Gå til innhold

Vannlekkasje i dørken (VW Passat tdi 04 stasjonsvogn)

Ranger emnet

Vanion

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget vesentlige mengder med vann i dørken på passasjersiden. Mest vann er det bak, men det kommer nok av at bilen står litt i oppoverbakke. Ved å ta armen under hanskerommet og opp langs dørken mot motorrommet merker jeg fort at alt opp gjennom der er vått.

Jeg har gjort følgende for å se nærmere på hva som kan være problemet:

Jeg har fått ut den svarte plastsaken som ligger øverst til venstre i motorrommet (luftfilter evt. pollenfilterboksen) og der var selvsagt pakningen ødelagt og det var veldig vått også i den innerste svampesaken på den samme plastsaken, men den virket ikke å være ødelagt. Regner med at et merkeverksted kan selge meg en ny pakning. Kjøper også nytt filter da det var rimelig mørkt av farge.

Jeg har også prøvd å ta bort batteriet for å sjekke avrenningen fra vannkassen under batteriet, men det virker som jeg må av med vindusviskerne for å få opp plastkanten rett under frontvinduet for å greie å lirke opp batteriet. Jeg har løsnet boltene i vindusviskerfestene, men jeg får ikke tatt av viskerarmene, da de fortsatt sitter bom fast. Hvordan gjør jeg dette?

Hvordan jeg får sjekket avrenningen under bremseforsterkeren har jeg ingen anelse om. Finnes det en lettvint løsning her?

Jeg har også lest at det kan være en avrenningsledning fra klimanalegget som kan være defekt/løsnet, men jeg vet ikke hvordan jeg kan få sjekket det, ei heller hvor det ligger eller hvordan det ser ut?

Finnes det andre kilder for vanninntrengning som jeg bør sjekke selv?

Så til sak nummer 2, nemlig å tørke opp dørken på hele passasjersiden. Hvordan gjør jeg det?

Jeg antar at passasjerstolen må ut, men stolen har airbag og jeg lurer på om det er noe problem når jeg skal gjøre det selv?. Er det mulig å tørke opp dørken uten å ta ut stolen, og hvordan gjør jeg eventuelt det?

Og til slutt: selvsagt begynte lyset i dashbordet å lyse om feil i airbagen samme dag som jeg oppdaget vannet, og det er kanskje ikke så rart ettersom all kablingen til airbagen i passasjerstoler går i dørken. Finnes det noen måte å nullstille varsellampen etter at vannet er tørket opp, eller må jeg på merkeverksted for å fikse dette?

Alle tilbakemeldinger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

batteriet får du opp uten å løsne på plastdekselet som ligger ann mot vinduet, er like greit å fjerne "gummidreneringen" som ligger der. Den under bremsekraft er lettest å ta å renske når en er under bilen, noen modeller klarer du å føle deg fram med neven når du er i motorrommet-trangt!

Fjern rusk og rask som eventuelt ligger rundt styreneheten (svart boks førerside i motorrom) kontroller at tetningen rundt wirer for panseråpner er ok!

Du bør ut med stolene og ta opp golvet og skjære ut mattene som ligger under og ta de helt ut til tørk. Avmagnetiser deg før du tar av stikket (gult) så går dette bra, om lampen lyser når du monterer setet igjen bør du reise til møller og lese av feillageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider