Gå til innhold

Godkjenning hos BT

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

Er det noen her som faktisk har vært inne hos Biltilsynet med sin 140 og fått den godkjent med turbomotor?

 

På forumet her ser det ut til att det er mange som "teoretisk" har godkjente biler, men...

 

Har selv en '71 142 med B21ET + intercooler.

Har tenkt litt frem og tilbake, og funnet ut att bilen er såpass bra att jeg tror jeg skal ta sjansen på å få turbo-motoren godkjent i vognkortet iløpet av sommeren.

 

Det jeg lurer litt på, er hvor nøye de er når de ser over omygde biler, og om det i det heletatt er noen vits i å ta sjansen på å ta med bilen dit..

 

Noen av ombyggingene:

B21ET

M46

240 bakaksel (innfestinger og jobben ser veldig bra ut)

Håndbrekket er ombygd til 240 (sitter mellom setene)

240 dashbord (dette skal ikke ha noe å si, skulle jeg tro?)

240 bremser foran/bak (ikke ventilerte)

 

Kommer de til å henge seg opp i "Det er da ikke her håndbrekket skal sitte..." og "slik skal da ikke en 140-aksling være festet" eller ser de bare på det som en fordel, iogmed att det er ombygd til "nyere/mere moderne" variant?

 

Har litt angst for BT.. Stusselig å få kjørenekt med bilen å.

Noen her med erfaringer fra slike godkjenninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC03108.jpg

 

Jeg blei skuffa over kontrollen når jeg godkjente den.

Han var mest opptatt av at dekselet forran reg-reima ikke var på og at man kunne få fingrene borti. Ellers var det greit når jeg hadde med papirene for godkjente produktendringer.

Bilen var ikke en gang på innsiden av porten.

 

Er jo noen år siden dette og det har jo skjedd litt på BT siden det.

Men om du følger volvo sine papirer bør det gå bra.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har den i papirform jeg også..

 

Men, så var det det med moment på B21ET'n da..

Vennligst korriger meg om jeg har feil, men om ting er som jeg har skjønt det, så stiller saken seg slik:

 

I papirene står det att 140 er godkjent med dreiemoment på 22kpm.

Jeg fant en formel på nettet en plass der det kom fram til att 1kpm = 9,80665Nm. Har også lest ett sted att B21ET har 240Nm på svinghjulet. Med mine fenomenale regnekunskaper har jeg kommet frem til att en Volvo 140 er godkjent med 22kpm= 215,74Nm.

 

Heter seg jo det att motoren i bilen skal ha det turbotrykket som er orginalt på motoren, når det skal godkjennes. Ser på det vognkortet på bildet att den er godkjent med maks turbotrykk på 0,2 bar.. Slik er etter det jeg har skjønt ikk mulig lengre..

 

Så, hva skal jeg gjøre? Dra på Biltilsynet og satse på å "bare" få meg ei smørbrødliste over hva jeg må gjøre for å få det godkjent, eller bare drite i godkjenninga av frykt for kjøreforbud..?

Synd det skal være så jævli trælete å gjøre ting på en lovlig måte!! :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var med 230fk. Ingen chip men 3" eksos, 1/2 lastebil-ic og stort luftfilter. Han sa ikke noe på det. Effekten spurte han meg bare om og ettersom turbotrykksmåleren gikk til 0,2 orginalt så sa jeg det. Hva som er orginalt på fk er jeg ikke helt sikker på men det er nok rundt der.

Nm var aldri noe tema. 230fk har 10nm for mye så det skulle egentlig ikke gått.

142T5 prosjekt

242 2,5LT 5er.

http://www.sportsbillosjen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fikk svarbrev fra Statens Vegvesen nå i dag.

"

SØKNAD OM GODKJENNING AV MOTORBYTTE

 

Ombyggingen De beskriver ser ut til å kunne godkjennes hvis følgende betingelser oppfylles:

Effekten på den nye motoren må dokumenteres. Volvo tillater motoreffekter opp til 180hk på 140 serien.

Bremsene må ha riktig balanse mellom for- og bakaksel.

Sveising av festepungtene for den nye akselen må utføres fagmessig.

 

Når bilen er klar må den vises på Lillehammer Trafikkstasjon. Ring 06650 for timebestilling

 

TK avdelingen

"

 

Dette ser meget lovende ut!!! :race

 

Kunne jo fint ha hengt seg opp i Nm, men det ser ut til å gå greit det også!

 

Men, hva tror dere om dokumentasjonen på motor da? Er det bra nok om jeg får med papirer ifra Volvo med motordata på B21ET, eller må jeg benke bilen? Men, kjører jeg bilen på rulle, blir det jo effekt ut på hjula, og det er vel ikke det de først og fremst er ute etter..? Trælete om jeg må ta ut igjen motoren for å benke kun den.. Hehe

Noen her som har vært borti dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår