Gå til innhold

Kanskje kjøp av bil til sommeren.

Ranger emnet

espen56

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en 14 år gammel gutt som blir 15 til høsten.

Jeg har altid likt biler og sånt og har litt lyst til å kjøpe meg en billig billig bil som jeg kan mekke litt på og lære litt..

Men da trenger jeg litt hjelp, Hvilke biler er lette å "starte" på og lette å skru på for en som er heeelt grønn på dette, har sett en del på Golf 2 og liker denne bilen godt, men hvordan er den?

regner jo med at jeg kan få noe hjelp her på forumet og i bøker og ellers på nettet..

Må jeg ut med mye for å få en _billig_ bil til å skru på og prøve meg på forskjellige ting?

Sånn ca hvor mye?

Er det noe jeg har glemt å nevne så er det bare å si i fra :P

Mvh

Espen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da hadde jeg nok kjøpt meg en volvo 240/740.

Finnes vel ikke lettere biler å mekke på, i tillegg er dele tilgangen veldig bra.

Jeg bytta stempler og råder på en 240turbo for første gang som 17 åring, gikk veldig lett i forhold til endel andre biler.

Så hvis du vil begynne å mekke litt så hadde jeg nok valgt en eldre volvo.

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare vil ha noe å lære deg å skru på, så vil jeg på det varmeste anbefale volvo 240. Billig å kjøpe, billige deler, god deletilgang og mange som har peiling og kan hjelpe deg med de mest bisarre problemene.

Men du er 14 nå, og bilen får du ikke kjøre lovlig før du er 18... Vil du virkelig bruke tid og penger på å fikse en bil, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en bil du virkelig liker slik at du beholder motivasjonen og fortsetter med prosjektet fram til du er 18.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du er 14 nå, og bilen får du ikke kjøre lovlig før du er 18... Vil du virkelig bruke tid og penger på å fikse en bil, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en bil du virkelig liker slik at du beholder motivasjonen og fortsetter med prosjektet fram til du er 18.

Bare ikke sett deg så høye mål. Ikke regn med at bilen står ferdig som en showcar når man har fylt 18 og er ferdig med bilen - det aller meste man gjør første gangen på egenhånd gjør man feil. Skru for å lære, ikke skru i hovedsak for å lage noe fint.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med dem over her, golf er jo lettskrudd, men det er forhjulstrekk som er lite morro som førstegangsbil..

Kan du begrunne hvorfor det er lite morro som førstegangsbil?

Vil så absolutt anbefale en FWD som førstegangsbil så vi slipper å se flere av disse "verdensmestrene" i rundkjøringene :)

Har selv hatt 2 RWD og det var morro den første måneden før jeg gikk lei.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, her har det kommet mange svar :P

Det ser vel egentlig ut som om de fleste er enige med at Volvo 240 er en fin bil for å lære å skru og sånt..

Så da blir det vel kanskje det da, skal kikke litt etter noen 240på finn.no eller noe.

Hvis noen kommer over en billig og bra 240 så bare send en pm eller si i fra i denne tråden :D ..

Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 240 kan du skru på til du dør, og det er sikkert gøy hvis du får en skikkelig fin en når du er ferdig.

Kjører selv en Nissan Bluebird, og denne er også fin å skru på. Stor og god plass i motorrommet og massevis av merkelige japse-løsninger/patenter man ikke forventer, men slikt lærer man jo bare av. Kjøreglede i massevis og, selv om den er FWD.

Husk å sjekke GODT etter rust før du kjøper noe som helst. Å fikse det er ikke nødvendigvis gjort på egenhånd, og det kan fort bli en dyr jobb fra helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider