Gå til innhold

vindtunnel i Norge?

Ranger emnet


Alexern

Anbefalte innlegg

En 40-fots container eller så,med en diger høy-tørkings-vifte eller ditto i endeveggen,og en del av sideveggen byttet med lexanplate så man kan se..og en røykmaskin og et rør... etter det trenger man bare å lese seg blind på aerodynamikk. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort fra at Turboeds løsning blir billigst. Ikke akkurat billig å "låne en vindtunnel noen timer" dessverre.
En vindtunnel jeg vet om i USA som tok på seg jobber for private,dvs racingteams og sånn,hadde en pris på $10 000...per time. Om det var interesse? Teamene leide de for en måned i slengen... ingen budsjettproblemer der i gården.

 

Men,seriøst... en bygning,lang og smal,med en inngangstrakt på si 5m i dia (med filtre) og en 10 meters laminær seksjon før en 10-15 meter lang diffusor (motsatt trakt) hvor man har fylt enden,dvs utgangen med digre sugevifter... Etter det trenger man bare 4 stk 800-kg's vekter med utnullingsfunksjon. Så kan man teste downforce...for gud og hvermann. Hadde vel vært den eneste med sånn størrelse i Skandinavia,så det kunne tilogmed vært en forretningside. Det blåser jo litt offshore... og på kysten...så om man tar på seg testing for oljeselskaper og høyhus-byggere på vestkysten innimellom NTCC og STCC-bilene,så går det nok greit rundt..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, $10 000 per time ja... :D

 

Om offshorebransjen hadde trengt en vindtunnel hadde de vel bygget en? Vil jeg tro?

 

Beliggenheten til noe slikt bør vel være langt fra folk og fe for å minimere forstyrrelser, noe som forsåvidt er fordelaktig med tanke på tomtepriser.

Tror offshore og annet leier seg inn... de har ikke nok prosjekter de alene som kan rettferdiggjøre innkjøp eller oppbygging av en permanent fasilitet.

 

Blir ikke så mye støy... litt vindsus,og summingen fra endel elmotorer. Men,man bør ligge et steinkast fra et kraftverk... flytte luft koster MYE i strøm. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja, ser ut til at den timeprisen er litt i drøyeste laget.

kunne vært gøy å prøve å lage en sånn da. fått innpå en god investor, og en god deal med stcc & ntcc :P

x 1983 sierra, 5 dørs

- 1985 sierra, 3dørs prosjekt

- 1991 crx vti, prosjekt

- Mekaniker på VW Verksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår