med det..

Men har du satt riktig kontakt på den da? at du f.eks har satt den som skal på tomgangsregulatorn på tempsensorn elns..

Jeg har mest tro på at du trenger riktig styrestrøm til hjernene.. Skal si klikk i bensinreleét hvis du har koblet alt av strøm og signal som skal inn på hjernene riktig, når du vrir om tenninga...

Det at du ikke får gnist tror jeg fortsatt er enten feilkobling eller kødd med coilen.. Har du riktig coil? Den er forskjellig bare så du vet det.. Kjøp haynes boka og mål motstand på coilen, de riktige verdiene står i boka..

Hadde akkurat samme problemet.. Det med bensin var for det første at jeg ikke hadde riktig strøm inn på hjernene, så føll koblingsanvisningene som står i guiden skikkelig, og evnt. koble den styrestrømmen på den grønngule(?) som går inn på startern for å være sikker.. Jeg gjorde det å da begynte bensinreleét å fungere.. Jeg fikk heller ikke gnist, da var det for det første at jeg hadde feil coil.. deretter fikk den ikke spenning fra motornettet, så når jeg satte DIREKTE!! spenning fra batteriet fungerte den også....

 

for all del, prøv dette før du drøfter flere hypoteser..

håper dette hjelper litt..

 

Mvh T-G

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo fått bensinen til å fungere å styre reelet funker, (sier klikk) er bare gnisten, men jeg sitter å kikker på kobl. skjma nå men finner ikke tomgangs regulatoren på det? noen som vet hva slags farger som skal være på ledningene i kontakten?

 

men jeg skal ut nå å dobbel sjekke kontakter osv. så kommer inn om litt igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår