Turboed1 Skrevet Mars 2, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 2, 2008 Går et betalt depositum på et kjøretøy noensinne "ut på dato" juridisk sett,så lenge man har underskrevne papirer på at dette depositumet er betalt,og kjøretøyet ikke er mottatt (siden det er solgt til annen person)? Eller kan man i teorien kreve det tilbake anytime? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2008 Ikke en kommentar engang..? Da får man ringe FBI... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Mars 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2008 Har du kikket på lovdata? Gamlingene mine var oppe i en lignende sak, og da fant jeg masse på lovdata :) Husker ikke helt hvordan det var nå, så jeg vil egentlig ikke svare i tilfelle det blir feil. Men hvis du ikke finner noe, så er det ikke verre enn og ringe ett advokatfirma og spørre "of record" :D Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2008 Har du kikket på lovdata? Gamlingene mine var oppe i en lignende sak, og da fant jeg masse på lovdata :) Husker ikke helt hvordan det var nå, så jeg vil egentlig ikke svare i tilfelle det blir feil. Men hvis du ikke finner noe, så er det ikke verre enn og ringe ett advokatfirma og spørre "of record" :DHar du noen ide om hvor jeg bør glane i lista? Lovdata er laaaaangt og tungt for meg.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2008 Har du noen ide om hvor jeg bør glane i lista? Lovdata er laaaaangt og tungt for meg.. Det finnes neppe en "Lov om depositum på kjøretøy", men dette forholdet er muligens regulert av avtaleloven, kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Du kan søke på lovene alfabetisk når du først er inne på lovdata. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2008 Det finnes neppe en "Lov om depositum på kjøretøy", men dette forholdet er muligens regulert av avtaleloven, kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Du kan søke på lovene alfabetisk når du først er inne på lovdata.Ok,da får jeg grave der i morgen.. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2008 Ok,da får jeg grave der i morgen.. :) Ved en kjapp titt fant jeg ingenting, men jeg fant ofte depositum nevnt i forbindelse med husleie, og i den sammenheng er det godt regulert. Det du muligens egentlig er ute etter opplysninger om, er forskuddsbetaling, noe som det selvsagt er fullt mulig å avtale. Selv om det i dårlig regulerte avtaler mellom private er veldig dumt - det er dumt i mange andre sammenhenger også, hva om leverandøren går konk før du får varen? I min bransje har vi interne regler for når vi kan tillate oss å inngå avtale som innebærer forskuddsbetaling, og det er ikke ofte kan jeg fortelle (men er gjerne knyttet opp mot leverandørens oppstartskostnader)... Dette handler selvsagt mye om hvem som har "makta", oppdragsgiver vs leverandør. Sitter leverandøren på en vare man har dønn lyst på, og som er vanskelig å skaffe andre steder, så strekker man seg gjerne litt lenger for å få den - forskuddsbetaling inkludert. Da jeg kjøpte vanen for et par år siden betalte jeg en tusenlapp eller to som forskudd, fordi jeg ville vise at jeg var en seriøs kjøper og samtidig at selger skulle avslutte videre arbeid for å selge vogna. Da hadde vi jo blitt enige om salgssummen og skrevet en avtale som regulerte når jeg skulle komme å betale resten og hente vogna. Et nytt salg av en bil som allerede er delvis betalt bør man med letthet kunne anmelde, men det er nok grenser for hvor lenge man kan påberope seg et krav i denne sammenheng. Om begrepet "uten ugrunnet opphold" skal legges til grunn her spørs vel, men det forefinnes vel likevel en foreldelsesfrist. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Mars 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2008 Kanskje Juristen har ett godt svar her? :) Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2008 Det jeg er ute etter er svar på om jeg kan kreve tilbake en forskuddsbetaling/depositum som ble utført for lenge siden,og som jeg tilfeldigvis fant dokumentasjonen på her om dagen. Dette var dokumentasjon jeg trodde var tapt,derfor har jeg regnet denne 5-sifrede summen som way gone. Men nå sitter jeg på en kjøpekontrakt som det er merket "Forskuddsbetaling skal innkomme i sin helhet før kjøretøyet kan hentes". Står ingenting om hvor lang tid det skal ta...hvilket er like greit,siden denne forhandleren solgte kjøretøyet et par måneder etterpå selv om forskuddet var betalt og kontrakten skrevet. Derfor var og er det jo umulig å hente ut kjøretøyet,og da skal jeg vel ha krav på å få igjen pengene som er betalt på forskudd? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2008 Det jeg er ute etter er svar på om jeg kan kreve tilbake en forskuddsbetaling/depositum som ble utført for lenge siden,og som jeg tilfeldigvis fant dokumentasjonen på her om dagen. Dette var dokumentasjon jeg trodde var tapt,derfor har jeg regnet denne 5-sifrede summen som way gone. Men nå sitter jeg på en kjøpekontrakt som det er merket "Forskuddsbetaling skal innkomme i sin helhet før kjøretøyet kan hentes". Står ingenting om hvor lang tid det skal ta...hvilket er like greit,siden denne forhandleren solgte kjøretøyet et par måneder etterpå selv om forskuddet var betalt og kontrakten skrevet. Derfor var og er det jo umulig å hente ut kjøretøyet,og da skal jeg vel ha krav på å få igjen pengene som er betalt på forskudd? Hva du har krav på er en ting, hva du og selger blir enige om er noe annet. Jeg antar at du allerede har bedt selger om å få pengene tilbake? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2008 Hva du har krav på er en ting, hva du og selger blir enige om er noe annet. Jeg antar at du allerede har bedt selger om å få pengene tilbake?Jupp. Men uten dokumentasjon den gang da,fikk jeg jo ikke det. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2008 Jupp. Men uten dokumentasjon den gang da,fikk jeg jo ikke det. Hvor mange år er det snakk om? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2008 Hvor mange år er det snakk om?Tja... du var vel akkurat ferdig som bleieskiftarbeider på eldstesnuppa di,skulle jeg tro.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mars 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2008 Tja... du var vel akkurat ferdig som bleieskiftarbeider på eldstesnuppa di,skulle jeg tro.. Da er jeg redd du er litt sent ute... Fra foreldelsesloven: Den alminnelige foreldelsesfrist. § 2. (Fristens lengde.) Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år. § 3. (Fristens utgangspunkt.) 1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse. 2. For krav som oppstår ved mislighold, regnes foreldelsesfristen fra den dag da misligholdet inntrer. 3. Kan eller skal en avtale anses hevet før oppfyllelsestiden eller en fordring forfalt før den ellers bestemte tid, på grunn av skyldnerens mislighold eller et annet inntruffet forhold, blir foreldelsesfristen for krav som bygger på slikt forhold, først regnet fra den dag da fordringshaveren varsler skyldneren om at han gjør hevnings- eller forfallsgrunnen gjeldende. Blir denne ikke gjort gjeldende, regnes fristen fra den forfallsdag som ellers er bestemt. 4. Når selgeren eller et tidligere omsetningsledd har garantert for salgstingen ved å påta seg avhjelp eller annet ansvar, blir foreldelsesfristen for krav som bygger på denne garanti, regnet fra den dag da kjøperen gir varsel om det forhold kravet grunner seg på, men senest fra den dag garantien løper ut. Tilsvarende gjelder når en tjenesteyter e.l. har garantert for resultatet av oppdraget. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mars 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2008 Greit nok.. Regnet egentlig med det,men måtte jo høre. Da får jeg bare rane ham for omtrent samme summen. :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg