Gå til innhold

Vil en forsterker gjøre lyden bedre i dette tilfellet?

Ranger emnet

peugeot1001

Anbefalte innlegg

Per dags dato har jeg følgende greier i bilen:

Sony Xplod CDX GT-20 spiller, 4x45W

• 4x Pioneer 130W (maks), 25w rms, org. størrelse (4"/5,25")

8" aktiv sub fra biltema (tube), 400W maks, 100w rms

Subben er kobla til begge høytalerne bak (4 ledninger). Har ikke lavutgang på spillern, så kobla den til høytalerne.

Gjorde et lite impulskjøp på netthandelen. Fikk tilslag på en uscarvor forsterker. 4-kanals 800W maks.

• RMS 4* 50w 4ohm

• Max effekt 800w ( 4*200w 2ohm )

Mine høytalere er 4 ohm ikke sant?

Tanken var egentlig å koble høytalerne opp mot delefiltre, siden jeg ønsker å fjerne bass-signalet som går til pioneer-høytalerne.

Og siden det er innebygd delefilter på forsterkern, tenkte jeg at da slipper jeg å kjøpe 4 delefiltre.

Disse høytalerne er jo veldig fine på høye frekvenser, men bass kan de ikke spille. EQ på spillern står på + 8 bass.

Da får jeg ønsket effekt av subben, samtidig som Hz på subben ikke er for høy (ca. 95hz), og power level på subben står på full.

Men når jeg har EQ på så mye bass, har det litt innvirkning på høytalerne når jeg spiller høyt.

Tenkte da å koble forsterkern på alle de 4 høytalerne og sette delefiltra på 100-110+ hz eller noe, for å fjerne bassen.

Og subben tenkte jeg å koble innpå høytalerne bak (som vanlig), men FØR signalene går inn i forsterkern. Vil dette funke?

Kan jeg smelle høytalerne ved å kjøre "4x200W"-forsterkern på 130watts høytalere? Aner at uscarvor ikke er no særlig tess, så det blir kanskje ikke noe problem?

Vil forsterkern hjelpe på lyden på høytalerne i det hele tatt?

Er forsterkern så dårlig at lyden vil bli penere rett fra spillern?

Merker jeg bare forskjell når jeg spiller på veldig høyt volum?

Inngangen på forsterkern er rca-kontakter. Funker det å bare skjøte output-ledningene fra spillern (som egentlig skal til høytalerne), og bare sette på rca-plugger i enden?

Hvis noen har noen meninger om dette, setter jeg veldig pris på det ;) trenger svar, fordi lurer på om jeg skal angre kjøpet av forsterkern eller ikke, FØR de sender meg varen.

Kan jo nevne at jeg betaler kr 486,- for forsterkern inkludert frakt og fakturagebyr. Men selvom det bare er 500kr, gidder jeg ikke bruke de for å kjøpe en forsterker jeg egentlig ikke trenger.

Ønsker ingen forslag til større anlegg. ;D Har ingen planer om å bruke mer enn 500kr, og egentlig var det ikke planlagt å kjøpe noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en UScarvor forsterker på netthandelen, grei lyd, men for 500,- kan du ikke regne med topp lyd... desverre... Er ikke storfornøyd med den UScarvo'en jeg kjøpte, men om du blir fornøyd eller ikke vet jo ikke jeg hehe, men UScarvor i seg selv har jeg dårli erfaring med så jeg ville ikke anbefalt å kjøpe noe av den produsenten... MEN det er mitt syn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en UScarvor forsterker på netthandelen' date=' grei lyd, men for 500,- kan du ikke regne med topp lyd... desverre... Er ikke storfornøyd med den UScarvo'en jeg kjøpte, men om du blir fornøyd eller ikke vet jo ikke jeg hehe, men UScarvor i seg selv har jeg dårli erfaring med så jeg ville ikke anbefalt å kjøpe noe av den produsenten... MEN det er mitt syn;)[/quote']Takker for svar. Har lest litt av hvert om uscarvor og det ser ikke så fryktelig bra ut.

La du merke til noe forskjell på lyden fra uscarvor og fra en cd spiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Har lest litt av hvert om uscarvor og det ser ikke så fryktelig bra ut.

La du merke til noe forskjell på lyden fra uscarvor og fra en cd spiller?

Nei ikke til å anbefale ihvertfall... Du tenker på om jeg hørte forskjell på med og uten UScarvor'en tilkoblet til en cd-spiller da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inngangen på forsterkern er 4 rca-koblinger. finns det spillere som har 4 rca utganger for høytalere? :S fant 1, og den kosta 12000.

det er meninga at man skal koble til outputen(45W) fra spillern her ikke sant?

flere som har meninger om det å bruke bare spillern, eller koble på uscarvor forsterkern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inngangen på forsterkern er 4 rca-koblinger. finns det spillere som har 4 rca utganger for høytalere? :S fant 1, og den kosta 12000.

det er meninga at man skal koble til outputen(45W) fra spillern her ikke sant?

flere som har meninger om det å bruke bare spillern, eller koble på uscarvor forsterkern?

mener du sånn her? GTQ360,RCA.jpg

isåfall er det 2 inn og 2 ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen;):P Nå har jeg testet Uscarvor'en min... Jeg har ikke delefilter' date=' men den basslyden jeg hørte var mest dunking hvis du skjønner? Fikk ikke den "myke" bassen, bare en haug med dunking... Så etter min mening syns jeg den va pisselendig... Men det er min mening;)[/quote']

ok, da tror jeg jeg dropper hele greia as.

tror enten jeg skal la være å kjøpe noe, eller kjøpe noe skikkelig, og lommeboka sier at det ikke blir noe oppgradering av bilstereoen enda ;)

takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da tror jeg jeg dropper hele greia as.

tror enten jeg skal la være å kjøpe noe, eller kjøpe noe skikkelig, og lommeboka sier at det ikke blir noe oppgradering av bilstereoen enda ;)

takk for hjelpen :)

Ja, må være forsiktig med å kjøpe UScarvor... Eller helst være forsiktig med å kjøpe billig bilaudio generelt;) Så hvis du har anledning så er mitt råd å spare opp til en skikkelig grom forsterker;) Får nok helt greie forsterkere til ikke så altfor mye, men litt må du sikkert regne md:( bare hyggelig det å hjelpe til vettu;) Bare til å gi en lyd hvis det skulle være noe mer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' må være forsiktig med å kjøpe UScarvor... Eller helst være forsiktig med å kjøpe billig bilaudio generelt;) Så hvis du har anledning så er mitt råd å spare opp til en skikkelig grom forsterker;) Får nok helt greie forsterkere til ikke så altfor mye, men litt må du sikkert regne md:( bare hyggelig det å hjelpe til vettu;) Bare til å gi en lyd hvis det skulle være noe mer;)[/quote']

ok, det høres ut som en bra regel hehe.

ja har sjekket opp litt, og må vel hvertfall ut med 1500-2000kr for en grei 4-kanals forsterker. Det er jo endel dyrere enn UScarvor, men er sikkert 10x bedre.

Får se om jeg får skrapa sammen noen penger etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det høres ut som en bra regel hehe.

ja har sjekket opp litt, og må vel hvertfall ut med 1500-2000kr for en grei 4-kanals forsterker. Det er jo endel dyrere enn UScarvor, men er sikkert 10x bedre.

Får se om jeg får skrapa sammen noen penger etterhvert :)

Er nok desverre dyrt med Caraudio:( Noe forbanna drit... Men tro meg, det e verdt pengene;) Ikke det at jeg kjører rundt med et sykt anlegg og en monsterforsterker (for det gjør jeg ikke), men er nå bedre enn UScrvor hehe... Har du anlegg? Hvilke forsterkere ha du sett på??:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider