Gå til innhold

turbo i 240

Ranger emnet


Kjetilj

Anbefalte innlegg

Har vurdert å montere turbomaskin med injection i min helt orginale 240, for tiden står det en B23A i, altså en 2,3 forgasser. Bilen er '83 modell. Det jeg lurer på er: hvilke deler er jeg nødt til å bytte for å få dette godkjent? dempere, fjører, bremser, osv. Hvilken motor bør jeg velge ET, FT etc.? Hvilken girkasse bør jeg velge? (har 5trins for øyeblikket, men har hørt at 4trinns eller overdrive er kraftigest) bør jeg ha ny bakaksling? bilen og motoren er gått 230 000, er litt rust her og der, men ingenting alvoring. holder på med litt rustfjerning når jeg har tid. og til slutt.. noen som vet hvor jeg finner motorer?. på forhånd takk ;)

 

forresten, noen som har maskin til salgs ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å montere turbomaskin med injection i min helt orginale 240, for tiden står det en B23A i, altså en 2,3 forgasser. Bilen er '83 modell. Det jeg lurer på er: hvilke deler er jeg nødt til å bytte for å få dette godkjent? dempere, fjører, bremser, osv. Hvilken motor bør jeg velge ET, FT etc.? Hvilken girkasse bør jeg velge? (har 5trins for øyeblikket, men har hørt at 4trinns eller overdrive er kraftigest) bør jeg ha ny bakaksling? bilen og motoren er gått 230 000, er litt rust her og der, men ingenting alvoring. holder på med litt rustfjerning når jeg har tid. og til slutt.. noen som vet hvor jeg finner motorer?. på forhånd takk ;)

 

forresten, noen som har maskin til salgs ? :)

 

Vil anbefale deg ft eller fk maskin. ventilerete bremser er jo god for 220hk.kjekt med senkesett da.

Volvo 945 tic

Alt for mange biler at det er plass til hær.Men savner kadett c,ascona b,og volvo vogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale deg fk/ft maskin.. Les om montering av dette her: http://www.bilforumet.no/200-serien/101600-guide-a-f-fk-ft-oppdatert-03-01-08-a.html

 

Motorer finner du overalt. Autodb.no/finn.no osv..

Men det beste er nok å dra over grensa. Da finner du BILLIGE motorer. Sjekk f.eks blocket.se

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT/FK uten tvil. evt en b23et (for all del ikke 230et).

Ang gir så er 5 trinns kassa råtten tvers igjennom, 4 trinns kassa er noe bedre mens overdrive kassene stort sett er råttene de også (enten så slurer OD eller så raser 3. giret).

Bakaksling kommer ann på hva du har fra før og hva du skal bruke bilen til.

Har du en 1031 aksel går det bra, har du en 1030 bør du bytte til 1031. Har du ambisjoner om å herje mye bør du også ha sperre da etthjulsbørning er kjedelig og diffene ryker etter ei lita stund med det.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

ft/fk fra 940 ja.

4 trinss kasse holder til omkring 140 150 hk.

har 4 trinns på min 240 med b230AT motor lader ca 0.6 bar og d har holdt till nå..

kan bruke m90 kassa fra 940, men er usikker på hva du må bytte da..

MVH Raymond Myrland

 

940 front ønskes.

960 intriør ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår