Gå til innhold

rms watt og watt

Ranger emnet

jecpah

Anbefalte innlegg

Så hvilken RMS-effekt ønsker herrene man skal bruke for å matche høyttalerwatt'en?? Den som viser at forsterkeren gir 1500 watt ved 2,5% THD i 1 ohm, eller at den gir 400 watt RMS ved 0,2% THD i 1 ohm? Begge er korrekte, men skal dere sammenligne effekten fra den forsterkeren med hva andre merker oppgir av effekt, er jo selv 0,2% THD for mye...

Bare for å være litt vanskelig, hvem inngår i "andre merker" for deg?

Klasse D forsterkere er stort sett oppgitt i 0,5%, 1% eller <1% THD. Unntakene jeg vet om er JL-Audio og MTX.

Og nå snakker jeg absolutt ikke om billig-forsterkere...

En annen ting, som har vært diskutert før, er at man hører neppe antydning til forvrengnning før man passerer minst 10% THD. I sub-sammenheng altså.

Til prisen fungerer SM'ene meget bra.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Utifra hva jeg selger selv i første omgang... :) f.eks. Rainbow iPaul DM2000 gir 1000 watt RMS i 1 ohm ved 0,02% THD+N. Vanskelig å selge pr. tekniske data, når en SoundMagus X1502 koster en tredjedel av prisen med "50% mer effekt", uten å forstå forskjellen i målingene... ;)

Jeg ser heller ikke forsterkerwatt som så veldig interessant, det er sluttresultatet som teller mest for meg. :thumb

Poenget mitt er dog bare å illustrere hvor galt man kan komme ut om man ser på høyttalerwatt, og bruker bare SoundMagus som et eksempel, siden de er sympatiske nok til å vise effektkurven, og det jo har sementert seg en oppfatning om at den gir 1500 watt i 1 ohm. Og i forhold til andre monoblokker som også er oppgitt til 1500 watt i 1 ohm, vil det være forskjell i opplevd effekt.

Men dette er en avsporing i forhold til det jeg prøver å illustrere, nemlig at man skal "glemme" høyttalerwatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst du ser for deg ein Kurve, så er rms watt midt mellom topp og bunn, mens Max watt er på topp. Altså Rms watt er den som er mer nominell.

Men uanz, så er watten alltid oppskrytt..!

Grei formel for og regne ut watten på forsterker er:

P(watt)=U(spenning)*I(Strøm/ampere)

altså, P=U*I

Kan sett opp ett eksempel o:

Spenning:14,4 V

Strøm/Sikring på forsterker: 40 A

P=14.4*40=576W

Noe sånn;p

Hva om man har 4 x 40A sikringer? :) Jeg bare lurer siden min forsterker har det ;)

Skoda Octavia 2003 1.9 TDI 4x4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
  • 3 years later...

da trenger du en forsterker som leverer 800 wrms i 2 OHM om du skal ha begge elementa på 1 forsterker.

en kondensator er en dutteditt som leverer strøm til forsterkeren når den trenger mer, feks ved heftige bass beats... sånn at forsterkeren får nok strøm... men har hørt at man mye heller burde ha et ekstra batteri istede får en kondensator.. pga du har nok strøm hele tiden, som gjør at du spiller lenger, penere, bedre og da holder utstyret bedre :) noe i den duren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da trenger du en forsterker som leverer 800 wrms i 2 OHM om du skal ha begge elementa på 1 forsterker.

en kondensator er en dutteditt som leverer strøm til forsterkeren når den trenger mer, feks ved heftige bass beats... sånn at forsterkeren får nok strøm... men har hørt at man mye heller burde ha et ekstra batteri istede får en kondensator.. pga du har nok strøm hele tiden, som gjør at du spiller lenger, penere, bedre og da holder utstyret bedre :) noe i den duren :)

Hehe, han har vel sikkert funnet en forsterker nå, iom at posten er 4år gammel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider