Gå til innhold

Skal kjøpe bassporter. Hvor og hvilke?(nettbutikk, merke osv...)

Ranger emnet

thamule

Anbefalte innlegg

269?!

For et stakkars rør? Sjuke priser då... Er avrunda ender verdt så mykje meir?

EDIT:

Fant en port på ljudia: 4500.jpg

Er dette ein grei port?

Ser den er litt mindre enn 3", 6,8 cm. Det vil sei 2,68". Vil dette ha noke å sei?

E ting til, hvor stor avstand bør det vere til nermeste høyttalervegg fra porten(inni kassa)?

96 Volvo 855 2,5 10V

Stylet med hällsjö og erebuni(blå og lilla)

Sinfoni 45.2X & Phoenix Gold ZX350

Seas Lotus Performance(6,5")& 2 stk Morel Elate 10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går ut fra det er sub kasse du skal porte her. det er egentli bare å stappe det inn hvis du gir blanke i lyd og trykk. finn info om suben det er det som regel forklart hvor stort og hvor langt rør du bør ha for optimal ytelse. sammen med målene på kassa.

Dette svaret gav meg svært lite. Viss du ser litt i signaturen min så ser du at eg ikkje gir blanke i lyd og trykk. Eg spørr jo heller ingenting om kor langt røret skal vere eller tjukt.(kanskje eg er uklar i spørsmålet mitt)

Det eg lurer på er:

1. Om den porten eg har linket til hos ljudia er en ok port?
  2. Om det må vere en viss avstand frå begynnelsen på porten(inne i kassa) til nermeste vegg(for at lyden skal få forplante seg lett inn i porten/luifta sleppe ut)?

Og en siste ting eg lurer på... Kor er det lurest å ha porten i ei stasjonsvogn? Bakover når elementa peiker bakover? Eller kan portene komme ut på toppen av kassen?

Håper noken har litt peiling på bassporter og gidder å hjelpe meg. Det var forresten ikkje mieninga å vere utakknemlig, men det svaret du gav meg gav meg svært lite, men takk uansett for at du gadd å bidra...

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Om den porten eg har linket til hos ljudia er en ok port?
  2. Om det må vere en viss avstand frå begynnelsen på porten(inne i kassa) til nermeste vegg(for at lyden skal få forplante seg lett inn i porten/luifta sleppe ut)?

1. Jepp.

2. 7-10 cm. Veldig gjerne mer om du har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jepp.

2. 7-10 cm. Veldig gjerne mer om du har mulighet til det.

Flotte greier... Takk for svar

Viss eg kjøper rør som har "krøll" på seg, pga plassmangel i kassen, spiller vel dette ingen rolle? Blir vel samme lengden på porten, og akkuratt samme effekt?

Er i samme situasjon selv. Skulle hatt 4".

Skal bygge kasse til 2x12" RF T2 elementer..

Noen som vet om det er mulig å bruke vanlige PVC-rør (rørlegger-rør)?

Slik eg har oppfattet det, spiller røret liten rolle, men portene er viktige for "airflow". Noke som betyr at røret kan vere helt vanlige plastrør, men portene(inn og ut av røret) bør vere koniske.

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss eg kjøper rør som har "krøll" på seg, pga plassmangel i kassen, spiller vel dette ingen rolle? Blir vel samme lengden på porten, og akkuratt samme effekt?

Så lenge du måler portlengden ved rørets senter skal det bli mer eller mindre det samme ja.

Slik eg har oppfattet det, spiller røret liten rolle, men portene er viktige for "airflow". Noke som betyr at røret kan vere helt vanlige plastrør, men portene(inn og ut av røret) bør vere koniske.

Dersom lufthastigheten i porten er lav nok man ikke ha koniske ender. Det finnes ganske mange gode konstruksjoner hvor bassporten består av et helt enkelt plast/papprør. Tester utført av Harman (JBL?) (har dessverre ikke link til den aktuelle testen) har vist at det mest optimale er å ha mindre radie på konen inni kassa enn "utenpå". Uten at det nødvendigvis skal tolkes som en universell sannhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ePiFaNT: interessant:)

En ting eg derimot ikkje har fått noke tips om og som kanskje noken har en idè om, er ka vei bassportene bør stå...

Skal vere i 850 stasjonsvogn

Noken som har erfaringer med en slik montering?

bass.jpg

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka er dealen med at ljudiaporten på 3", berre er 68mm? Dette er jo 7 mm for lite... Kan dette kompenserest for i lengde???

Porten skal vere 75mm /// 230mm

Det står egentlig mellom:

65mm eller 80mm /// 220 mm biltema konisk

Archive%5CProduct_images%5C31%5CLarge%5C31-497_l.jpg

68mm /// 230 mm ljudia konisk

4500.jpg

81mm porter avrundet tupp(konisk?)/// 230mm papprør

1965t.jpg

75 mm porter helt kantete tupp /// 230mm papprør

4090.jpg

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider