Gå til innhold

LPG i båt?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har en -98 350 med TBI i båten (MerCruiser) og leker med tanken på å få til LPG drift. Et av "problemene" er jo dette med fyllestasjoner så en portabel tank (evt. flere) er påkrevd.

 

Har sett at det finnes LPG som en GM option på TBI i biler levert av Impco men har ikke funnet så mye info om dette annet enn at det er endel fordampere for forgasser på Ebay. Prøvd å søke endel men finner ikke noen plass å bestille utstyr, liker nettbutikker hvor man ser deler og putter dem i handlekurva.

 

Gassalarm er jo en selvfølge.

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Har sett at Cabben har noen meninger om dette

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en -98 350 med TBI i båten (MerCruiser) og leker med tanken på å få til LPG drift. Et av "problemene" er jo dette med fyllestasjoner så en portabel tank (evt. flere) er påkrevd.

 

Har sett at det finnes LPG som en GM option på TBI i biler levert av Impco men har ikke funnet så mye info om dette annet enn at det er endel fordampere for forgasser på Ebay. Prøvd å søke endel men finner ikke noen plass å bestille utstyr, liker nettbutikker hvor man ser deler og putter dem i handlekurva.

 

Gassalarm er jo en selvfølge.

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Har sett at Cabben har noen meninger om dette

 

Jeg har meninger om mye jeg, jeg har ikke leita etter utstyr til TBI, men som sikkert Bead kan bekrefte er dette enkle systemer som burde være billige. Jeg har en kompis i Drammen som driver å monterer gas peiser etc. i hus han har tanker i alle mulige størrlser, både for oppbevaring av gas og gas til bruk i et eller annet. Så en litt stor tank som er monter på en henger, som du fyller på stasjonen og som kan vidrefylle båten. Jeg skal også lete litt på tbi anlegg eBay.ie: American V6 or V8 with TBi Autogas Lpg conversion Kit (item 220106605196 end time 20-Mar-08 20:59:17 GMT)

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Burde jo være intresant for flere? Det eneste negative er at det kansje ikke er sundt med gassdrift i en båtmotor som jo tross alt jobber mye, mye hardere enn en bilmotor?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Burde jo være intresant for flere? Det eneste negative er at det kansje ikke er sundt med gassdrift i en båtmotor som jo tross alt jobber mye, mye hardere enn en bilmotor?

Dem bruker gas på båter i Usa, vet ikke om det er posetivt eller negativt, men det brukes.::fish

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut some det er lov å bruke lpg.

Da må jeg bare finne ut hvor man får konvertert det da, eller hvor man får kjøpt løst, til å montere selv.

Kanskje man bare kan bestille i usa, så legger di det bare i båten, når den blir frakta over fjorden.?

kanskje drivstoffbudgetet ikke blir så skremende i år alikevell da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hmm. Nå jo la seg gjøre å bruke et såkaldt mixer-anlegg.

DEtte har ikke dyse pr cylinder.

Finnes jo en del biler med en slags olje som tilsettes i innsuget.

Dette er jo for å motvirke for mager blanding ved bruk av propan

 

Beklager å måtte rette opp litt feilinformasjon her... Den oljen man tilsetter i innsuget er for å smøre ventilsetene. LPG er noe tørrere og man risikerer å brenne ventilene. Får man for mager blanding med propan, har du enten montert for lite anlegg eller justert det feil...

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av LPG i båt. må man tenke på flere ting. Gass som lekker ut, synker til det laveste punkt i bunn av båten og blir der! Du må ha et avsug som ikke kan bli statisk og gi gnister ved oppstart. Motoren går litt varmere, så god kjøling er meget viktig! LPG tanken må stå på utsiden i en godt luftet kasse som er isolert for eksempel ute på badeplattformen, hvis man har det...

 

Det å fylle LPG på en mobil tank fungerer dårlig. Når trykket er maks, får man ikke fyldt LPG tanken mere enn 80% og når man da kobler denne til en tom tank i båten, utjevner trykket seg til samme trykk i begge tanker. Da blr det ikke mye LPG som går over i båttanken...

 

LPG er i flytende form og er lagret under lavt trykk med uttak i bunn av tanken. Fritidspropanen er lagret under høyt trykk og tas ut i toppen av tanken.

 

Skal man ha LPG i en båt, må man ha mulighet til å fylle ved sjøen. Mobil tank som skal bæres ned i båten er da utrolig tung og risken for lekkarsje meget stor...!

 

Jobber nå opp mot veritas for å få til en godkjenning for montering av LPG anlegg i båt. Tror det er mange år før vi får dette til... Monterer man dette på egenhånd og uhellet er ute, da får du nok slite litt. Og er man virkelig uheldig og det går liv tapt, da tror jeg man må belage seg på å kjøpe seg en lusekofte og bli kjent med David Toska en stund...

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ja tenkte litt på dette med fylleproblematikken!

Hvor har du vært på kurs! Gass Tec?

 

Jeg har jobbet med gass i en del år og er en Gas Tech forhandler nå ja...

 

Kjøpt en gammel Shellstasjon her ute på Ilseng og driver den i en race inspirert tuck'n roll stil med eget gasskonverteringsverksted.

 

Holder på med en -71 Camaro for sesongen 2008 der også...

 

1. Mai kommer alle fra Mjøsa rundt cruisen innom på ettermiddagen for Is og kaffe. Da er det bare å svinge innom og ta en titt...

1978 Chrysler New Yorker Brougham 6,6, byttes i HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er forhandler for LPG-Norge vi!

Ligger vel i systemet til Gass Tech men må få folk ivei på kurs før vi eventuellt kan starte.

Problemet er vel at det er alt for mye å gjøre som det er, og heller ikke så enkelt å få ta i mekanikere heller.

 

Tror pickupen din har vær i eie hos en av mine kolleger!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av LPG i båt. må man tenke på flere ting. Gass som lekker ut, synker til det laveste punkt i bunn av båten og blir der! Du må ha et avsug som ikke kan bli statisk og gi gnister ved oppstart. Motoren går litt varmere, så god kjøling er meget viktig! LPG tanken må stå på utsiden i en godt luftet kasse som er isolert for eksempel ute på badeplattformen, hvis man har det...

 

Ved montering av gass for koking så skal det jo brukes gasstett kasse med egen lufting så det samme måtte man gjort med LPG til motoren.

 

Det å fylle LPG på en mobil tank fungerer dårlig. Når trykket er maks, får man ikke fyldt LPG tanken mere enn 80% og når man da kobler denne til en tom tank i båten, utjevner trykket seg til samme trykk i begge tanker. Da blr det ikke mye LPG som går over i båttanken...

 

Tanken var mer om det var mulig med en eller flere mindre tanker som man fyller 100% på land uten å ha noen fastmontert tank i båten, men dette er jo meget tungvindt.

 

LPG er i flytende form og er lagret under lavt trykk med uttak i bunn av tanken. Fritidspropanen er lagret under høyt trykk og tas ut i toppen av tanken.

 

Sånne ting som dette er verdifull info :)

 

Skal man ha LPG i en båt, må man ha mulighet til å fylle ved sjøen. Mobil tank som skal bæres ned i båten er da utrolig tung og risken for lekkarsje meget stor...!

 

Lekkasje vil jo alltid være en mulighet men selvfølgelig større med tank(er) som taes ut og inn. En gassalarm og skikkelig lufting før båt taes i bruk er jo det samme som man gjør ved buk av bensin.

 

Jobber nå opp mot veritas for å få til en godkjenning for montering av LPG anlegg i båt. Tror det er mange år før vi får dette til... Monterer man dette på egenhånd og uhellet er ute, da får du nok slite litt. Og er man virkelig uheldig og det går liv tapt, da tror jeg man må belage seg på å kjøpe seg en lusekofte og bli kjent med David Toska en stund...

 

Håper dere får til en godkjenning fort :) Er det noen lover som sier at LPG i båt ikke er lov? Hvis ikke så blir jo ikke problemet med båt som går i lufta pga LPG større enn om den går i lufta pga bensin?

 

Takk for masse input!

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår