Gå til innhold

Noen som kan regne litt til meg?

Ranger emnet

VW4

Anbefalte innlegg

Så mange liter skal kassen være på 28 Lit. (1,00 cu.ft), dette gjelder da en 12" jeg skal ha to stk, men om du/dere kunne regne ut en enkel, så bare setter jeg de to sammen.

Disse målene har jeg til disposisjon...

høyde: 50 cm

dybde: 50 cm

bredde: 90 cm

Vinkelen på sete ryggen vil jeg tippe er rundt 75-80 grader eller noe..Resten av kassen skal være "rett", blir vel en nesten en rettvinklet trekant det da..

You seeeee?

X: 2002 Yamaha R6

X: 2000 Golf

X: 1999 Audi TT

X: 2000 Golf 4 Jubileum

X: 1998 Golf 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VW4

Så mange liter skal kassen være på 28 Lit. (1,00 cu.ft), dette gjelder da en 12" jeg skal ha to stk, men om du/dere kunne regne ut en enkel, så bare setter jeg de to sammen.

Disse målene har jeg til disposisjon...

høyde: 50 cm

dybde: 50 cm

bredde: 90 cm

Vinkelen på sete ryggen vil jeg tippe er rundt 75-80 grader eller noe..Resten av kassen skal være "rett", blir vel en nesten en rettvinklet trekant det da..

You seeeee?

Kan du ikke regne altså, hehe?

Jeg har planlagt en kasse for deg, den ble slik:

28L pr element x 2 = 56 liter

56 liter + plass av selve elementene = ca 60+ liter

H = 45 cm utvendig høydemål (valgt)

B = 85 cm utvendig breddemål (valgt)

D,bunn = 28 cm utvendig mål (dybde nederst på kassens sider)

D,topp = 18 cm utvendig mål (dydbe øverst på kassens sider)

Dette gir en baksetevinkel på 75 grader, samt at jeg har tatt utg.pkt i at kassa lages i ca 2 cm plater (19/22 mm MDF/spon) med midtvegg mellom kamrene (som jo er optimalt)

Dette gir følgende volum:

V, kasse = (1,8+2,8)/2 * 4,5 * 8,5 = 88 liter

V, høytt. = (1,4+2,4)/2 * 4,1 * 7,9 = 61 liter, ok!

:)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Det var skikkelig ålreit at du gadd det! Tusen takk skal du ha! Skylder deg en tjeneste:)

Men eneste du må forklare nærmere er det som står helt i bunn.

Dette gir følgende volum:

V, kasse = (1,8+2,8)/2 * 4,5 * 8,5 = 88 liter

V, høytt. = (1,4+2,4)/2 * 4,1 * 7,9 = 61 liter, ok!

Er ikke helt med på den...

:rolleyes:

Men blir det da enkelt og greit slik: ? Bredde=85CM

Høyde= 45CM

Dybde øverst=18CM

Dybde nederst=28CM

Hvis det er slik, hvordan blir det da hvis jeg vil ha mer dybde (cm) i kassa..Altså lengre i topp og bunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VW4

Se der ja! Det var skikkelig ålreit at du gadd det! Tusen takk skal du ha! Skylder deg en tjeneste:) Men eneste du må forklare nærmere er det som står helt i bunn. Er ikke helt med på den...

:rolleyes:

Men blir det da enkelt og greit slik: ? Bredde=85CM

Høyde= 45CM

Dybde øverst=18CM

Dybde nederst=28CM

Hvis det er slik, hvordan blir det da hvis jeg vil ha mer dybde (cm) i kassa..Altså lengre i topp og bunn..

Bare hyggelig det... Jo, nederst regna jeg ut utvendig og invendig volum på kassa for å vise at den blei ca 60 liter innvendig. Formelen jeg brukte kan du bruke selv også hvis du ønsker andre mål enn hva jeg valgte. og det holder selvsagt å regne ut innvendig volum. Hvis du øker dybden(e), må du redusere enten høyden eller bredden for å beholde volumet. Prøv deg fram med ulike tall som du tror blir riktig i bilen. I tillegg anbefaler jeg at du måler hvor skrå bakseteryggen er, slik at differansen mellom dydbe øverst og nederst på ferdig kasse blir ca riktig. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VW4

Så formelen er V=l*b*h ? Men så så jeg du delte med 2 og sånt, så om du kunne skrive formelen, hvis jeg har skrevet feil, så skal jeg ikke mase mer..;)

Formelen for volum er L*B*H ja, men dette er for en rektangulær boks (med kun rette vinkler). Vår kasse har fast bredde og høyde, mens lengden (dybden) er lav øverst og høy nederst på kassas side. Det som vår formel da gjør er å finne gj.snittlig lengde ved å summere lengden øverst og nederst og så dele på 2. Og så ganger vi dette med H og B tilslutt, derav:

V = (D1+D2)/2 * B * H

D1 = lengden/dybden øverst på kassesida

D2 = lengden/dybden nedesrt på kassesida

B = kassebredden

H = kassehøyden

Hvis du ser på regnestykkene for utvendig og innvendig volum i kassa (i første innlegg), vil du se at jeg bruker kassens mål, men regner i desimeter (deler alle cm-tall på ti, 18 cm blir 1,8 dm osv) for at svaret skal komme ut i dm^3 = liter.

You see? Har jeg er fremtid som mattelærer på fjernundervisning tror du? :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå henger jeg med! Dette var veldig snilt av deg! Helgen er reddet;)

Om du har en fremtid som mattelærer, svaret er definitivt JA! Du kan bruke meg som ref. på søknaden din..hehe..

Men sier tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på http://www.dls.se

Last ned dlsbox under suport.

Instaler dette program

Dette programmet er sperret til å kun brukes på dls .. men har sine smutthull..

Gå inn i program - velg antall basse® - og størelse på dem.( gå inn på file - give spec - mesure ment der - og må opp de målene på den bassen du skal lage kasse til.

Dette krever at du har fått oppgitt antall liter kassen skal være !

Nå går du inn på car - så ned på locked volume ... tast så inn antall liter kassen skal være.

Velg lukket kasse - så lipper bassrørene å forstyrre deg ... ( dette må tenkes nøye igjenom hvis du skal ha i bassrør - da du ikke får de i rett lengde da programmet tror du bruker en dls bass - og renger ut lengden til den bassen )

Nå justerer du på høyden og bredden - slik du vil ha kassen - dybden er som regel den som du lar programmet regne ut...

Tast så inn tykkelsen på materialet du vil bruke ...

Det som er fint med dette er at hvis du har tastet inn målene på selve suben - så blir programmet slik at du får se at det er plass til suben ..... Du kan justere dybden slik at bassene akkuratt går i kassen ....

Når du er ferdig med alt dette printer du ut tengningene som er meget lette å lappe ut plater etter ...

bare spør hvis det er noe du ikke forstår....

Golf 4 gti 99 mod

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider