Gå til innhold

Tanker om å lure Biltilsynet

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Før 1993 var det ikke spesifisert hvor mye/lite man måtte ta med fra den gamle til den nye bilen for å registrere den nye med den gamles papirer. I ytterste konsekvens betød det at man lovlig kunne skjære ut div nummer og sveise de inn igjen på den nye.

 

Det ble endel juksing med dette av halvprofesjonelle som importerte bilene som vrak, sveiste de sammen igjen (vraket, altså), gav faen i div nummerbytter og solgte bilene videre til godtroende kunder. Bl.a Range Rover og MB Gëlanderwagen ble dette gjort endel med.

Det ble avis-skriverier, og vips! Vi fikk oppbyggingsavgiften.

Med den ble mulighetene for oss hobbymekkere sterkt redusert til å bygge om biler.

Søknad om bytte av chassis/ramme gjelder i utgangspunktet kun biler YNGERE enn 5 år. Byttet må som tidligere nevnt utføres av autorisert verksted.

Trafikkstasjonene har ansvaret for behandling av slike saker og de hater det som pesten. Mye jobb mye ansvar, vanskelig å sjekke at alt er ok, vanskelig/umulig å vite om karosseriet er rett type osv.

Uten innvilget søknad påløper oppbygginsavgift. Den regnes utifra importavgiften på en "sammenlignbar bil". NY vel og merke.

 

Men det er ikke alt. Ved avgiftspliktig oppbygging av bil regnes bilen som et helt nytt kjøretøy. D.v.s at den må tiilfredsstille dagens krav til avgasser, krasj-sikkerhet, lys, støy osv.

Det kan være vanskelig nok for f.eks en '85 modell.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by turbokano

dette bør du bare glemme å tenke på. DU blir avslørt MED EN GANG! dette har de vært ute for så mange ganger.:rolleyes:

 

ikke hvis det er gjort skikkelig..... vet om flere med slike biler som har vært på biltilsynet med de uten å bli merket

 

 

En dag du kræsjer og dreper lille Lise-Lotte på seks år i baksetet på den andre bilen og de tar bilen din ned på Bilsakkyndige for teknisk gjennomgang, finner de kanskje ett-og-annet på bilen din som de ikke helt skjønner. F.eks feil motornr, andre bremser, større motor, sveisespor/sparkelspor på rammenr relaterte områder, osv, osv...

 

tror akkurat det er den minste bekymringen din om du dreper en person.... jeg hadde iaf nok bekymret meg for alt annet enn bilen.

tror ikke du får større/værre straff enn det at du faktisk må leve med å ha drept ett barn

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg vraka kjærra, og foretar for tiden et rammebytte. Han hentet en delebil i Svergie, tollet den inn med moms for å få papirerne på ramma.

Biltilsynet kom hjem i garasjen hans og merket hvilke deler han måtte flytte over, i dette tilfellet motor, drivverk og hele bakstillingen. Etterpå er det bare å rulle til Biltilsynet og få greiene godkjent.

Han trenger IKKE et autorisert verksted til å gjøre jobben!

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten den idiotiske engangsavgiften ville alt dette vært uproblematisk.

Les litt på Toll.no om bilavgifter. Tenk samtidig over hvor mange lovtekster, forbehold, restriksjoner, krav osv som ene og alene er satt der pga engangsavgiften! Helt utrolig.

 

Rene kommunistregimet dette: Man innfører et lovverk som er så forskjellig fra alle andres at man må innføre enda et sett lover for å beskytte det første lovverket!

 

Tenk. Bare tenk: Hvordan ville det vært dersom bilene kun ble pålpusset moms v/ import og 1.gangsregistrering?

 

Hvor mange flere i Toll- og avgiftsdirektoratet kunne konsentrert seg om narkosmugling og ulovlig innvandring?

Hvor mange flere ved landets trafikkstasjoner kunne konsentrert seg om trafikksikkerhet ifm godkjenning av biler istedefor innkreving av avgifter, slik som idag?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

 

Man kan jo kanskje også bare kappe av fronten på den gamle bilen og sveise den på den nye?

 

Hvis man skulle prøve seg på dette, og de kommer med et røntgen-apparat er det vel bare å komme seg derifra i en helvetes fart?

Tviler på at de er utstyrt med røntgen apperat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blæh, hvor mange biler på norske veier tror dere ikke ruller rundt med vognkort og skilter til en annen bil da?

hvor mange av gangene dere har blitt stoppa av politiet har de skjekka annet enn førerkort og vognkort?

f.eks ramme/chassi nr?

og i de få tilfellene slikt sjekkes, så skjekkes ofte den blikkplata i motorrommet som er poppa fast.

 

de skjekker ikke sånt (rammenr) før de har mistanke.

og det får de sjelden på en gammel bil.

 

slik sjekkes mest på nye dyre biler ved mistanke.

 

det som er kjipt er at det blir mega smekk på pungen den dagen du krasjer og politiet lurer på hvorfor rammenr på bilen ikke stemmer!

og da er kanskje bota du får i fra tollvesenet på 50.000 (ren gjetting) kanskje ikke så stor i forhold til de 4 millionene du må ut med til han du kjørte på (som ble lam fra livet og ned) fordi forsikringsselskapet ikke dekker det fordi du har forsikra en "annen bil" enn den du kjørte!

 

men hvor nøye skjekker de rammenr. og sånn ved skader der forsikrings selskapet er innblanda da?

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cfn

blæh, hvor mange biler på norske veier tror dere ikke ruller rundt med vognkort og skilter til en annen bil da?

hvor mange av gangene dere har blitt stoppa av politiet har de skjekka annet enn førerkort og vognkort?

f.eks ramme/chassi nr?

og i de få tilfellene slikt sjekkes, så skjekkes ofte den blikkplata i motorrommet som er poppa fast.

 

de skjekker ikke sånt (rammenr) før de har mistanke.

og det får de sjelden på en gammel bil.

 

slik sjekkes mest på nye dyre biler ved mistanke.

 

det som er kjipt er at det blir mega smekk på pungen den dagen du krasjer og politiet lurer på hvorfor rammenr på bilen ikke stemmer!

og da er kanskje bota du får i fra tollvesenet på 50.000 (ren gjetting) kanskje ikke så stor i forhold til de 4 millionene du må ut med til han du kjørte på (som ble lam fra livet og ned) fordi forsikringsselskapet ikke dekker det fordi du har forsikra en "annen bil" enn den du kjørte!

 

men hvor nøye skjekker de rammenr. og sånn ved skader der forsikrings selskapet er innblanda da?

 

 

må flytte over karroseri plata der nr sitter først så klarer de ikke å se det hvis en gjør en veldig god jobb...:D

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår