Gå til innhold

NRK 2: 28,2 kl: 22 20 rånekultur

Ranger emnet

Gunnar-Grønn

Anbefalte innlegg

Var nok det ja. Bare 20 minutter igjen nå. Spørsmålet er, hvordan fremstiller programmet rånere mon tro? Er det som det pleier, finner produsentene de aller største tullingene og presenterer dem som alle Norges bilinteresserte.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er råning så tøft?

Så den videoen Audi quattro linket til, og jeg skjønner mindre og mindre av denne "rånekulturen". Hvorfor holder dere på med biler? Er det for å sjekke jenter og kjøre timevis fram og tilbake, eller har noen av dere en interesse for bil?

Jeg kjenner jeg blir provosert når jeg ser folk stå fram i både lokalaviser og tv, der de forteller at de bryter loven, ler av å miste lappen, og snakke om hvor morsomt det er å kjøre fram og tilbake samme gaten i mammas Toyota. Jeg skal ikke si at jeg ikke har vært med på dette, men i da har det vært med biler på prøveskilter. Legg merke til at prøveskiltene er kjøpt til en formål, ikke for å rase rundt. Jeg synes det er moro å kjøre bil, og da snakker jeg ikke om stakkarslige 70kw biler, men biler som det faktisk finnes kjøreglede i.

( x ) Subaru Impreza GT 94/99

( x ) Nissan 200sx s14a 97

( x ) Nissan 200sx s13 90' Steg 3

+diverse andre vinterbiler ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er råning så tøft?

Så den videoen Audi quattro linket til, og jeg skjønner mindre og mindre av denne "rånekulturen". Hvorfor holder dere på med biler? Er det for å sjekke jenter og kjøre timevis fram og tilbake, eller har noen av dere en interesse for bil?

Jeg kjenner jeg blir provosert når jeg ser folk stå fram i både lokalaviser og tv, der de forteller at de bryter loven, ler av å miste lappen, og snakke om hvor morsomt det er å kjøre fram og tilbake samme gaten i mammas Toyota. Jeg skal ikke si at jeg ikke har vært med på dette, men i da har det vært med biler på prøveskilter. Legg merke til at prøveskiltene er kjøpt til en formål, ikke for å rase rundt. Jeg synes det er moro å kjøre bil, og da snakker jeg ikke om stakkarslige 70kw biler, men biler som det faktisk finnes kjøreglede i.

Er for ikke å væra stakkarslige å sitta aleine i helgene med morra si.. Kan aldri huske å ha sett en stakkarslig riskoker som rånebil... jo en skyline r32 da.

En ekte rånabil er:

Volvo 2/7/9-serie, Ford Granada,Mercedes e-klasse 123/124/210, BMW e34...

er mer glede i en slik bil enn gutta som ikke har bedre ting å bruke penga på enn gjennomsnittlige riskokere:shake ... skjønner ikke åssen du tør å si noe sånt. RÅNING er Norge/Sverige på ekte vis!

forøvrig er lovbrudd osv latterlig teit å le av ja...kan trygt si det ikke er MANGE som syns dette.

Resten er jeg uenig i... men folk er forskjellige, syns det er teit at folk kjører rundt å rundt på en bane med en riskoker som ingen legger merke til engang! SKIKKELIGE stakkarær... Hadde vært mye tøffere å satt inn en værstingmotor i ei gamal stasjonsvogn gjerne dieselmotor, er det som er morro-såkalte snikbiler(les gamlesierraen til stian hafsengen)Men vi er forskjellige..

det verste jeg ser ihvertfall er sosser som går mer feminint kledd enn bestemorra mi...dette her skulle blitt praktisert mot dem offentlig:fatality:

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå, du mener det er bedre å kjøre skamspreke biler på veien, leke seg i rundkjøringer, og kanskje også meie ned en og annen fotgjenger enn det er å leke seg på bane?

Greit at folk liker å kjøre rundt, mil etter mil hver kveld, kan forstå at de liker det og synes det er sosialt, men for min del er det revne likegyldig hvilken bil de har, om det så er Volvo 240, Lada Samara fra forrige årtusen, eller en top notch Jaguar.

"Styling" av eldre "rånebiler" (les: Volvo 240 o.l.) ved hjelp av wunderbaums, spoilere og ny lakk er bare urharry, uansett hvor sprek bilen er, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå, du mener det er bedre å kjøre skamspreke biler på veien, leke seg i rundkjøringer og kanskje meie ned en og annen fotgjenger enn det er å leke seg på bane?

Greit at folk liker å kjøre rundt, mil etter mil hver kveld, kan forstå at de liker det og synes det er sosialt, men for min del er det revne likegyldig hvilken bil de har, om det så er Volvo 240, Lada Samara fra forrige årtusen, eller en top notch Jaguar.

"Styling" av eldre "rånebiler" (les: Volvo 240 o.l.) ved hjelp av wunderbaums, spoilere og ny lakk er bare urharry, uansett hvor sprek bilen er, spør du meg.

nei, min formuleringsfeil. HVIS du først skal kjøre på bane så burte du ha en bil folk snur seg etter, gidder ikke å dra på gatebil lenger for er bare 200sx og riskokere der nå...

og når forresten har folk begynt å gå i rundkjøringer? NOOB

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule offtopic her, men er fortsatt høyt relevant til denne saken: Denne dokumentaren er en amatørfilm laget av 7 ungdommer og er en av deltakerne til amanudsprisen 2008.

Sitat: "Amandus er en filmfestival og konkurranse for filminteressert ungdom under 20 år som årlig arrangeres på Lillehammer uka før påske."

Link til filmen: Amandus 2008 på Blink - wounderbaum

Info om amandus: Her

Dette er da som sagt ikke en dokumentar som er laget av proffesjonelle, men av ungdommer mellom 18 - 19 år i denne dokumentaren (wounderbaum) En av deltakerne er 19 - di andre er 18 år...

Jeg drister meg enda lenger ut på isen og gir dere en annen bilrelatert film: Amandus 2008 på Blink - Avskjed

Husk nå bare at begge disse to er laget av ungdommer under 20 år, og jeg er overrasket over hvor bra filmene er laget med tanke på tilgangen på ressurser dem har og hvor bra redigert dem egentlig er.

VW Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider