Gå til innhold

Skiracer: 1968 Gilbern Genie - En Walisisk plastik-racer!

Ranger emnet


Skidracer

Anbefalte innlegg

Nå er det sikkert ikke alt for mange som har den fjærneste anelse om hva en Gilbern Genie, så jeg kan vel starte med litt bakgrunnshistorie:

 

Det hele startet på 50 tallet, da slakteren Giles Smith ville ha seg en sportsbil. Om han ikke var fornøyd med det som fantes, vites ikke, men han bestemte seg ihvefall for å bygge sin egen. Etter en tur på en pub, begynte han å lage bil sammen med en tysker som falt ned under krigen, og ikke hadde vett til å dra hjem igjen. Uansett, Denne tyskeren, Bernard Friese, var ingeniør, og det er jo forsåvidt kjekt å være, når man skal lage bil. Etterhvert som bilen tok form, fikk et lokalt "ace", (også kjent som racefører, grisekjører, etc) snøring på at det foregikk noe, så han dro ned og tok en titt. Vår lokale helt ble ganske så imponert, og bestemte seg for å bli testfører. Dermed begynte det å balle på seg. Siden herrene Giles og Bernard, hadde så god fantasi, bestemte de seg for å bruke de tre første bokstavene fra sine egene navn for å navngi kjerra. Firmaet Gilbern ble etablert i Llantwit Fardre (liten landsby i Wales) i 1959.

 

I starten ble det kun bygget kitcars, altså byggesett biler. Disse ble solgt uten motor og gir av den enkle grunn at det var vanskelig å handle drivverk i små mengder fra de store leverandørene som Morris, Ford, og British Leyland. Ettersom Gilbern ble større, fikk de tilbud fra Ford om å bruke deres drivlinjer, og gikk gradvis over til å selge ferdigstillte biler.

 

Gilbern gikk ettertrykkelig på ræva i mars i 1974, men frem til da hadde de klart å lage 5 modeller; Gt, Genie, Invader MK1, MK2, og MK3. Frem til i dag, er Gilbern fremdeles det eneste bilmerket fra Wales. Rettighetene til navnet er eid av en i Gilbern klubben. Jeg har klart å få tak i den mest sjeldne utgaven, en Genie fra 1968. Totalt ble det laget kun 197 Genier. Så hvordan har det seg at jeg har fått tak i en slik sjelden bil, uten en gang å vite hva det er?

 

 

Det hele begynte før sommerferien i fjor. Jeg satt oppe over natta og gjorde ferdig en innleveringsopgave, sammen med en annen i klassen min, og en annen kompis, som holdt oss med selskap. For å få tiden til og gå, drev sistemann og titta etter billige biler på engelsk Ebay. Helt tilfeldig fant han en Reliant Scimitar, (engelsk glassfiberbil) til salgs her i Swansea. ( Jeg bor i Swansea i Wales) Prisen var grei, og det var forsåvidt bilen og, så etter å ha venta 5 timer på at han som eide den skulle stå opp, dro vi av gårde alle tre for å handle bil. Jeg regner med Roy, som gubben heter, syns vi var litt av en gjeng. Vi så vistnok litt slitne ut, etter to våkenetter.... Uansett fikk vi titta litt på bilen, og syns vel den var et veldig godt kjøp. Det eneste negative var at den hadde automatgir, men akkurat det hadde "old man Roy" en løsning på. Oppe i garasjen hadde han nemlig en girkasse! Greit. Vi hang oss på, og traska forbi en stabel med batterier, bakaksler, og en motor, på vei mot garasjen. Omtrent da var det vi begynte å forstå at det ikke var noen vanlig bilselger vi hadde med å gjøre.

 

Akkurat nå bør jeg vel forklare litt om motorer: Reliant Scimitar ble levert med ford drivverk. De eldre utgavene har gjerne engelskprodusert 3,0 Essex/Zodiac v6, og de nyere utgavene har tysk Cologne 2,8 v6. Dette er den vi kjenner fra 80 talls granada, sierra, og scorpio hjemme i furet værbitt. I vårt tilfelle hadde vi funnet en med 2.8 Cologne og 3trinn auto. Ikke så galt, men en essex er å foretrekke, blant annet pga at den har en eksosport per sylinder. Cologne har bare 4 eksosporter på 6 sylindre.... Ikke helt ideelt om man vil ha litt power.

 

Tilbake til Roy, som drev og dro oss gjennom hagen sin på vei mot garasjen:

I det vi passerte motoren spurte vi hva den var til. Scimitar var svaret. Men det var feil motor. En 3,0 essex, som hadde tatt fyr. Men han hadde en Cologne også, om vi ville ha en ekstra... Etter å ha hørt dette, måtte vi jo spørre om han hadde hatt flere Scimitar'er. Og joda.. Han hadde hatt noen. Det stod faktisk en til i garasjen, sammen med en annen 2,8. Ville vi ha den også kanskje? Denne hadde injection også, og kom vist fra en Capri... Om han hadde hatt flere Caprier også? Joda.. En 10-12 stykker ihvertfall. :scared Nå måte vi jo inn i denne garasjen da, for å få tatt en titt på den Colognen som hadde Injection, så vi spurte om den hadde en manuell kasse som hørte til. "Ja de har det" var svaret. "Begge to!" Lang historie kort: På en liten spasertur gjenn om hagen, hadde en girkase vokst til 3 manuelle kasser, med hver sin ekstra motor, hvorav to var injection, og det var vistnok en 2,8 til med forgasser i en delebil om vi ville ha den.... :helpme:

 

Etter mye om og men kom vi oss inn i garasjen vi bakdøra, som var den eneste han fant nøkler til. Mens de andre kara banet seg vei mot en stabel motorer på andre siden av garasjen, ble jeg stående å titte på en noe spesiell alufelg som tittet frem bak planker, gulvtepper, og andre bildeler. Etter å ha funnet meg en lommelykt, fikk jeg øye på både rød lakk, og en stor grill. Men før jeg fikk sett noe mere, ropte de andre på meg. Inne i garasjen stod 3 andre biler. En Reliant Scimitar, med Essex v6, en Spartan kit car, og en annen kit car av ukjent fabrikat. Etter å ha spurt litt frem og tilbake om bilene, spurte en av de andre om å få kjøpe Spartan byggesettet, men gamle Roy var ikke helt villig med en gang. Han måtte tenke litt først, da han egentlig ikke hadde tenkt å selge noen av de i garasjen. På vei ut spurte jeg hva det egentlig var han hadde stående under alle teppene bakerst i garasjen. Gilbern Genie var svaret, "det er den alle essex'ene er til." Da ble det plutselig ble veldig stille i garasjen. Det å finne en Genie er vistnok litt religiøst, her borte i Wales. Jeg ble forklart hvor sjelden den var, og hva det faktisk var for noe, mens vi klemte oss ut av garasjen. Dessverre hadde vi brukt alt for lang tid i garasjen, så det ble ikke tid til handel og prøvekjøring av Reliant'en, men vi fikk beskjed om å komme tilbake på kvelden. Vi skulle akkurat til å gå da Roy spurte meg om jeg likte Genien. Joda. Den er tøff, den sa jeg. "Skulle vært moro å se den på veien igjen" Jaaaa, sa Roy.. De er raske, skikkelig raske! Med det, vendte vi nesen mot nærmeste butikk for å jakte noe frokost, og hadde akkurat betalt for oss da telefonen ringte. I den andre enden var Roy. Meldingen var kort: Vi kunne få kjøpe alt sammen. Alle motorene, Relianten, Spartanen, og Genien! 1200 pund. Uansett hvor slitne og rufsete vi må ha fremstått den dagen må gamlingen ha sett at vi var ekte entusiaster. Vi har 7 motorer, flere kasser med weber forgassere, 3 biler, og mye mer. Jeg endte med Genien, en sjelden plastikracer fra Wales, som vistnok har tillhørt prinsesse Anne da den var ny! Og det hele kostet meg 400 pund. :cool: Jeg skal vel si meg fornøyd med det. Bilen fikk jeg hentet i sommer, og vi har tatt flere turer opp siden da for å hente resten av delene. I dag hadde vi siste tur, og ble gitt den andre Relianten i samme slengen.:thanks Nå som jeg har alt, kan jeg endelig begynne på bilen. Den kommer til å bli stående noen uker til. Det er to andre biler som skal lakkes først, Men andre uken i april skal vi starte på karosseriet mitt. Jeg gleder meg!

 

 

Etter at vi hadde dratt ut bilene som stod forran så Genien dagslys for første gang på 15 år. Totalt er det 25 år siden den ble plukket fra hverandre, og den bærer preg av et tøft liv.

DSC00142.jpg

 

 

Jeg har tro på at denne er rask. EN mann dytta den opp på tilhengeren alene. Hva den veier tør jeg nesten ikke tenke på, men jeg regner med den flytter seg greit med 200 gamp. Luringen i grønt er Phoenix. En av de tre galningene jeg bor sammen med her borte.

DSC00143.jpg

 

Kanskje ikke den vakreste bilen i verden, Men jeg har ikke tenkt å beholde den så veldig original. De fleste som ser den , syns den ser ut som om en unge har prøvd å tegne en Volvo P1800 med linjal... Heldigvis er det ikke mye som skal til før de blir ganske tøffe.

genie.JPG

 

Her er noen bilder av en original, og en som er blitt litt tøffere:

 

g1160.jpg

IMG_0005.jpg

IMG_0004a.jpg

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene går mot en krysning av Hillman Imp, og Alfa Romeo Junior :) Tøff bil, og meget morsom historie! Og du burde melde deg inn på Retro Rides - Classic and Modified Classic Cars sitt forum, meget bra bilforum, med et flertall fra de britiske øyer! Og skulle du ha et par liggende 45\45 eller større Webere du vil bli kvitt, så sku jeg hatt et par-tre sett :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig liten bil, dette :) Og for et lykketreff at man skulle finne en slik raring :D Kanskje litt vanskeligere å finne en slik i Norge da.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene går mot en krysning av Hillman Imp, og Alfa Romeo Junior :)

 

Og skulle du ha et par liggende 45\45 eller større Webere du vil bli kvitt, så sku jeg hatt et par-tre sett :D

 

Junior og Imp, ja! Har faktisk ikke sett det før nå, men du har rett!

Er dessverre stort sett Downdraught jeg har. Ikke Sidedraught, som du trenger. Men det er ikke frykteig vanskelig å finne Weber 45 ehr borte :D

 

 

Artig liten bil, dette :) Og for et lykketreff at man skulle finne en slik raring :D Kanskje litt vanskeligere å finne en slik i Norge da.

 

 

Eirik

 

 

Du finner vistnok både en Genie, og en GT i Norge. Min kommer forresten hjem så fort den er bygd, den og. :) Fatter har "lagt inn bud" :D

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike.. Var en meget uvanlig bil det der må jeg si.. Har aldri verken hørt om det navnet på den bilen eller sett en sånn en før, så detta har jeg troa på.. Hvordan er deletilgangen på disse bilene? Må da være laaaaangt under minimal vel? (tenker da på lyktehus osv)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deletilgangen er faktisk ganske grei. Det er MGc hjuloppgeng, Ford motor og gir, og lyktehusene er standard engelske hovedlykter, av samme type som mgb, spitfire, etc. Det er mer spesielle ting som karosserideler, interiør, etc, som byr på problemer. Heldigvis er klubben veldig aktiv, og min er ganske komplett. For tiden prøver jeg finne ut hva i alle dager rattstammen er fra. Den er noe herja på min bil..

 

Edit: Baklykter er fra Ford Thames varebil... forklarer vel det noe elendige designet :S

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei! Jeg har dessverre ingen bilder av Reliantene akkurat nå. Jeg er hjemme i Norge, og la igjen laptopen med alle bildene mine i Wales.Artig at du har en SE4 av alle ting! Ganske skjelden coupe, selv i UK Normal SE5 og SE6 ser jeg jo hver dag, men jeg har aldri sett en av de der. Ellers Hywel, som eier den blå som eier reliantene i huset 3 relianter. Jeg skal finne bilder av de senere! Han har en SE5 med essex og auto, en SD6 med 2,8 cologne og auto, som er den vi kjøpte sammen med gilbern, og en litt eldre SD6 med manuell og essex. Sånn ellers likte jeg ss caben din. Etter hva jeg husker sitter det en nissan 1,8 CA18 8 ventiler i noen av disse? Om det er tilfelle kan du jo låne motor fra en 200 sx om du vil ha litt mer krefter en gang? Jeg skal ta å finne bilder til deg av de Alle 3 stasjonsvognene, og SD6 Convertiblen som Hywel låner en gang i mellom.

 

Ellers er gulvet kommet ut av bilen nå, og karosseriet er stort sett strippet for maling. Her har jeg noen bilder fra før jeg dro fra Wales for å parkere i snøfonner her hjemme i påska.

 

Kjekt med litt hjelp!

Removing_paint.jpg

 

Bilen har vært noen farger opp igjennom tidene.

På bildene kan man se at høyre hjørne forran har vært byttet ut etter en skade. Den første fargen bilen hadde var grønn. Muligens KingFisher grønn. Etter skaden har den vært lakkert skarpt gul. Etter en samtale med hitsorikeren i Gilbern klubben har dette vist seg å være ganske interessant. Chassi 1061, 1063, og 1064 var alle pressebiler, og ble utlånt til bilder for brosjyrer, prøvekjøringer, etc. Alle disse bilene ble registrert om sommeren 1968. Min ble derimot registrert i Januar 1969. Akkurat det tyder på at den ble utlånt av fabrikken det første halve året etter at den var ferdig. Man skulle jo tro at min bil også hadde en lignende rolle til de som ble bygd før opg etter, og det kan godt være tilfelle. Det var sent i 68 en Gilbern på utlån til prins Charles. Denne bilen ble skadet i fronten, og sendt tilbake for reperasjoner. Merkelig nok er det uenigheter om fargen den hadde. Noen kilder sier den var KingFisher blå, mens andre sier den var skarp gul.... Min har skaden, begge fargene, var bygd men ikke registrert til sivil eier i den riktige perioden, og et chassinummer midt i mellom 3 pressebiler. Ingenting kan bevises, siden kongehuset ikke har noen bilder eller opplysninger i sitt arkiv, men det er nå fremdeles ganske mange tilfeldigheter som høres veldig veldig riktige ut?

repair02.jpg

 

 

Dashbordet er lagd i glassfibber, og trukket i skinn.

Alle klokker er fra Smiths, og speedo viser både MP/H og KP/H !

Vistnok er det en skjeldenhet at en goilbern med originalt lediningsnett har velfungerende klokker, så jeg klipte det like godt vekk da jeg demonterte. Tang og irsk skrutrekker (hammer) er blandt mine favoritter når man demonterer engelsk teknologi.

Dash-1.jpg

 

 

Slik så det ut før jeg demopnterte det:

Det er litt ww2 bombeflyfølelse inni bilen :D

Dash.jpg

 

 

 

Felgene minner litt om gammel Halibrand. Jeg kommer nok til å lakke disse svarte, og slipe ren kantene, slik de var da de var nye. De er 15" også, så med litt senk, ser de nok ikke for små ut.

rim.jpg

 

 

Vistnok har jeg en utvgave med en skjelden forgasser. Den som står på motoren er en Weber 40 DFAV 1, og den ved siden av en 40 DFA 2. Av en eller annen grunn ettertraktede gassere, selv om de senere utgavene med 38 DGAS var sprekere. Samma for meg. Jeg vil ha 3 Weber 40 av en annen modell. Ser mye tøffere ut, og det er vistnok det eneste som gir skikkelig respons på gammel essex v6. Det er faktisk hyllevare hos enkelte butikker her borte også, så det bør ikke bli noe problem, annet en prismessig.

webers.jpg

 

Fikk med en del lykter også. Lucas Spotlights fra tidlig 70tall med deksler er vistnok umulig å få tak i om dagen!

Lih.jpg

 

Selve skinninteriøret lå som nevnt tidligere i bagasjerommet, hvor det var ganske fuktig. Skinnet er derfor helt nydelig, om enn litt skittent, men backingplatene i finer har vel sett bedre dager. Normalt må man trekke om setene når man restaurerer bil. Jeg må bytte innmat!

seat_front.jpg

 

seat_back.jpg

 

 

 

I rekkefølge fra venstre, teamet som hjelper meg med restaurerningen:

1: Sam, glassfiber ekspert med bakgrunn fra Princess Yaths Han står for grunnarbeid, støping og lakkering. Vi andre jobber på hans kommando akkurat der.

 

2: Hywel, reliantsamler fra Anglesea, der hvor fifth gear har testbanen sin. Har engelsk glassfiberbil fetish, 3 relianter, og har jobbet litt med å selge bildeler.

 

3: Pod, noe så skjeldent som en engelsk Volvo fanatiker. Studerer Motorsport Manufacture, hvilket betyr at han konstruerer deler til racing. Ganske hendig. Om noen her leser PPC (practical performance car) hadde han en volvo 340 der for en stund siden. Pod skal lage en del ting til understell og motorrom for å løse enkelte svakheter i Geniens rammekonstruksjon.

Crew.jpg

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det i en del av SS1`ene stod det Nissan motoer, henholdsvis 1800 turbo. Det gjør bilen svært så livlig, som jeg fikk erfare da jeg var over i England og hentet SE4`en. Han som hjalp meg der nede - Peter - har nemlig 1 SS1 Turbo og en nyere utgave, Sabre turbo. Jeg er relativt godt vant med biler som går godt og motorsykler, men ble rimelig overrasket over hvor rask den SS1 turboen var. Den har ca. 160 hester, bilen veier rundt 900kg. I tillegg hadde Peter skrudd litt på turbotrykk. På motorveien ved Newcastle var bilen opp i over 200km/t tidlig på en folketom lørdag morgen. Må si jeg fikk lyst på en sånn motor. :)

 

Dessverre har min bil en 1400 Ford motor, som var det mest vanlige sammen med Fords 1300 og 1600 motorer. Det er imidlertid mulig å montere Zetec 2-literen, da. Kan bli gøy det også. Bilen går forøvrig forbausende godt til tross for sine 78 hester.

 

SE4 coupèen har 2.5 liters Essex, men jeg vurderer å sette inn en Rover V8, da den er lettere og det finnes større rom for trimming osv. Tiden vil vise.

 

Gleder meg til å se Reliantene til kompisen din. Lykke til med Gilbern´en, håper du poster flere bilder etterhvert som prosjektet skrider frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår