Hot Rod Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Før 1993 var det ikke spesifisert hvor mye/lite man måtte ta med fra den gamle til den nye bilen for å registrere den nye med den gamles papirer. I ytterste konsekvens betød det at man lovlig kunne skjære ut div nummer og sveise de inn igjen på den nye. Det ble endel juksing med dette av halvprofesjonelle som importerte bilene som vrak, sveiste de sammen igjen (vraket, altså), gav faen i div nummerbytter og solgte bilene videre til godtroende kunder. Bl.a Range Rover og MB Gëlanderwagen ble dette gjort endel med. Det ble avis-skriverier, og vips! Vi fikk oppbyggingsavgiften. Med den ble mulighetene for oss hobbymekkere sterkt redusert til å bygge om biler. Søknad om bytte av chassis/ramme gjelder i utgangspunktet kun biler YNGERE enn 5 år. Byttet må som tidligere nevnt utføres av autorisert verksted. Trafikkstasjonene har ansvaret for behandling av slike saker og de hater det som pesten. Mye jobb mye ansvar, vanskelig å sjekke at alt er ok, vanskelig/umulig å vite om karosseriet er rett type osv. Uten innvilget søknad påløper oppbygginsavgift. Den regnes utifra importavgiften på en "sammenlignbar bil". NY vel og merke. Men det er ikke alt. Ved avgiftspliktig oppbygging av bil regnes bilen som et helt nytt kjøretøy. D.v.s at den må tiilfredsstille dagens krav til avgasser, krasj-sikkerhet, lys, støy osv. Det kan være vanskelig nok for f.eks en '85 modell. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nitewlkr Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Originally posted by turbokano dette bør du bare glemme å tenke på. DU blir avslørt MED EN GANG! dette har de vært ute for så mange ganger.:rolleyes: ikke hvis det er gjort skikkelig..... vet om flere med slike biler som har vært på biltilsynet med de uten å bli merket En dag du kræsjer og dreper lille Lise-Lotte på seks år i baksetet på den andre bilen og de tar bilen din ned på Bilsakkyndige for teknisk gjennomgang, finner de kanskje ett-og-annet på bilen din som de ikke helt skjønner. F.eks feil motornr, andre bremser, større motor, sveisespor/sparkelspor på rammenr relaterte områder, osv, osv... tror akkurat det er den minste bekymringen din om du dreper en person.... jeg hadde iaf nok bekymret meg for alt annet enn bilen. tror ikke du får større/værre straff enn det at du faktisk må leve med å ha drept ett barn Siter Har for mange biler.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OMR Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 En kompis av meg vraka kjærra, og foretar for tiden et rammebytte. Han hentet en delebil i Svergie, tollet den inn med moms for å få papirerne på ramma. Biltilsynet kom hjem i garasjen hans og merket hvilke deler han måtte flytte over, i dette tilfellet motor, drivverk og hele bakstillingen. Etterpå er det bare å rulle til Biltilsynet og få greiene godkjent. Han trenger IKKE et autorisert verksted til å gjøre jobben! Siter - 99 530dat - 05 AC F7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Folk jeg kjenner har med hell byttet om på rammenumre, og det lar seg sikkert gjøre igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Originally posted by Otto von Bismarck Folk jeg kjenner har med hell byttet om på rammenumre, og det lar seg sikkert gjøre igjen. med hell? svindel kalles det... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cathan Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Du kan vrake den du har og si du måtte fjerne rammenummeret og feste det en annen plass pga skade. Har hørt om folk som har gjort det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Urke Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Har tenkt på d selv... men d høres litt enkelt ut :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto von Bismarck Skrevet November 11, 2003 Rapporter Share Skrevet November 11, 2003 Originally posted by Kjetilr med hell? svindel kalles det... Du er så fæl til å henge deg opp i uvesentlige detaljer. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gromit Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Hvis alle hadde vært ærlig så hadde vi ikke trengt Toll og Avgiftsdirektoratet, og vi hadde hatt mer penger til å bruke på bil. Sånn går det når det finns så mange svindlere her i verden... Siter 1998 VW Passat 1.8T Tiptronic X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Uten den idiotiske engangsavgiften ville alt dette vært uproblematisk. Les litt på Toll.no om bilavgifter. Tenk samtidig over hvor mange lovtekster, forbehold, restriksjoner, krav osv som ene og alene er satt der pga engangsavgiften! Helt utrolig. Rene kommunistregimet dette: Man innfører et lovverk som er så forskjellig fra alle andres at man må innføre enda et sett lover for å beskytte det første lovverket! Tenk. Bare tenk: Hvordan ville det vært dersom bilene kun ble pålpusset moms v/ import og 1.gangsregistrering? Hvor mange flere i Toll- og avgiftsdirektoratet kunne konsentrert seg om narkosmugling og ulovlig innvandring? Hvor mange flere ved landets trafikkstasjoner kunne konsentrert seg om trafikksikkerhet ifm godkjenning av biler istedefor innkreving av avgifter, slik som idag? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet November 12, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 WORD, Hot Rod! Jeg er så enig, så enig! Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by tekNetium Man kan jo kanskje også bare kappe av fronten på den gamle bilen og sveise den på den nye? Hvis man skulle prøve seg på dette, og de kommer med et røntgen-apparat er det vel bare å komme seg derifra i en helvetes fart? Tviler på at de er utstyrt med røntgen apperat :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 blæh, hvor mange biler på norske veier tror dere ikke ruller rundt med vognkort og skilter til en annen bil da? hvor mange av gangene dere har blitt stoppa av politiet har de skjekka annet enn førerkort og vognkort? f.eks ramme/chassi nr? og i de få tilfellene slikt sjekkes, så skjekkes ofte den blikkplata i motorrommet som er poppa fast. de skjekker ikke sånt (rammenr) før de har mistanke. og det får de sjelden på en gammel bil. slik sjekkes mest på nye dyre biler ved mistanke. det som er kjipt er at det blir mega smekk på pungen den dagen du krasjer og politiet lurer på hvorfor rammenr på bilen ikke stemmer! og da er kanskje bota du får i fra tollvesenet på 50.000 (ren gjetting) kanskje ikke så stor i forhold til de 4 millionene du må ut med til han du kjørte på (som ble lam fra livet og ned) fordi forsikringsselskapet ikke dekker det fordi du har forsikra en "annen bil" enn den du kjørte! men hvor nøye skjekker de rammenr. og sånn ved skader der forsikrings selskapet er innblanda da? Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by Otto von Bismarck Du er så fæl til å henge deg opp i uvesentlige detaljer. :D he he.. sant det.. er ikke kverulant for ingenting vet du..:D Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet November 12, 2003 Rapporter Share Skrevet November 12, 2003 Originally posted by cfn blæh, hvor mange biler på norske veier tror dere ikke ruller rundt med vognkort og skilter til en annen bil da? hvor mange av gangene dere har blitt stoppa av politiet har de skjekka annet enn førerkort og vognkort? f.eks ramme/chassi nr? og i de få tilfellene slikt sjekkes, så skjekkes ofte den blikkplata i motorrommet som er poppa fast. de skjekker ikke sånt (rammenr) før de har mistanke. og det får de sjelden på en gammel bil. slik sjekkes mest på nye dyre biler ved mistanke. det som er kjipt er at det blir mega smekk på pungen den dagen du krasjer og politiet lurer på hvorfor rammenr på bilen ikke stemmer! og da er kanskje bota du får i fra tollvesenet på 50.000 (ren gjetting) kanskje ikke så stor i forhold til de 4 millionene du må ut med til han du kjørte på (som ble lam fra livet og ned) fordi forsikringsselskapet ikke dekker det fordi du har forsikra en "annen bil" enn den du kjørte! men hvor nøye skjekker de rammenr. og sånn ved skader der forsikrings selskapet er innblanda da? må flytte over karroseri plata der nr sitter først så klarer de ikke å se det hvis en gjør en veldig god jobb...:D Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.